Lindsay Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg bruker Mandrake 8.2 og skjønner ikke kommandoen til en tar-gz fil som ligger i tmp mappen i home.Filen heter linux-ar-40.targz.Hvordan blir da kommandoen da?.Så har jeg en bin fil også hvordan instalerer jeg den.Det hadde vært helt toppers hvis jeg kunne ha fått hjelp til dette. Lenke til kommentar
eljar Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 targz -filer pakkes enkelt ut med kommandoen "tar zxvf <filnavn>". Det er mulig at du må rename fila slik at den heter *.tar.gz eller *.tgz men jeg tror det skal gå bra. .bin -fila kan være litt av hvert. Hvis du tror at det er et installasjons program kjør kommandoen "chmod 755 <filnavn>" og så "./filnavn" for å kjøre den. Jeg har imidlertid vært borti at bin filer faktisk er .tar.gz filer (spesifikt onboard sound drivers fra via). I så tilfelle kan du prøve "tar xvf <filnavn>" eller du kan gzippe fila (gzip filenavn) og kjøre den første kommandoen jeg anga. -eljar Lenke til kommentar
nesquik Skrevet 20. juni 2002 Del Skrevet 20. juni 2002 Eh. hvorfor gzipe for så gunzippe? bare dropp z'en i tar kommandoen så pakker du opp en tar-ball som ikke er komprimert :=) Ellers var det helt riktig som mannen sier. Forøverig trenger du ikke rename noe før du tar xvzf'er... Når det gjelder .bin filer har jeg vært borti at det stort sett enten er en executable eller image filer (image, da stort sett diskett imager.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå