Gå til innhold

Hvor kraftig PSU trenger jeg ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

500W vil holde i massevis. :)

For å beregne strømforbruk kan man regne veldig grovt:

8-10 watt pr HD

50-70 watt for skjermkort (avhenger selvfølgelig av kortet)

50-80 watt for CPU (avhenger selvfølgelig av cpu)

5 watt pr vifte

Har selv en P3 800MHz med onboard skjermkort og 6 disker, og den bruker max 95 watt i følge UPS'en.

Lenke til kommentar

Fant en måling et sted på nettet. ca 410W til 4 dikser og 4vifter + det andre.

Ville gått for en 510W CHILL (Dansk) Denne skal være stille. ca 12dB. Men har ikke testet den.

9 HD'er høres mye ut. Selv har jeg 4 stk. Men 3 stk på 60GB hver. Tror jeg skal bytte ut disse. Kommer en 500GB nå. 2 slike burde holde en stund.

Lenke til kommentar
500W vil holde i massevis. :)

For å beregne strømforbruk kan man regne veldig grovt:

8-10 watt pr HD

50-70 watt for skjermkort (avhenger selvfølgelig av kortet)

50-80 watt for CPU (avhenger selvfølgelig av cpu)

5 watt pr vifte

Har selv en P3 800MHz med onboard skjermkort og 6 disker, og den bruker max 95 watt i følge UPS'en.

Ein P3 800 bruker svært lite strøm..det er greit,men du klarer ikkje å komme ned i 95w! Det er bare ikkje realistisk!sikker på at det ikkje er 95w "ut av stikkkontakten"? Kjøre sjøl ein P4 3,4Ghz 6 diska ATI 9700 pro. Og der holdt det ikkje med 400w.Samkjørte to stk 400w. For å få nok strøm. Så 500w holder IKKJE i "massevis". Det kan gå fint,men PSU`en må nok jobbe godt visst du skal drive å kjøra alle dei 9stk diskane hardt...

Lenke til kommentar

Til ahoo.

Vel, APC Powerchute viser at den forsyner pc'en med mellom 75 og 95 watt (alt ettersom cpu/diskbruk). Hvis du ønsker kan jeg legge ved screenshot :)

CPU'en bruker MAX. 20,8 Watt ( iflg. denne sida ). Skjermkortet er onboard, og kun ett pci kort ( ide-kontroller).

Her er en side som viser hvor mye det kreves av en harddisk (max ca 11 watt).

Høres max ~95 watt mer realistisk ut nå? :)

Så til emnet:

Ok, kan hende 500 watt's PSU ikke holder i "massevis" men hvis det er en av god kvalitet ( altså en som faktisk leverer 500 watt, intet mindre) så er det av min oppfatning at det skal gå fint.

Endret av trollmannen
Lenke til kommentar

LOL! :p

Vell,da e omdiskutert da dere me kor mykje ein hd trekker. Men, eg rekna ut i fra ei anna sia som går ut me ca.20-25w pr. hd. Stemme det, cpu`en din trekker rundt 21w...

Ps.Ikkje stol altid på volt,temp osv avlesnings prog...Men, kansje du har rett..var bare svært lite..

Ps2.Kva er den "APC Powerchute"?

Lenke til kommentar
sikker på at det ikkje er 95w "ut av stikkkontakten"?

HALLO? Om du tar ut 95w av veggen så er det umulig for strømforsyningen å levere mer en nettopp 95w. Så om du måler effekten som kommer inn i strømforsyningen så får du jo et veldig bra bilde av hvor mange watt som pcen din suger.

Foresten så hjelper det lite med 789w eller hvor mye det nå en skulle være om du ikke har strøm til ditt forbruk. Hjelper jo lite om du har 500w til 5volt og rundt 40w til 12volt resten går til +3.3v osv. Dette er bare et eksempel og ingen strømforsyninger blir laget slik. Det ville jo være en totalt ubrukelig strømforsyning.

Jeg kjører en p4prescott @ 3.2ghz, 2disker, 6600gt. Kjørte også en cd-rom og en dvd rom der, men de har monga :( Funket ikke med ekstern strømforsyning til de heller så det er ikke pga for lite strøm de ikke funker. Ifølge en del utregnings program så må man jo ha ganske mye mer watt en det jeg har (300w). Til skjermkortet så sto det jo at det krevde at man hadde minst 350w strømforsyning.

Så mitt poeng er slutt å se bare på watt, se på hva slags strøm du får og hva slags strøm du trenger (5v og 12 stort sett). Tviler på at det er mange pcer i dag som har bruk for mer en 400w, med mindre det er noe veldig med disker, brennere osv. Har vel tatt godt i når jeg skriver 400w for at ikke alle skal kaste ting på meg.

Lenke til kommentar
Fant en måling et sted på nettet. ca 410W til 4 dikser og 4vifter + det andre.

Ville gått for en 510W CHILL (Dansk) Denne skal være stille. ca 12dB. Men har ikke testet den.

9 HD'er høres mye ut. Selv har jeg 4 stk. Men 3 stk på 60GB hver. Tror jeg skal bytte ut disse. Kommer en 500GB nå. 2 slike burde holde en stund.

Chill 510W er stille som en mus! Eller en flau vind, som de ville sagt på værmeldinga. Svakere enn det kommer du ikke. Må legge øret helt inntil, så hører du en svak pustelyd. HD'ene dine bråker mer enn chill, for å ikke snakke om skjermkortet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...