Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Først og fremt; jeg vet, i likhet med alle andre ikke hvordan ett neuron fungerer. Faktisk vet jeg fint lite om det. :oops: Dette er bare noen tanker rundt emnet for og delta i diskusjonen.

Mennesket har ca. 3 mrd. hjerneceller (neuroner). Hver av disse kan være koblet til 1000++ andre neuroner. Om noen hadde hatt datamaskin som var kraftig nok kunne man koblet det meste av ting (kamera, div. sensorer) til "inn" siden på nettverket og lemmer på "ut" enden av nettverket. I tillegg hadde det vel vært nødvendig og koble noe av "ut" delen direkte inn i nettverket igjen for å få en tanke-loop.

Noen nevnte tidligere at neurale nettverk må lære fra eksempler. Vel, dette stemmer vel ikke nødvendigvhis helt. Hva om alle neuronene annså en betydelig forrandring på sitt eget inn signal som suksess? Da hadde i alle fall "hjernen" aldri sluttet og jobbe. Personlig har jeg problemer med og se for meg akkurat hvordan 3 mrd. AND, OR, EXCLUSIVE OR porter, uansett oppkobling kan bli meg men her sitter jeg jo og skriver så det fungerer jo tydelighvis.

Skulle gjerne hatt adressen til en side som forklarte hvordan man tror ett neuron fungerer slik at jeg kunne brynet programming-skillsa mine på det. Forklaringen må gjerne inneholde/bestå av animasjoner(flash/gif/ol.) :wink:

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Meiner eg såg en dokumentar om dette emnet på TV for ei (god) stund sida. Dei sa noke om å koble igler (altså organiske celler) til en PC, og "programmere" denne cella. Var riktignok på forskningsstadiet, og dei kunne ikkje sei noke heilt sikkert, men det er jo en ting å tenke på då, at vi (kanskje) vil komme til å bruke deler av oss sjøl til å gjøre maskiner meir intelligente.

Dessuten så er det jo en sånn robot i japan som er superstjerne. Den har grunnformer som et menneske, og en veldig avansert AI som gjør at den kan linke ting til kverandre og lære på den måten, som forøvrig er samme måte som menneske lærer ting på. Et lite bevis på at det er ikkje sikkert det er lenge til vi klarer å lage ei heilt "intelligent" maskin.

En eigen teori er jo også at spillutviklere som lager gode AIer til spill er blant dei som er på fronten av AI programmering. Riktig nok baserer dei seg på ting som skjer på en PC, og skal svare med å få noke anna til å skje på en PC, men deler av denne AIen hadde sikkert vert mulig å "kopiere" over til en full size robot med menneskeform...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...