k-mouse Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg har endelig fått meg vannkjøling Og en ting som har begynt å plage meg nå som alle viftene har "stoppa", er at den nyreparerte western-harddisken min bråker mer enn jeg noen gang har ánt. Så, derfor lurer jeg på om noen har litt peiling på hvilke harddisker på markedet, som bråker minst / veldig lite? Helst S-ATA harddisk, da jeg ikke lenger orker de feite IDE-kablene jeg en gang i tiden brukte... Har vel planer om å skaffe meg noen harddisk-silencere óg, men de hjelper ikke allverden om harddisken ikke er ganske stille i seg selv... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg har Samsung Spinpoint i Sunbeam Harddisk-oppheng. Hører den ikke.. Anbefales! Lenke til kommentar
edyrli Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 har maxtor diamondmax10 Går veldig rolig, men lager litt lyd når de flytter hodet. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Så må jeg legge til Seagate Barracuda. Den kan fåes som P-ATA og S-ATA. Jeg bruker bare Seagate og er kjempefornøyd. Som andrevalg ville jeg gått for Samsung Spinpoint. Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Har 2 Samsung Spinpoint i PC'en, og de kan ikke høres. Legger jeg øret inntil kabinettet, kan jeg høre at de er der når de jobber. Ser at Quiet PC har valgt Samsung Spinpoint. Litt synd at de ikke kommer med større disker enn 160 GB. EDIT: http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php og sorter på "idle noise". Da får du målte resultater. Endret 27. januar 2005 av bobafett Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg har Samsung Spinpoint i Sunbeam Harddisk-oppheng. Hører den ikke.. Anbefales! Den er oppgitt til nærmere 40dB, åsså hører du den ikke? Dårlig hørsel? hehe. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Oppgitt til nærmere 40dB NEKTER jeg å tro. Den største støykilden i maskina mi bråker maks 25dB, og jeg hører ikke harddisken. Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har også 2 seagate barracuda S-ATA disker å de hører jeg ikke i det hele tatt... Kanskje fordi jeg også har en WD som overdøyver de... Seagate har de mest stillegående diskene du kan få tak i på komplett i værtfall... Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php Søk på Idle, oppgitt til det. HD er den komponenten som støyer mest. Start opp maskina de UTEN diskene, så skjønner du hva jeg mener, du hører de godt. Du vet det bare ikke Endret 27. januar 2005 av greiguttn Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) "Stilleste harddisk på markedet?" Enkelt og greit: Seagate og Samsung. Begge produserer harddisker som bråker lite. Så det er egentlig samme hva du velger Jeg har Samsung Spinpoint i Sunbeam Harddisk-oppheng. Hører den ikke.. Anbefales! Den er oppgitt til nærmere 40dB, åsså hører du den ikke? Dårlig hørsel? hehe. En ting er tall på papir. Noe helt annet er hvordan det høres i virkeligheten. Det er tross alt støyen hvis man legger øret heeelt inntil HDen, noe de færreste av oss gjør. Så skal du også huske på at det er et kabinett mellom HD og brukeren. Forøvrig er 40dB ikke så alt for langt unna de mest støysvake CD/DVD-stasjonene man finner på markedet idag, og de fleste kan vel skrive under på at de bråker vesentlig mer enn en HD Endret 27. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 http://www.storagereview.com/php/benchmark/bench_sort.php Søk på Idle, oppgitt til det. HD er den komponenten som støyer mest. Start opp maskina de UTEN diskene, så skjønner du hva jeg mener, du hører de godt. Du vet det bare ikke Jeg veit absolutt hvor godt jeg hører disken min. Har starta opp uten, og jeg har hatt en Western Digital før. STOR forskjell på Samsung og WD! Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Men hører du den ikke MÅ du ha hørselskade, man kan rett og slett ikke si at man ikke høreer 40db, kabinett mellom eller ei! Hvis pcen står i stille miljø da, det er jo selvfølgelig forutsetningen. Endret 27. januar 2005 av greiguttn Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Men hører du den ikke MÅ du ha hørselskade, man kan rett og slett ikke si at man ikke høreer 40db, kabinett mellom eller ei! Hvis pcen står i stille miljø da, det er jo selvfølgelig forutsetningen. Du hører den, men det er bare såvidt. Satte sammen en PC til mamma og den hadde en Samsung disk i seg og bare 2 vifter, PSU og CPU. Begge viftene har et støynivå på langt under 25dB (CPUvifta avgir maks 19dB). Støy fra maskinen eksisterer knapt. Jeg har også en egen maskin hvor det er 4 vifter hvor alle også her ligger godt under 25dB (Kabinettvifte (13dB), CPU (2x16dB), PSU og skjermkort hvorav flere også ligger under 20dB). Harddisken i den maskinen er Seagate Barracuda 7200.7 og også her er støy knapt eksisterende. Sist jeg sjekket var hørslen min aldeles normal. PS: Målingene tas 18mm unna HDen. Endret 27. januar 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
greiguttn Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Selv bruker jeg 2 X 12dB papst, 17dB vifte på cpu og psu, og hører diskene mine ganske godt... Har samme Seagatedisk som deg. Jeg er veldig følsom for støy da, men synes lixom jeg hører de godt jeg da. Har et Chiefteckabinett som jeg tror har endel resonans, innbiller jeg meg, kan jo være noe av grunnen.... Men hører de, det gjør jeg helt klart. Lenke til kommentar
stekre Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har kikket litt på harddisker nå og forskjellige tester. Virker som seagate var mer stille på tidligere modeller. Flere av testene jeg har sett nå er Western digital (WD2000JD) den beste når det kommer til "seek noise", men den bråker litt mer (i db) når det er idle noise det er snakk om. Men så kom jeg over ei side... http://www.tweakers.net/reviews/553/8 Midt nede på sida er det opptak av støyen til de forskjellige diskene. Kan ikke si jeg var så veldig imponert over seagate sin idle noise. Synes den hadde en utrolig høyfrekvent lyd. Så selv om WD kanskje gir litt mer støy i dB, synes jeg den var den mest behagelige disken å høre på, siden den hadde en mer lavfrekvent lyd (Noe som er mer behagelig for øret). Nå har jeg ikke hørt samsung sine disker, men de kommer jo "bare" i 160 GB. Noe som har de forskjellige diskene som kan si om disse lydfilene stemmer overens med lyden fra disken? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Nå sitter jeg riktig nok på en laptop akkurat nå så lydkvaliteten er noe begrenset, men jeg kan skrive under på at det er _vesentlig_ forskjell på en WD og en Seagate. Nå har jeg riktig nok 2 stk WD i den ene maskinen min og 1stk Seagate i den andre. MEN i sin tid hadde jeg bare 1 WD og for å si det sånn: maskinen med Seagate'en i går det an å sove til, det går klarer jeg ikke med den med WD'en i, selv når det bare av en av de inni. Lenke til kommentar
agitator Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 En ting man også bør tenke på er at det er en fordel om idle og max noise er så nært hverandre som mulig. Menneskeøret irriterer seg mer over støy som varierer i nivå, enn jevn støy. Så en disk som suser konstant på la oss si 32dB er bedre enn en som idler på 25dB og har 36dB når den jobber hardt. Lenke til kommentar
stekre Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Leser og leser om harddisker.... Ser ut til at WD har blitt betydelig bedre på støy på 200gb modellen og oppover. Var en god del mer støy før dette. Men ser i forumet at det er mange som har problemer med at 200gb diskene ryker etter få dager... Det er jo ikke bra Endret 27. januar 2005 av stekre Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Vil si meg enig i at seagate er stille, men ikke så stille som de engang var dette gjelder spesielt de nye SATA diskene deres. Mens Maxtors faktisk ikke er så støyende som folk skal ha det til, vil nesten si at de er på høyde med seagate nå. WD grøss aldrig mer inn i min maskin. Sitter nå med 4 stk maxtor 200 giggere i maskina 2 seagate 80 giggere og 1 200 gigger WD som sto i maskina i kun 2 timer...og skal returneres på angrefrist for jaggu den bråker noe så inni.... Vil si at maskina mi er godt under gjennomsnittet i støy kun 2 vifter på 12 db som går på 7V + vannkjøling, ikke vifte på radiator Endret 27. januar 2005 av Tydeus Lenke til kommentar
stekre Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Vibrasjonsstøy fra disken eller mekanisk støy fra den? Endret 27. januar 2005 av stekre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå