Gå til innhold

SPDIF Skal koble til hjemmekino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se på denne siden:

http://www.vr-zone.com/reviews/EPoX/8RDA+/page2.htm

De som tester kortet her mener det skulle følge med et kort (antagelig et kort som skal festes i åpningene bak på kabinettet som egentlig er beregna for PCI-kort)samt en liten kabel med riktig plugg til å hente digital lyd fra hk.

Har du ikke dette, må du improvisere litt. En kontakt som passer på hk skulle ikke være så vanskelig å finne hos ELFA. Der kjøper du også en hun-phono med litt kabel på, så burde du være i gang...

NB!

Jeg har aldri prøvd dette, men tilbyr altså bare litt tankespinn rundt ditt problem!

Veta

Hutt

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å 5.1 lyd fra PC til hjemmekino :cry:

Kan lese det her.

Har prøvd med Coaxial og Optisk kabel.

Jeg får Dolby Digital når jeg prøver å spille av DVD på PCen, men ellers får jeg bare 2.1.

Har et Asus A8N-E Deluxe som har 7.1 lydkort med optisk og coax utganger +++.

Lenke til kommentar

Behydro: Signalet bør være kompatibelt med forsterkeren. Jeg har samme kodek og nesten samme tilkobling på mitt MSI hovedkort, og det skaper ingen problemer. Signalet kommer direkte fra Realtek ALC650 kodeket på hovedkortet, som er laget etter AC97-standarden.

Pantzman: Problemet ditt er at du kun kan mate forsterkeren digitalt med surroundlydlyd som allerede er i Dolby Digital eller DTS format. DVD plater er et eksempel på kilder som har Dolby Digital lydspor, og det er derfor du kan spille av disse DVDene i surround, som du nevner. Det er bare et lydkort som kan konvertere multikanals lyd til Dolby Digital, og det er Soundstorm brikken. Den eneste løsningen på problemet ditt er å sende lyden analogt fra lydkortet til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Du kan vel bruke en slik en?

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=112518&cks=PRL

Jeg vet at det er MSI ja, men den passer med de aller fleste hovedkort.

Kan hende at du bare kan bruke halve den pluggen på hovedkortet eller noe slik, og dermed ikke kan få både coax og TOS til å virke, men du skal greie å få coax digital ut med denne saken her med de aller fleste hovedkort.

legger til:

Det dumme med denne er bare at den ikke har RCA-plugg for coax men bare 3.5mm minijack kobling. Uansett tror jeg at dette er en av de billigste måtene du kan gjør det på. Men du vil trenge en overgang fra 3.5mm minijack til RCA-plugg hunnkjønn i tillegg til RCA coax kabelen, eller rett og slett en kabel som har hannkjønn 3.5mm i den ene enden og hannkjønn RCA i den andre, men dette er det vanskelig å få tak i som noen sa lenger opp her.

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar

Jeg ante ikke at komplett.no solgte en slik s-bracket. Har vært på utkikk etter den :p

Forøvrig stemmer det at du kan bruke denne på ditt Epox hovedkort også. Det er mulig at du må bytte om på noen av ledningene på pluggen, men til den prisen er s-bracketen en billig og grei løsning.

Lenke til kommentar
Hva funker denne dingsen til da?

av hk, lydkort osv...

Kan jeg feks koble den til hvilkensomhelst spdif utgang uavhengig av hk/lydkort merke..?

Hvis det er S-braketten du henviser til, så er det simpelthen en brakett fra MSI for å legge til Rear Out, Centre/LFE Out og coaxial/optisk S/PDIF funksjonalitet på K7N2 Delta hovedkortene (muligens andre MSI hovedkort også), ettersom disse utgangene ikke sitter direkte på selve hovedkortet. Hovedkort fra enkelte andre produsenter, f. eks Abit NF7-S, har disse utgangene på selve hovedkortet, og trenger ikke denne braketten i det hele tatt.

S-braketten kobles til et sett med pinner på hovedkortet. Den er laget for MSI hovedkort, og det finnes ingen standard som regulerer hvor/hvordan disse pinnene skal plasseres, selv om produsenter som f. eks Epox tydeligvis bruker en lignende løsning. Det er uansett sannsynlig at andre produsenter har en beskrivelse i manualen på hvilken pinne som leder hvilket signal (MSI har lagt en slik beskrivelse i min manual), slik at du kan bytte om på ledningene til braketten for å få den til å passe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...