Kmo Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hei, hvor stor kabel trenger jeg på en RF Punch P3 15"...500w rms/1000w...skal gå til en RF Power1000a2...lengden er max 1m..har bare 4mm2 liggende og er usikker på om det hyrer...noen forslag? Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 2 awg - 30 – 35 mm² burde holde... 4mm² blir litt for lite, helst bruk så fet strømkabel som mulig 50mm². (mindre motstand=mer effekt) Morten Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Tror det er snakk om høytalerkabel. Da blir nok 50 mm2 litt overkill....... Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Det er høytalerkabel det er snakk om ja Har 35mm strømkabel Lenke til kommentar
EA Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 4 kvadraten burde fungere greit til den bruken du sikter til. Store basselementer krever jo endel effekt og da er det fordelaktig med tykk høyttalerkabel. Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Men synes da den virker så veldig tynn Er jo ikke lange avstanden det er snakk om men likevel Lenke til kommentar
morten2101 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 hehe...okay, er enig i at 50mm høyttalerkabel kanskje blir litt overkill. Trodde det var snakk om strømkabel Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg prøver å bruke så tykke kabler som det er praktisk mulig å gjøre i bilen, med andre ord det det er plass til i tilkoblingspunktene. F.eks har jeg 50mm2 fra batteri til sikring, 2*21mm2 bakover til bagasjen, 50mm2 til kondis og 35mm2 videre til forsterkeren. Bruker 6mm2 høyttalerkabel, er ikke plass til mer i høyt.terminalen på suben! (Forsterkeren er en RF 1001BD) Jeg mener at 4mm2 skulle holde til denne bruken. Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 (endret) OK! Jeg har 35mm fra batt til sikring og videre til kondis å 35mm videre fra den, den er bare 20cm.. Det ble så jeg putta i 4mm, hadde ikke noe annet der og da så! Merker at lysene på bilen blinker når jeg kjører opp litt guffe! Takk for alle svar! Endret 5. februar 2005 av Kmo Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Har du skikkelig jording til batteriet?? Denne bør være i samme størrelse som resten av kabelnettet, altså rundt 30mm2. Du kan også legge opp ekstra kabler fra dynamo til batteri, samt en "jordutligner". Jordutligneren kobler sammen jordingspunktene til batteriet og forsterkeren baki, slik at disse har samme jordpotensial. Husk at også karosseriet har noe motstand som fører til spenningstap og som da igjen kan oversettes til støy. Det holder med en tynn kabel her, 4-6mm2. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Det ble så jeg putta i 4mm, hadde ikke noe annet der og da så! Merker at lysene på bilen blinker når jeg kjører opp litt guffe! At lysene blinker er egentlig ikke noe å glise for mye av da det indikerer spenningstap, noe som er særdeles usunt for både forsterkerne og elementene. En dag kan det hende at hele stasen sier takk for seg. I tillegg vil ikke batteriet få nok lading. Ville absolutt sjekka ut denne tabellen samt sett meg om etter en større dynamo. Eksempelvis en TDi-dynamo fra samme type bil som du finner hos huggern. Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Har vært på utkikk en stund etter dieseldynamo ja, so I'm working on it Brukte tabellen der når jeg la opp kablene...den er ca5m og er 35mm2..og forsterkern er brokobla i 1000w i 4-ohm..så den skulle være grei.. Alle jordingkabler er 35mm2..skal sjekke opp jordninga til batteriet, den er jeg usikker på...samme med kabler mellom dynamo og batteri, du tror ekstra kabler der kan hjelpe? Dynamoen er vel bare på 60A eller hva det er så den er vel ikke stor nok til å drive 1000w ifølge bilradiospesialisten... " De fleste dynamoer leverer ca 55-65 ampere, dette er nok til et stereoanlegg på ca 350 watt RMS." Endret 8. februar 2005 av Kmo Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Vet ikke helt hva det utgjør praktisk sett, men du minsker iallefall spenningstapet mellom dynamo og batteri ved å bruke tykkere kabler. Teori: Vi sier dynamoen din er 60A og leverer en spenning på 14V. Det utgjør en effekt på 840Watt. Kabellengden fra dynamo til batteri er ca.2meter. Ut ifra tabellen bør du ha minst 20mm2 kabel. Tror det var ca 10mm2 montert org i bilen min. Da ser du at kablene iallefall ikke er overdimensjonerte. Alt dette blir cirka-tall men håper dere skjønner tegninga Ellers kan vi jo nevne Ohms lov i forbindelse med spenningstap i kabel... Jeg har montert et Volt-meter inne i kupëen. Når jeg ser spenningen faller, er jeg forsiktig med å skru opp volumet enda mer... Lenke til kommentar
Kmo Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Ok, jeg har en slik batterimåler men hva den måler er jeg usikker på...den faller hvertfall på rødt ved hard spilling... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå