Gå til innhold

hvilken linux er egentlig den beste?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om f.eks. jeg kanskje sverger til Slackware, er det slett ikke sikkert det er den distroen som passer deg best. Her må man studere hva de enkelte distroene har å tilby, hvordan de virker, og så gjøre seg opp en mening om hvilken distro som passer en selv best. Forøvrig er det svært farlig å lage en tråd med en slik topic, da den lett innbyr til flaming, useriøse innlegg og det som verre er.

PS:Til de som klager på at jeg trekker inn Slackware, for de fins: jeg brukte det bare som et eksempel, ingen anbefaling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Til en nybegyner.. Feodra, Suse, Ubuntu og Mandrake f.eks!

Isteden for Gentoo kan jeg anbefale VidaLinux som da er bygd på Gentoo og som baserer seg litt mer på en enkelt desktop verson..

Lenke til kommentar

Hmm kanskje en teit ting, men hvilke ditribusjoner er gratis?

Hva men Xandros? Finnes denne i gratis versjon? Og om den gjør, hva er det som skiller gratisversjonen fra de som koster noe?

Mandrake har oxo gratisversjon, hva skiller deres?

Dersom noen har gode linker eller egne erfaringer er det fint.

Trenger mulighet for å kjøre server, i windows verden IIS, usikker hva det er i linux. Vidre skulle jeg gjerne brukt en Buisness Suite, men vet ikke hva jeg skal gå for, og hva jeg trenger.

Er ikke så lett å migrere fra windows.........

Ja, og dersom jeg finner det som er riktig for meg kan jeg gjerne betale utviklerne, men skulle kanskje prøvd gratis versjonene først?

Vil også bruke det til å sette opp en egen filserver, for streaming av musikk, bilder og filemer lokalt.

Tips mottas gjerne

Lenke til kommentar

Ofte er det eneste som skiller gratis- og betalings-versjonene at betalings-versjonene har ikke-fri programmvare og support. Dette gjelder sjelden for Windows-lookalikes som Xandros og Linspire, dog, som ofte har meget begrensede gratisversjoner.

Lenke til kommentar
Hmm kanskje en teit ting, men hvilke ditribusjoner er gratis?

Hva men Xandros? Finnes denne i gratis versjon? Og om den gjør, hva er det som skiller gratisversjonen fra de som koster noe?

Mandrake har oxo gratisversjon, hva skiller deres?

Dersom noen har gode linker eller egne erfaringer er det fint.

Trenger mulighet for å kjøre server, i windows verden IIS, usikker hva det er i linux. Vidre skulle jeg gjerne brukt en Buisness Suite, men vet ikke hva jeg skal gå for, og hva jeg trenger.

Er ikke så lett å migrere fra windows.........

Ja, og dersom jeg finner det som er riktig for meg kan jeg gjerne betale utviklerne, men skulle kanskje prøvd gratis versjonene først?

Vil også bruke det til å sette opp en egen filserver, for streaming av musikk, bilder og filemer lokalt.

Tips mottas gjerne

1. Se over ^

2. Bare support og ikke-frie programmer.

3. Apache. Denne er brukt paa over 60% av verdens servere.

4. IMO er proftpd en god FTP-server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...