Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til "oppsett" av fast IP fra Lyse

Anbefalte innlegg

Hei,

Beveger meg ut på veldig ukjente jaktmarker nå, så vennligst ikke le så alt for mye av med, selv om det skal være lov.

Har fått meg fast IP fra Lyse, hvorfor vet jeg egentlig ikke helt, men det koster jo så godt som ingenting, så hvorfor ikke? Active på DC og sette opp egen web/ftp-server er vel det som var mest aktuelt, og det håper jeg å få til etterhvert. :blush:

Fikk mailen med IP, gateway, subnet maske, primary og secondary DNS.

"Smart" som jeg er, regnet jeg med det var så enkelt som å legge inn disse verdiene i WAN-oppsettet på min router (DLink 624+). Det som skjer når jeg gjør dette, er at maskinen rett og slett ikke får kontakt ut mot internett.

Går jeg til f.eks whatismyip.com får jeg 213.167.96.xxx, mens inne i statusbilde i kontrollpanelet står det at IP-adressen er 10.18.77.xxx. Om disse har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt har jo ikke jeg greie på, men kanskje det kan være nyttig tilleggsinformasjon. Prøver jeg å sette 213.167.96.xxx-adressen i DC++, rapporteter den at jeg har 10.18.77.xxx-adressen. :dontgetit:

En siste ting er at det står følgende i mailen; "Du kan nå benytte IP-adressen 84.234.252.xxx [...]", men denne stemmer jo ikke overens med noe (så langt). Jeg trodde det nå var den som skal komme opp som min eksterne IP-adresse, når jeg etterhvert får ordne dette? Stemmer det?

Spørsmålet er vel heller kanskje; Skal jeg i det hele tatt legge inn infoen fra Lyse noe sted, og i så fall hvor?

(Vennligst svar som om jeg skulle være bestemoren din, jeg kan så godt som ingenting om dette. Det er kanskje på tide at jeg får litt klarhet i hva som er hva osv. Takker for alle svar.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hvilken hjemmesentral har du? en hvit eller svart? Har Lyse på to forskjellige steder, med svart og hvit hjemmesentral. På den med svart mottar jeg via DHCP, mens den andre på jeg sette alt manuelt.

Den IPen du mottok i mail skal forresten være den IPen som viser mot internett.

Edit: leste hele posten ;)

Ser du får 10.x.x.x ip, du har ikke koblet PCen din til hjemmesentralen da? Du skulle jo hatt IP fra routeren din. Du har koblet fra hjemmesentral til wan porten i routeren din og så videre til deg?

Merkelig

:hmm:

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Går jeg til f.eks whatismyip.com får jeg 213.167.96.xxx, mens inne i statusbilde i kontrollpanelet står det at IP-adressen er 10.18.77.xxx. Om disse har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt har jo ikke jeg greie på det disse har med hverande å gjøre er at 10.18.77.xxx er en lokal ip, den vil sende deg til den router som kobler deg opp til intenett med din ip som du fikk på e-mail , men kanskje det kan være nyttig tilleggsinformasjon. Prøver jeg å sette 213.167.96.xxx-adressen i DC++, rapporteter den at jeg har 10.18.77.xxx-adressen. :dontgetit: prøver du å connecte lokalt til lysehuben? isåfall prøv en annen hub enn den eller koble til med den eksterne ipen dems

En siste ting er at det står følgende i mailen; "Du kan nå benytte IP-adressen 84.234.252.xxx [...]", men denne stemmer jo ikke overens med noe (så langt). Jeg trodde det nå var den som skal komme opp som min eksterne IP-adresse, når jeg etterhvert får ordne dette? Stemmer det? var det en 84.234.252.xxx ip som var i e-mailen? isåfall er det den du skal bruke, ikke den som du fant på whatsmyip.com, det er din dynamiske ip, du har betalt for en statisk ip.

Spørsmålet er vel heller kanskje; Skal jeg i det hele tatt legge inn infoen fra Lyse noe sted, og i så fall hvor?ja, du må det i routeren

Lenke til kommentar
Ser du får 10.x.x.x ip, du har ikke koblet PCen din til hjemmesentralen da? Du skulle jo hatt IP fra routeren din. Du har koblet fra hjemmesentral til wan porten i routeren din og så videre til deg?

Det stemmer. Hjemmesentral > Router > Trådløst kort på PC'en(e)

Den lokale IP er 192.168.0.100, så det stemmer vel...

var det en 84.234.252.xxx ip som var i e-mailen? isåfall er det den du skal bruke, ikke den som du fant på whatsmyip.com, det er din dynamiske ip, du har betalt for en statisk ip.

Det var den som var i e-posten ja.

Jeg skjønner det ikke, da mener jeg at jeg i grunn har gjort alt riktig. Har satt det med disse instillingene i router, og da burde vel det være nok? Har en kollega som har samme router og fast IP fra Lyse, han har gjort nøyaktig det samme som meg, men hos han fungerer det utmerket. Har tatt det steg for steg, for å sjekke at alt (utenom nøyaktig de samme verdiene da selvsagt) er helt like.

Lenke til kommentar

Hm, nå prøvde jeg å gå utenom routeren med laptopen, koblet den direkte (kablet) til hjemmesentralen og la inn infoen (gitt i mailen) for den lokale tilkoblingen i kontrollpanelet. Dette fungerte heller ikke, det burde det vel? Eller?

Fikk mao ikke pinget f.eks vg.no, eller tilgang til internett gjennom nettleseren.

Endret av PoleCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...