Lindsay Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Har innstallert ssh2 og samba og konfigurert og har satt opp mailserveren,men mangler NFS som jeg hadde tenkt til å deles av dreambox og en xandros.Har formatert den og den vises i oppstart og når jeg bruker fdisk -l så lister den den opp men får ikke til å mounte den og ikke er det noe i etc/fstab heller.Er den en enkel måte å få gjort det på.mnt er det heller ingenting.Hva gjør jeg galt?Og en ting til som jeg lurer på ifarta når du legger til brukere i ssh2 er det rette framgangsmåten å bruke adduser og password for å lage brukere på maskinen og la de få home mapper på maskinene.Kunne tenkt meg at de kunn hadde lse og skrive rettigheter på home området sitt og ikke noe mer,har satt opp slik at home er privat for brukerene,og med tida så blir det vel at jeg sletter den optionen,men kunne likt å hvist om det går å la de få kun tillgang på Home. På forhånd sier jeg takk og skal være mer behjelpelig hvis det er noe dere lurer på.Siste problemet hvar at jeg sa ja at debconf ville overstyre framebufferen så det var det som føkka det hele opp. Og en ting til hvis du vil ha reciza home hvordan gjør du det. Endret 26. januar 2005 av nre1458 Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Har innstallert ssh2 og samba og konfigurert og har satt opp mailserveren,men mangler NFS som jeg hadde tenkt til å deles av dreambox og en xandros.Har formatert den og den vises i oppstart og når jeg bruker fdisk -l så lister den den opp men får ikke til å mounte den og ikke er det noe i etc/fstab heller.Er den en enkel måte å få gjort det på.mnt er det heller ingenting.Hva gjør jeg galt?Og en ting til som jeg lurer på ifarta når du legger til brukere i ssh2 er det rette framgangsmåten å bruke adduser og password for å lage brukere på maskinen og la de få home mapper på maskinene.Kunne tenkt meg at de kunn hadde lse og skrive rettigheter på home området sitt og ikke noe mer,har satt opp slik at home er privat for brukerene,og med tida så blir det vel at jeg sletter den optionen,men kunne likt å hvist om det går å la de få kun tillgang på Home. På forhånd sier jeg takk og skal være mer behjelpelig hvis det er noe dere lurer på.Siste problemet hvar at jeg sa ja at debconf ville overstyre framebufferen så det var det som føkka det hele opp. Og en ting til hvis du vil ha reciza home hvordan gjør du det. Dette ble mye på èn gang Sett at alt er satt opp riktig (du ønsker kanskje å endre på hosts.allow og hosts.deny for å forbedre sikkerheten mht. portmap og nfs) monterer du nfs-sharen med kommandoen mount 192.168.0.2:/home /mnt/nfs. Dette monterer sharen /home på 192.168.0.2 under /mnt/nfs. Dette forutsetter at brukernavnene er de samme på begge maskinene, ellers så vil du bare få leserettigheter (som standard). Hvis du ønsker å montere nfs-sharen under hver oppstart, eller vil montere den enkelt med mount /mnt/nfs, så legger du til følgende i /etc/fstab 192.168.0.2:/home /mnt/nfs nfs defaults 0 0 ssh krever vanlige brukerkontoer (rett meg hvis jeg tar feil), men jeg tror at disse brukerne ikke nødvendigvis må få tilgang til et shell (slik at man setter brukerens shell til /bin/nologin istedenfor f.eks /bin/bash) for at man skal kunne kopiere filer (via sftp). Jeg har selv satt opp en brukerkonto guest på denne maskinen. Denne brukeren har bare skriverettigheter til sin hjemkatalog, men har ikke leserettigheter i min hjemkatalog eller på noen av windows-partisjonene, men guest har delvis tilgang til nfs-sharen (leserettigheter på alt bortsett fra enkelte kataloger som inneholder personlige dokumenter). "Min" bruker er danerik. Denne brukeren har litt ekstra rettigheter, primært den eneste brukeren som kan lese innholdet på windows-partisjoner og skrive til en fat-partisjon (samt et par ekstra ting som tilgang til /dev/dsp osv). For å ordne med adgangsrettighetene til de nevnte partisjonene har jeg disse linjene i /etc/fstab: /dev/sda1 /mnt/win_c ntfs ro,umask=0227,auto,gid=1000,uid=1000 0 0 /dev/sda5 /mnt/win_d ntfs ro,umask=0227,auto,gid=1000,uid=1000 0 0 /dev/sda6 /mnt/win_e vfat umask=0007,auto,gid=1000,uid=1000 0 0 Jepp. danerik har uid 1000 og er medlem av gruppe-id 1000. Det betyr at jeg "eier" partisjonene, til tross for at windows-partisjoner ikke har samme system for tilgangsrettigheter som *nix. Første tallet i umask har ingen funksjon, andre tallet angir rettigheter til eieren, tredje til gruppen og siste gjelder for alle andre. I /home ser det slik ut: drwxrwsr-x 6 root staff 4096 2005-01-20 18:37 . drwxr-xr-x 22 root root 4096 2004-11-24 01:57 .. drwx------ 80 danerik danerik 4096 2005-01-26 22:52 danerik drwxr-sr-x 3 root nogroup 4096 2005-01-20 22:15 ftp drwxr-xr-x 11 guest guest 4096 2005-01-26 18:26 guest drwxr-xr-x 2 root root 49152 2004-11-24 01:33 lost+found Merk at ingen andre enn eieren har lese/skrive/kjøreaksess til katalogen danerik. Rettighetene til kataloger og filer setter du med chmod eller gjennom de fleste grafiske filbrowsere ala nautilus og konqueror. Dette er et eksempel på et veldig enkelt oppsett, men som er tilstrekkelig hvis man bare ønsker to typer brukere (priviligerte og upriviligerte). Vær likevel veldig forsiktig med å dele ut passord til gjestekontoen, for en ondsinnet bruker med nok motivasjon kan lett finne de minste feil som kan lede til katastrofe! Hvis du skal endre størrelsen på /home er det en veldig stor fordel om denne ligger på en egen partisjon (noe den burde gjøre uansett). Da kan du prøve lykken med partition magic (så sant pm støtter filsystemet som /home er formatert etter). Det er mulig at også frie partisjoneringsprogram som gpart og ext2resize også gir deg muligheten til å endre størrelsen på partisjoner uten å fjerne alt innholdet. Hvis det var kvoter på tilgjengelig diskplass du hadde i tankene må kernelen ha støtte for "quotas", samt at /home må monteres med de riktige opsjonene. Hos meg ser det f.eks slik ut i /etc/fstab /dev/hda6 /home ext3 usrquota,grpquota 0 2 Jepp. Dette åpner for å sette tildele en viss mengde diskplass til hver bruker. Hvordan du angir dette vet jeg ikke (har bare gjort klart for det), men nå skulle du ha et godt grunnlag for å lete deg frem til kommandoen som styrer dette :-) En siste ting: Du bør kanskje begrense mengden med RAM gjestebrukeren får legge beslag på. Jeg har selv ikke orket å gjøre noe med dette, men ta en kikk i /etc/security hvis du er interessert. Endret 26. januar 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Takker for den utfyllened forklaringen som du ga meg der,dette hjalp meg meget,det som jeg nå lurer på er at jeg har 2 disker i maskinen den enen som jeg har debian på har hdc2 og blir selvfølgelig mountet,men jeg har også partisjonert den andre også som har benevnelsen hdd5 men får ikke til å mounte den.Derfor så har jeg ikke noe i mnt katalogen og ikke har jeg noe i etc/fstab katalogen.Hvordan gjør jeg det for å automatisk mounte hdd5 som skal brukes til Dreamboxen som skal overføre filmer eller programmer som jeg har tatt opp.Det er kun Dreamboxen som skal ha tillgang til den.Blir å sette inn en disk nr 3 hvis det blir behov for større plass.Og er det så at jeg må logge meg inn som root for å mounte disken? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Som root: mount /dev/hdd5 /mnt Evt på en (eksisterende) underkatalog under /mnt, eller et helt annet sted Hvis du vil at hvem som helst skal kunne mounte disken må den være listet i /etc/fstab (katalogen /mnt/dream må eksistere) /dev/hdd5 /mnt/dream <fstype> user 0 0 Da kan hvem som helst si mount /mnt/dream og den personen (eller root) kan deretter ta en umount /mnt/dream M. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Instalerer en linux distro som tillater å logge inn som root,derfor blir det en annen maskin som kjører NFS og Samba da 120 GB blir for lite til både å kjøre NFS Samba og SSH2.Og så er debian for vanskelig å sett opp for meg.takker for hjelpa så langt. