Rieger Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Heisann! Har et lite problem.. Har nettopp installert ubuntu, og vil gjerne få gDesklets til å fungere. Lastet ned siste versjon, men installerte først de avhengige programmer/biblioteker som ble oppgitt.. python2.3+, pygtk2.4+, osv... Etter å ha installert gdesklets, og skal starte daemon, står det bare: katogk@katolinux:~/.gdesklets $ gdesklets Starting gdesklets-daemon... Cannot establish connection to daemon: timeout! katogk@katolinux:~/.gdesklets $ more gdesklets\:0.0.log The log file is located in /home/katogk/.gdesklets/gdesklets:0.0.log The GNOME python bindings aren't (correctly) installed! Install this package, exiting! Hva betyr dette? Er enda ganske fersk på linux.. Jeg installerte gnome-python2.6.0 før jeg la inn gDesklets. Hvis jeg prøver å kjøre shell, så får jeg opp dette: katogk@katolinux:~/.gdesklets $ gdesklets shell katogk@katolinux:~/.gdesklets $ Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/gdesklets/plugin/PluginRegistry.py", line 58, in __scan_repository module = __import__(f) File "/usr/local/lib/gdesklets/shell/plugins/Shell/__init__.py", line 156, in ? import gnome.ui ImportError: No module named ui Shell in /usr/local/lib/gdesklets/shell/plugins/Shell is NOT a valid plugin! Traceback (most recent call last): File "/usr/local/lib/gdesklets/gdesklets-shell", line 10, in ? shell.run() AttributeError: 'NoneType' object has no attribute 'run' Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 gDesklets skal installeres med "apt-get install gdesklets" i Ubuntu. Husk aa kommenter ut linjene med "deb" i i filen /etc/apt/source.list. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Har du lagt inn python gnome extras pakkene? Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Har du lagt inn python gnome extras pakkene? hvor finner jeg dem? Lenke til kommentar
goggys Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Har du lagt inn python gnome extras pakkene? hvor finner jeg dem? Søk i synaptic du. Ligger på computer menyen. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Har du lagt inn python gnome extras pakkene? hvor finner jeg dem? http://ftp.gnome.org/pub/GNOME/sources/gno...hon-extras/2.9/ Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 ingenting skal være lett... laster ned gnome-python-extras 2.9, men den krever jo gnome-python 2.9 (jeg har 2.6). Vel, laster ned den, kjører ./configure, viser seg at den krever nyere enn pygtk2.5.1 (jeg har 2.4.0). Laster ned pygtk2.5.2. ./configure gir meldingen checking for GLIB - version >= 2.6.0... no *** Could not run GLIB test program, checking why... *** The test program failed to compile or link. See the file config.log for the *** exact error that occured. This usually means GLIB is incorrectly installed. configure: error: maybe you want the pygtk-2-4 branch? *sukke* Laster ned glib2.6.0. Kjører configure, make og make install, går tilbake til å kjøre configure på pygtk, men får samme feilmld som over.. finner altså ikke at jeg har glib 2.6.0.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hva med å installere gdesklets fra apt? Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) har prøvd det tidligere, prøvde på nytt nå.. får programmet opp i startmenyen, men skjer ikke noe når jeg trykker på det.. Kommer opp et vindu nede på oppgavelinja, som om det skal til å starte, men så forsvinner det igjen. Ser også ut som om at det er en eldre versjon (?) Edit: om jeg kjører det fra terminalvindu får jeg opp dette: (dette er installert via apt) katogk@katolinux:~ $ /usr/bin/gdesklets Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/gdesklets", line 12, in ? from main.Starter import Starter File "/usr/share/gdesklets/main/Starter.py", line 2, in ? from factory.DisplayFactory import DisplayFactory File "/usr/share/gdesklets/factory/DisplayFactory.py", line 3, in ? from sensor.DefaultSensor import DefaultSensor File "/usr/share/gdesklets/sensor/DefaultSensor.py", line 1, in ? from Sensor import Sensor File "/usr/share/gdesklets/sensor/Sensor.py", line 15, in ? from SensorConfigurator import SensorConfigurator File "/usr/share/gdesklets/sensor/SensorConfigurator.py", line 1, in ? import gnome.ui ImportError: No module named ui Endret 26. januar 2005 av Rieger Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 finnes det ikke noe alternativ til gdesklets da? har installert ubuntu på nytt, blei jo bare rot med alle de biblioteka og alt det der.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 finnes det ikke noe alternativ til gdesklets da? har installert ubuntu på nytt, blei jo bare rot med alle de biblioteka og alt det der.. Prøv å apt-get'e gdesklets nå etter reinstallering. Ble sikkert noe tull med alle bibliotekene du har installert fra source. Apt-get skal ordne slikt automatisk. Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hele poenget med systemer som apt er å slippe problemene du her beskriver. I debian/ubuntu skal det kun være å gjøre: apt-get install gdesklets så lastes alle nødvendige pakker ned og installeres. Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 det første jeg gjorde var å apt-get'e desklets på nytt etter reinstall. Men prøvde flere displays, med "gdesklet [displayfil]", fikk bare feilmelding, error under lasting av display.. men virker jo kanskje som om at jeg er et skritt lengre hehe.. Litt kjedelig at den legger inn en et år gammel versjon da? (0.26) Har oppdatert apt-rep som beskrevet her... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 det første jeg gjorde var å apt-get'e desklets på nytt etter reinstall. Men prøvde flere displays, med "gdesklet [displayfil]", fikk bare feilmelding, error under lasting av display.. men virker jo kanskje som om at jeg er et skritt lengre hehe.. Litt kjedelig at den legger inn en et år gammel versjon da? (0.26) Har oppdatert apt-rep som beskrevet her... Du installerer vel sensorene før du installerer displayene? Mange displayer trenger i tillegg sensorer fra andre pakker. Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) tenkte det holdt å legge inn hovedprogrammet jeg.. Takker, skal teste det. Forresten, alt av sensorer, finner jeg dem via apt-get? Er en smule lei configure, make og det jallaet der.. Og til slutt, hvordan sjekker jeg raskt om jeg har python-2.2.x feks? (cornerxmms krever blant andre det) Endret 26. januar 2005 av Rieger Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 tenkte det holdt å legge inn hovedprogrammet jeg.. Takker, skal teste det. Forresten, alt av sensorer, finner jeg dem via apt-get? Er en smule lei configure, make og det jallaet der.. Og til slutt, hvordan sjekker jeg raskt om jeg har python-2.2.x feks? (cornerxmms krever blant andre det) 1. Sensorer skal finnes på nettsiden til gdesklets. De er ikke i source-form, så du trenger bare å kjøre et skript så de blir installert. 2. python -V Lenke til kommentar
Rieger Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 nå funker det, takker så mye for hjelpa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå