Gå til innhold

Trenger hjelp til Slackware sine Window managers

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tok for meg tråden til "stigfjell" som omhandlet installasjon av Slackware.

Alt gikk helt knirkefritt helt til jeg var ferdig med installasjonen. På slutten ba installasjonen meg om hvilken GUI jeg ville bruke, å jeg valgte Gnome (tror de fleste var valgt fra før for jeg tok en full installasjon på 3 gb)

Men når jeg omsider fikk maskinen opp å gå, så kommer jeg meg ikke lengre enn til at jeg logger meg inn som "root" i kommandofeltet uten verker Gnome, KDE, Fluxbox etc..

Jeg har prøvde meg frem litt i /etc/X11/xini(ett eller annet, husker ikke, sitter på webcafe uten internett hjemme).

Der fant jeg alle window managerene, men vet ikke hvordan jeg får startet de. Vet ikke hvordan jeg ordner slik at jeg får en "default" window manager :hrm:

Jeg har lagt ved et bilde jeg tok av skjermen som jeg ikke kommer meg videre på.

Håper virkelig noen der ute kan hjelpe meg :roll:

post-27-1106772809_thumb.jpg

Endret av Xander^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at du har logget inn så må du skrive startx. Da starter den WM du har valgt i menyen. Du kan også redigere /etc/initab og forandre denne linjen:

id:3:initdefault:

Til dette:

id:4:initdefault:

Da starter X automatisk hver gang.

Lenke til kommentar
Etter at du har logget inn så må du skrive startx. Da starter den WM du har valgt i menyen. Du kan også redigere /etc/initab og forandre denne linjen:

id:3:initdefault:

Til dette:

id:4:initdefault:

Da starter X automatisk hver gang.

Du sier jeg skal skrive "startx"..det har jeg prøvd...men da får jeg opp en 5-6 linjer der han sier at han ikke kan utføre kommandoen/(no such file or directory) :(

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg har prøvd kommandoene dere har henvist til men til ingen nytte :(

Jeg har lagt ved et bilde som forklarer situasjonen der jeg har prøvd kommandoene fra /etc/X11/xinit/ og nedover til roten.

post-27-1106853726_thumb.jpg

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Her ser det ut som om det mangler biblotek. Du er sikker på at du under installasjonen tok med alle pakkene til f.eks. X og XAP? og valgte full installasjon? Det kan være at det er der feilen ligger. Det du trenger for å få en fullverdig og god Slackware-installasjon, er A, AP, D, E, F, K, L, N, X, XAP og Gnome/KDE (TeTeX og TCL for å være sikker. jeg har de alltid med). Du velger da full installasjon.

Forklaring på de enkelte pakkene finner du her.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Her ser det ut som om det mangler biblotek. Du er sikker på at du under installasjonen tok med alle pakkene til f.eks. X og XAP? og valgte full installasjon? Det kan være at det er der feilen ligger. Det du trenger for å få en fullverdig og god Slackware-installasjon, er A, AP, D, E, F, K, L, N, X, XAP og Gnome/KDE (TeTeX og TCL for å være sikker. jeg har de alltid med). Du velger da full installasjon.

Ja, men fulgte hele guiden til punkt og prikke..men en gang på hver av de to cd`ene fikk jeg en error på en pakke som skulle installeres..an de to pakkene har så mye å si? :cry:

Lenke til kommentar

Ja, men fulgte hele guiden til punkt og prikke..men en gang på hver av de to cd`ene fikk jeg en error på en pakke som skulle installeres..an de to pakkene har så mye å si? :cry:

Det kan være der feilen ligger, at noe gikk galt idet du skulle brenne, eller at en del av ISO-filen du lastet ned, ble korrupt på det stedet det lå to viktige pakker. Det har hendt meg og, det. Anbefaler å laste ned ISO-filene på nytt, brenne to nye CD'er og installere fra scratch. Det er det sikreste.

Lenke til kommentar

Det kan være der feilen ligger, at noe gikk galt idet du skulle brenne, eller at en del av ISO-filen du lastet ned, ble korrupt på det stedet det lå to viktige pakker. Det har hendt meg og, det. Anbefaler å laste ned ISO-filene på nytt, brenne to nye CD'er og installere fra scratch. Det er det sikreste.

hehe..vel, sitter på webcafe med 256mb twinmosbrikke i usb`n..så tror neppe det blir med det første :!:

jaja.. :hrm:

Lenke til kommentar
Nei, SIER du det. Det kan hende det er fordi innholdet allerede er kopiert til harddisken din, det...

VEL, jeg og kompissene mine syntes det var litt morsomt.

Anyway..er det mulig å finne et program som tester cd-mediet før jeg hiver meg inn i en installasjon? :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...