niruko Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hallo! Jeg har satt opp ett lite hjemmenettverk. Det består av en ADSL (Netopia) boks fra Next-Gentel Signalene går så til en trådløs router; D-Link DI-614+ Hovedmaskinen kjører Win2000 pro (kabel), 2 andre WinXP (trådløst) og den siste Win98SE (trådløst). Har jeg noen mulighet til å ha en viss kontroll på hvor "de søte små" surfer på nettet, med dette oppsettet? Som forelde ønsker vi jo å ha en viss kontroll............. På forhånd TAKK! Mvh Nils-Rune Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 du kan jo sjekke om Ethereal er noe for deg. det skal ha muligheten for å logge all trafikk i et netterk. Lenke til kommentar
GA75 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det fins bøttelass av kommersiell programvare med såkalt "parental control" som både sperrer og logger hva krabatene foretar seg. Min erfaring etter noen år i IT bransjen og med små, og ikke fullt så små, unger (10 og 15 nå, henholdsvis) i heimen er at programvare fungerer heller dårlig sammenliket med å sette seg ned med ungene og snakke om problemstillingene forbundet med nettbruk. Det klassiske rådet er at man rett og slett har pc'en småttisene bruker sted man ofte passerer så man kan se hva de driver med, og engasjerer seg i nettbruken deres. Den eneste sperringen jeg har innført er at 22:00 er det slutt på internet tilgang og det har med soving å gjøre. :-) Ellers er det en åpen diskusjon hvordan man som forelder kan beholde oversikten på dette området, som jeg gjerne vil høre andres erfaring/mening om. Lenke til kommentar
niruko Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Takker for tilbakemelding! Nå har han elste (14 år) PC'en sin på rommet (sitt private avlukke). Jeg ser for meg noen "ville" protester om noen fåreslo å flytte PC'en eks.vis ut i gangen. Ser mer for meg at et slikt program vil ha en preventiv virkning. Surfing på "forbudte sider" tror jeg vil være minimal om de (barna) var klar over at de ble overvåket av dette programmet. Litt "storebror ser deg" - syndromet........... Mvh niruko Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Gi de tre måneder med et slikt program, så har de overlistet det - garantert - mens du tror alt er i skjønneste orden Falsk trygghet det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå