Gå til innhold

Erfaringer på lagervaredatoer, nettbutikker

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kan tenke meg tilbakemedligner på hvilke erfaringer folk har med lagervarestatus i nettbutikkene.

Tenker nå særlig på butikkene med datakomponeneter, hvor varen er utsolgt og det står en forventet inn til lager dato.

Reagerer noe på at de store nettbutikkene som Komplett, PSdata osv. oppgir svært ulike inn til lager datoer for like produkter.

Ser nå at visse skjermkort er utsolgt i mange nettbutikker ( :( ). Syntes det er litt merkelig at en nettbutikk får skjermkortene inn om tre dager (de siste kortet i denne butikken forsavnt i det jeg skulle bestille det..), når en annen butikk sier en måned på samme kort.

Er det sånn at noen av nettbutikkene er raskere enn andre til å få inn nye partier av varen de fører, og skryter noen butikker på seg tidlige forventet på lager datoer som har vist seg å være svært feilaktige. ???

Hvilke er flinkest til å holde forventet på lager datoen de oppgir (et avvik på to-tre dager +/- er jo greit).

Kom med tilbakemeldinger ;)

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det forstår jeg.

Det kan jo også handle om rutiner hos den enkelte nettbutikk, for når nye varer bestilles. F.eks. om nye varer bestilles i god tid før eget lager er tomt for varen.

Merket meg PCutstyr og PSdata som nå gikk tom for samme vare samtidig (en dag i mellom). Den ene får varen inn igjen om 4 dager den andre om over en måned. -Dette er jo stor forskjell...

Lenke til kommentar

Ja det handler om og være godt forberet på bestillinger. Noen har bedre leverings vilkår enn andre når det kommer til kundeforhold også.

Det er mange faktorer som spiller inn på dette. Butikkene handler jo fra de steder der de får best pris. Her spiller Euro/dollar kurser sterkt inn sikkert.

Lenke til kommentar

Bare overrasket over at det er så stor forskjell på ordetid. Har også merket meg at både Komplett.se og .no går tom for samme varer samtidig, får samme varer og antall inn samtidig. Kjører de på det samme lageret?

Var litt redd for at den raske forventede nye lagerbeholdningen til PSdata kanskje bare var en automatisert dato, fra en datamaskin uten riktig hold i virkeligheten.

Syntes det var litt for godt til å være sant at det er så stor forskjell på rutiner/avtaler på lagerbestilling at PSdata får varene tilbake on fire dager og den andre (PC utstyr) om en måned.

Lenke til kommentar
Bare overrasket over at det er så stor forskjell på ordetid. Har også merket meg at både Komplett.se og .no går tom for samme varer samtidig, får samme varer og antall inn samtidig. Kjører de på det samme lageret?

Var litt redd for at den raske forventede nye lagerbeholdningen til PSdata kanskje bare var en automatisert dato, fra en datamaskin uten riktig hold i virkeligheten.

Syntes det var litt for godt til å være sant at det er så stor forskjell på rutiner/avtaler på lagerbestilling at PSdata får varene tilbake on fire dager og den andre (PC utstyr) om en måned.

mange nettshops fører "automatisk" opp f.eks. 3 dager når de går tom. har sett opptil flere ganger at komplett har satt 3 dager, så 1 uke, så 1 måned, så et par dager ekstra. ( Dog dette kan ha hvert leveranseproblemer etc. )

Lenke til kommentar

komplett.no og .se er jo samme butikk med samme leverandører. Slik jeg forstår det er det norek.no som er hovedimportør. Ellers så er det mange forskjellige måter å drive butikk på. Pcutstyr.no henter varer på en sentralt lager/importør i alle fall en gang i døgnet, henter det så til sitt distribusjonsledd hvor det blir sendt til sluttbrukere. Dette medfører med en gang opp til flere dager ventetid før varen blir sendt. Itbutikken.no fører de mest solgte varer som lagervarer, mens de andre produktene lar de heller ligge hos grossist frem til noen bestiller dem. Dette går rimelig smertefritt, men her også må man regne med noen flere dager. Dette informerer dem om ++. Ellers vil jeg mene at PSdata.no og MPX.no er de beste når det gjelder å sende ut varer de har på lager. MPX.no pakker og gjør klar leveranser på lørdager! tom. :D

Lenke til kommentar
Mange nettshops fører "automatisk" opp f.eks. 3 dager når de går tom. har sett opptil flere ganger at komplett har satt 3 dager, så 1 uke, så 1 måned, så et par dager ekstra. ( Dog dette kan ha hvert leveranseproblemer etc. )

Jeg får vel prøve å stole på butikkenes forventet til lager dato som er satt. Lite lyst til å vente over en måned på alle varene fra samme nettbutikk, så da får jeg bestille litt på to steder. Håper virkelig at PSdata får sine skjermkort om fire dager (det siste skjermkortet forsvant foran meg i det jeg skulle bekrefte bestillingen, og vips så var ny lagerdato 4 dager fram).

Har forresten merket meg at PCutstyr har brukt 4-5 virkedager før varen er klar for henting direkte på stedet. Har bestillt varer der 3 ganger.

Jeg har også hørt noe om at PCutstyr er en butikk som har noe med Komplett å gjøre? At det lanseres to nettbutikker med "samme bakmenn" for å kapre større del av webshop markedet? Er dette bare misforståelser?

Jeg ser jo at PCutstyr og Komplett har tilnærmet identiske lister over vareutvalget, og at begge går tom for de samme varer samtidig og at begge får inn nye varer samtidig (PCutstyr ligger alltid to dager etter Komplett).

Er det jeg som er paranoid, eller bare uvitende fordi jeg ikke visste om dette?

Lenke til kommentar

Jeg vet at en del butikker i tillegg trikser litt med lagerstatus så varer som står på lager behøver ikke være på deres lager, hvis de har noe. Det var en vare jeg bestilte i sommer på komplett som det tok vel ca 2 månder før den kom, og der ble den antatte leveringsdatoen stadig flyttet. På de fleste varer gidder man ikke å vente så lenge

Lenke til kommentar

pcutstyr og komplett er, etter hva jeg vet, ikke det samme. Slik jeg forstår det er komplett.no/norek.no samme konsern, hvor norek.no er bedriftswebshoppen, og komplett.no er forbrukerwebshoppen. Pcutstyr.no ser ut til å benytte seg av norek.no som leverandør av hw, og følgelig har de samme utvalget:)

Lenke til kommentar

Ser nå at PSdata stadig kommer med nye datoer på når varen er forventet på lager. Hver gang er datoen lagt på med tre -fire dager. Da er det kanskje mest realistisk hos de andre webshoppene da, som oppgir en måneds ventetid på samme produkt.

Litt sleip salgsteknikk. Dette viker noe bevisst noen ganger, av og til så er nok leveransetid uklar, men det kan ikke være så ofte...

Lenke til kommentar

Når en webshop ikke har en vare på lager, er det smartere for dem å skrive at den er "ventet inn på lager" i løpet av et par dager, i stedenfor å skrive at de ikke riktig vet når den kommer inn. Du bestiller selvfølgelig helst hos butikken hvor du ser at varen kommer inn om et par dager, enn hos butikken som sier at de ikke vet når de kan sende varen til deg.

Så ved alltid å ha forventet-/ubekreftet-datoen et par dager frem i tid (som utsettes etterhvert som varene fremdeles ikke har kommet inn på lager), drar butikkene en liten hvit løgn som bidrar til at du likevel bestiller hos dem.

"Ubekreftet" er forresten webshop-lingo for "vi aner egentlig ikke".

Lenke til kommentar

Tror butikkene har forskjellig filosofi på dette.

Har opplevd flere ganger at netshop.no har sendt varen før de skulle ha motatt den på lager. I disse tilfellene har de trolig tatt høyde for forsinkelser som ikke har skjedd. Eller så er de bare forsiktige for å ikke skuffe kunden.

Lenke til kommentar

Det blir jo litt spekulasjoner omkring at noen nettbutikker tar "forventet inn på lager" datoer hentet fra løse lufta. Ingen webbutikker vil stå fram og si at slik gjøres bevisst, men gjemme seg bak diffuse forklaringer.

Det skal da ikke være så mye vanskeligere for en webbutikk å vite omtrent når varen kommer inn igjen, enn det er for en vanlig butikk !!?

Presiserer igjen at leverandører og fabrikk kan bli forsinket med leveranser så butikken må flytte på inn datoer. Min erfaring fra elektrobransjen er at slikt forekommer ganske sjeldent.

Tror på tankene til atrax i denne tråden, at det nok handler om business, å framstå som mer attraktiv med å oppgi at varer kommer raskt tilbake.

Ja, hvor får PSdata sine varer fra? Norek som leverer til Komplett og PCutstyr, er en ganske gammel leverandør-webshop for butikker.

Lenke til kommentar

Nå renner jeg nesten over av raseri pga PSdata sin særdeles spekulative markedsføring! -Denne butikken kan da ikke eie noe skam eller forretningsmoral !?

Nå har jeg fulgt varestatus på flere varer over tid, og forventet inn på lager datoen blir stadig flyttet få dager fram. PSdata ser ut til å få varer på lager mye raskere enn andre webbutikker når en blar i listene. -Det er bare tull!!

Har lenge syntes det er rart at PSdata har så korte forventet inn på lager datoer, på varer som andre butikker forventer inn først om en måned.

Å villede folk til å tro at dem får varene raskt inn på lager, slik at folk da selvsagt vil foretrekke denne butikken, er kynisk. -Fordi de flytter datoer fram hele tiden.

Hver gang ser det ut som om samme varen er på lager innen en uke, datoen endres bare for hver dag som går. Lureri heter det på godt norsk!

PSdata, dette her er altfor drøyt og useriøst!

Lenke til kommentar
Nå renner jeg nesten over av raseri pga PSdata sin særdeles spekulative markedsføring! -Denne butikken kan da ikke eie noe skam eller forretningsmoral !?

Nå har jeg fulgt varestatus på flere varer over tid, og forventet inn på lager datoen blir stadig flyttet få dager fram. PSdata ser ut til å få varer på lager mye raskere enn andre webbutikker når en blar i listene. -Det er bare tull!!

Har lenge syntes det er rart at PSdata har så korte forventet inn på lager datoer, på varer som andre butikker forventer inn først om en måned.

Å villede folk til å tro at dem får varene raskt inn på lager, slik at folk da selvsagt vil foretrekke denne butikken, er kynisk. -Fordi de flytter datoer fram hele tiden.

Hver gang ser det ut som om samme varen er på lager innen en uke, datoen endres bare for hver dag som går. Lureri heter det på godt norsk!

PSdata, dette her er altfor drøyt og useriøst!

Fordelen er at de gjør det "Motsatt vei" også, min vare var ubekreftet 14 dager, så senere samme dag hadde de plutselig varen på lager og den ble sendt.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...