PoMiland Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Kjøpte nylig mitt Gainward GeForce 6600GT Golden Sample-kort. Er i og for seg fornøyd, siden jeg får spille de spillene jeg ikke kunne med mitt forige skjermkort. Men det er to ting som plager meg. 1. Når jeg åpner musikkvideoer(ofte SVCD) hakker bildene og dataen arbeider seint. 2. Når jeg velger Klone for å se desktop på pc og tv eller dualview blir bildet på tv`n svart/hvit. Har lest forum opp og forum ned med folk som har det samme problemet, men ingen av løsningene ser ut til å hjelpe. Situasjonen er: Har en Pentium 4 med 2,66Mhz og 512 ram (kjøpt av Dell) Tv`n er en Radionette 100Hz tv med 3 AV innganger(hvorav 2 er scart), en PC-inn(640x480) pluss en S-video inngang. Med det forige skermkortet(av ukjent produsent) fungerte det å klone bildet med d samme og jeg fikk farger på tv-skjerm. Har valgt Pal-B og svideo ut på skjermkortet.(har også prøvd alle mulige pal og NTSC og HDTV men ingen funker. I tillegg har jeg prøvd med automatisk valg av tv-ut og med compositt) Har også prøvd alle muulige oppløsninger og forskjellige Hz både på pc og "tv". Har også prøvd med programmet TVTool til ingen nytte. Har to skjermutganger på kortet så jeg kan bruke den ene til å koble til pc-inn på tv`n, men da bare med 640x480 og jeg ser bare da en bitteliten del av desktop. Den tredje utgangen på kortet er en slags S-video-ut bare med 9 pinner i. Det fulgte en kabel med skjermkortet som forgreiner dette signalet til S-video ut/inn, Composit inn/ut og Pr/Pb ut. Altså til 6 forskjellige. Fra S-video ut har jeg en Monster S-video-til-Scart-kabel. Har også prøvd begge scart inngangene på tvn, men er ikke dette som er problemet siden den jeg bruker nå er den jeg brukte før med det gamle kortet. Har hørt det går an å skifte plassen på pinner på kabelen men siden den funket før og dette er en Monsterkabel vil jeg ikke åpne denne(om det i det hele tatt går ann) Kabelen er ca en meter så det har ingen ting med lengden å gjøre(dette er også grunnen til at jeg ikke kan bruke S-video inn inngangen på tv`n for da må jeg ommøblere å herje pluss at jeg har S-vid-til-scart-kabel.) Noe som er serdeles merklig er at når jeg skrur på PC`n så viser oppstartsbildet(det som står når Win Xp loader) i farger! Dette beviser jo at det skal være mulig!?? har foresten også prøvd å bruke tv som primærskjerm uten resultat. Noen som kan hjelpe????? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 har du slettet tidligere drivere med DriveCleaner ? Lenke til kommentar
jørn nilsen Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) svideo, er ikke svideo lengre.. ati og gforce bruker ikke samme pinnene på svideo kabeln.. hvis du bruker en svideo-komposttikabel fra ati på en gforce får du svarthvitt og visa versa.. fikk også bare sort hvitt, og gjorde følgende. sett instillingene til pal g eller pal b, husker ikke helt hva jeg har den på, men begge er norsk standard. bruk svideo til kompositt SOM FULGTE MED KORTET.. lag deg en komposittkabel selv.. alle mekkere har vel et dusin ledninger med kompositt i både hann og hunn som man har fått med stereo\data osv inkjøp opp i gjennom tidene. lag en kompositt skjøtekabel med han i begge ender. en i maskina og en rett i tvn.. funka fint som f.. for meg..har et gf 6800, men går ut fra at det er sammesmørja på svideo koblingene..er du lur kjøper du en 6 leders kabel. 2 ledere til han komp. i begge ender (bilde). og bruk de resterende 4 lederne til lyd. da får du lyd og bilde gjennom en kabel. du har sikkert stereoanlegg i stua ved tv..minijack i data enden og to han komp. i stereoanlegg enden.. da får du alt i en kabel.bilde og lyd.. . mitt skjermkort har to dvi utganger. bare den ene kan brukes.. kobler aut. ut svideo kontakten hvis begge dvi kont. er i bruk.. les manual for info om d. kjeda meg så laga skisse. hvis du ikke gidder å lage dette selv kan du kjøpe et ferdig kit her, men du må fortsatt bruke svideo-kompostitt kabeln som fulgte med kortet.. standard svideo rett i skjermlortet=sort hvitt. http://komplett.no/k/ki.asp?sku=124195&cks=SPK det han brukes til det meste. Endret 27. januar 2005 av jørn nilsen Lenke til kommentar
PoMiland Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg forstår meg ikke på dette skjermkortet! Prøvde å bruke en composit kabel, og valgte comp-out på skjermkortet og tv`n viste ingen bilde. Når jeg brukte comp.kabel og valgte s-video instillingen fikk jeg svat/hvit! Merkelig! Men etter utallige forsøk prøvde jeg for morro skyld å sette comp.kabel i en comp-til-scart kontakt og koblet denne til tv`n og jeg fikk plutselig farger! Det rare var at jeg ikke brukte comp.-ut fra skjermkortet, men derimot en av de 6 kabelene jeg ikke vet hva var. Det står PB, atlså en stor P ved siden av en stor B som var mye mindre. Har ikke peiling på hva denne skal brukes til, og "frankly i dont give a damn", for det funket og jeg fikk farger!! Bruker da altså S-video ut og Pal-B instillingene fra skjermkortet og bruker PB-out kabelen via en comp-kabel til scart. Takk for all hjelpen uansett:) Håper dette er til hjelp for andre med lignende problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå