Gå til innhold

Radeon X800 XL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powercolor sitt har komplett inne og det er VIVO også, det er enda bedre.

Eh nei.. Eneste forskjellen mellom VIVO og non VIVO er bare.. ja du gjettet det kanskje? VIVO funksjonalitet. Det har absolutt ingenting med ytelsen å gjøre. På X800Pro serien ble de siste 4 pipelines ikke laserkuttet på VIVO kortene men kun disablet i software. I tillegg ble en rekke av dem utstyrt med 1,6ns minne. Det er ikke en problemstilling her da XL kortene allerede har alle tilgjengelige pipelines aktiv.

Nå skal jeg ikke vedde kroppsdeler på om de har utstyrt dette kortet med raskere minne eller ikke men ellers har VIVO ingenting med ytelse å gjøre..

Lenke til kommentar
Jeg mailet komplett og pcutstyr om dette kortet. komplett mente at det hadde dvi+vga, mens pcutstyr sa det var dual dvi... go figure. Jeg har ikke noen store håp dog...

Jeg kjøpte et Powercolor Radeon X800XL kort på torsdag (fra norek.no/komplett), fikk det på fredag. Gleder meg til å installere det på min nye Mediacenter pc.

En stor forskjell mellom dette og andre X800XL kort er: 2 x dvi-i utganger + VIVO kontra andre kort som har DVI-I + VGA utganger. (Dette går mest på funksjonalitet, alle skjermer jeg har bruker DVI kontakter).

Videre har kortet støtte for den nye Theater 550 chippen når denne kommer, dvs den vil fungere godt sammen med den. (Compatible with ATI’s THEATER video decode and capture devices for VIVO configurations)

Ulempen med kortet er et det koster 500 kroner over hva andre x800xl kort bør koste i disse tider (januar/februar), men så hadde norek det på lager. Jeg orker ikke vente i all evighet på deler.

Generelt så mener jeg at X800XL baserte kort gir best ytelse/kroner akkurat nå i midrange klassen.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg trenger ikke theater chippen eller vivo, men skulle veldig gjerne hatt 2xDVI. Hvor mye koster dette kortet?

Og er det mulig å kjøre det sammen med 6600 på et SLI hovedkort? Ikke i SLI modus selvsagt, men for å kunne bruke opptil 3 DVI porter. Vet det går med 2 nVidia kort.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg trenger ikke theater chippen eller vivo, men skulle veldig gjerne hatt 2xDVI. Hvor mye koster dette kortet?

Powercolor kostet 2499 fra Norek. (Merk at kortet har 2-DVI-I, de har feil på sidene sine.)

Og er det mulig å kjøre det sammen med 6600 på et SLI hovedkort? Ikke i SLI modus selvsagt, men for å kunne bruke opptil 3 DVI porter. Vet det går med 2 nVidia kort.

Jeg ser ingen grunn til at dette ikke skal gå, men jeg antar at en slik konfig er å foretrekke hvis du bruker GPU fra samme leverandør. (Drivere ol.)

Hvis du leter litt finner du kort uten VIVO støtte. :)

Lenke til kommentar
Powercolor sitt har komplett inne og det er VIVO også, det er enda bedre.

Eh nei.. Eneste forskjellen mellom VIVO og non VIVO er bare.. ja du gjettet det kanskje? VIVO funksjonalitet. Det har absolutt ingenting med ytelsen å gjøre.

jeg trur han mente at det er bedre å ha et kort med vivo en uten. å det er jo sant..

for det er jo en stor fordel med vivo!

men det er riktig at det ikke er noen ytelses forsjell!

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om, og event når, det kommer en AGP versjon av XL kortet??

:yes:

Ifølge ryktene kommer det utover våren en gang... ATi har vist problemer med PCIe-AGP bruen de lager...

X850 (R480) brikken ble jo for noen uker siden lansert med AGP interface... (R481)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dere med Powercolor kortet, hvordan er støyen?

http://www.firingsquad.com/hardware/powerc...radeon_x800_xl/

We assumed that the fan on the PowerColor board was designed to operate dynamically based on temperature, as most RADEON cards have been designed to do, however the fan ran at top speed at all times. Normally the fan on previous RADEON cards we’ve tested runs at full speed when you first turn on your computer, then slows down to more moderate levels – the fan only cranks up to full speed again when the board begins to overheat. Since the PowerColor fan never cranks down, the increased noise levels can get a little annoying, especially when the system is running conventional 2D applications on the Windows desktop such as Word or when browsing the internet.

Noise: As we stated earlier, the fan on our RADEON X800 XL card from PowerColor never spins down to the lower settings we’ve seen on other cards: regardless of what you’re doing or the board temperature, the fan is always running at full speed. This can get a little annoying if all you want to do is quietly browse the internet, as the fan is very audible. It isn’t GeForce FX 5800 Ultra loud, we wouldn’t even rate it as “loud” tiresome is the word that comes to mind. Hopefully PowerColor will correct this.
Lenke til kommentar
Har hørt at Powercolor kortet bråker mer enn andre x800xl kort ettersom viften går konstant på samme turtall og ikke på andre x800xl kort regulert etter belastning.

Dette har jeg lest på flere utenlanske hardwaresider somhar testet kortet.

Dette stemmer for mitt kort, derfor skal det bli vannkjølt om ikke så alt for lenge.

Lenke til kommentar

Har et Powercolor vivo kort her, og rammen på det er 'CG 16' som vil tilsi 1,6ns ram og skal klare 560mhz, det klarte i så fall x800pro vivo kortet mitt når det ble flashet til xt. Sjekket et Sapphire kort og det hadde 'CG 20' ram, som er 2.0ns, dvs det oc'er dårliger på rammen enn Powercolor sitt kort.

Powercolor kortet har i tillegg extra strømplugg (Sapphire har ikke) noe jeg tror kan gi bedre oc'ings resultat.

Venter på hk, så jeg har ikke fått testet kortet.

Endret av FooKer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...