Gå til innhold

Vifte styring + stømforsyning...

Anbefalte innlegg

Tenkte meg denne: Thermaltake 3,5 4 channel 80+120mm With Control Panel Ekstern Link: Thermaltake 35" Fan Kit VR 4 channel 80+120mm Fan Kit With Control Panel

Jeg har en liten ekstern strømforsynig som gir 14v ut, maks 3A (4.5A over korte perioder) Holder den eller blir den for svak? Hvordan var den formelen nå igjen :hmm:

Hvis den eksterne strømforsyningen holder vurderer jeg denne Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 3, Sort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder i massevis vil jeg påstå. Men det kommer jo litt an på viftene...

En typisk vifte bruker mellom 50 og 400mA, eller rundt 1 til 5 W, så hvis du ikke skal ha veldig mange, eller feks Delta vifter (som bruker 0,9A 10W) går det fint med den strømforsyningen.

Hvis du har tenkt å belaste den Sunbeamen med alt hva den kan forsyne havner du opp i ca 6,6A (80W), men det er ikke særlig realistisk om du ikke skal ha pc'n til å fly...

Regnestykket er: P=UxI (Watt=Spenning V x Strøm A) ;)

Lenke til kommentar

Takker så mye for informasjonen :thumbup: . Etter regnestykket nitt i hode så mener jeg at den klarer å drive førstnevnte viftestyring.

Men så kommer det store spørsmålet. Den eksterne strømforsyningen gir ut 13,2 - 14,0v tror jeg det var (muligens litt mindre). Vil den ødelegge viftestyringen eller vil den tåle det over lengre tid eller bare kortere perioder..?

Endret av CorVette
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...