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Instalerer en linux distro som tillater å logge inn som root,derfor blir det en annen maskin som kjører NFS og Samba da 120 GB blir for lite til både å kjøre NFS Samba og SSH2.Og så er debian for vanskelig å sett opp for meg.takker for hjelpa så langt. Det er vel ingen sak å lage en bruker med id 0 i Debian... Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Instalerer en linux distro som tillater å logge inn som root,derfor blir det en annen maskin som kjører NFS og Samba da 120 GB blir for lite til både å kjøre NFS Samba og SSH2.Og så er debian for vanskelig å sett opp for meg.takker for hjelpa så langt. Det er vel ingen sak å lage en bruker med id 0 i Debian... jo men da får jeg beskjed om at det allerede finnes en bruker med den id.Og ikke klarer jeg å lagre den nye fstab fila heller og da blir jo ikke den andre disken mountet heller uansett hvor mye mount kommando blir eller er jeg helt på jordet.Derfor tenker jeg at det blir en annen maskin som tar av seg samba og NFS.Den maskina som jeg har debian på nå blr med mail og ssh2. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Du er sikker på at det ikke er mulig å logge inn som root? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Du må ha et gyldig shell for å bruke sftp - shellet starter sftp på serveren Det finnes dog mange shell som *bare* lar deg kjøre sftp, f.eks: http://www.linuxquestions.org/questions/sh...?threadid=27402 Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Du må ha et gyldig shell for å bruke sftp - shellet starter sftp på serveren Det finnes dog mange shell som *bare* lar deg kjøre sftp, f.eks: http://www.linuxquestions.org/questions/sh...?threadid=27402 Lurer bare på hvordan jeg skal editere etc/fstab fila når jeg er logget inn som vanlig bruker.Og jeg klarer å kjøre su og passord i konsole og slikt men jeg klarer ikke å editere.Uansett hvilken editor eller hva jeg gjør nada blir lagret.Derfor er vel debian for vanskelig for meg prøver en distro som er enklere å administrere.Er bare vant med at du kan logge inn som root i login managerern og gjøre endringer slik. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Det er bare root som kan endre /etc/fstab. Så enkelt er det. For å redigere, gir du f.eks. kommandoen pico /etc/fstab. Selv bruker jeg utelukkende den kommandobaserte editoren vi (men denne er mye vanskeligere for nybegynnere å forstå). Debian kan være vanskelig for nybegynnere, men ikke umulig. Det ligger mye dokumentasjon ute på nettet. Selv startet jeg med Slackware, som den gang hadde rykte på seg for å være den vanskeligste linux-distroen. Nå vil jeg ikke bruke noen annen linux-distro... Endret 27. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 og fremdeles gjelder rådet "kontakt din lokale nerd" Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Holder på å reinnstalere og begynner fra scratch og ja det blir en del lesing før jeg beynner med noe mer.og ja jeg har tillgang på en som har bra med linux kunnskaper så hvis jeg ikke får det til så bruker jeg han til konfigureringen. noe vil jeg gjøre selv,og ja debian er ikke den enkleste det skal jeg innrømme men det er den distroen jeg vil ha og gir meg ikke til jeg får det til slik jeg vil ha det.Uansett så har jeg fått en del svar som blir bra å ta med seg så jeg takker så mye foreløpig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Holder på å reinnstalere og begynner fra scratch og ja det blir en del lesing før jeg beynner med noe mer.og ja jeg har tillgang på en som har bra med linux kunnskaper så hvis jeg ikke får det til så bruker jeg han til konfigureringen. noe vil jeg gjøre selv,og ja debian er ikke den enkleste det skal jeg innrømme men det er den distroen jeg vil ha og gir meg ikke til jeg får det til slik jeg vil ha det.Uansett så har jeg fått en del svar som blir bra å ta med seg så jeg takker så mye foreløpig. Rett innstilling. Da lærer du faktisk en hel del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå