Gå til innhold

Sigma 24-70/2.8 EX deg Macro

Anbefalte innlegg

Hei

Etter mange gode innspill når det gjelder objektiv, både i mine tråder og i andres, tror jeg kanskje at jeg vil kjøpe Sigma 24-70/2.8 EX deg Macro.

Dette er et objektiv som har fått meget gode skussmål av mange, men det er også noen som har hatt problemer med dette.

Det er noen som har erfart at dette frontfokuserer en del på 24mm F2.8.

Mitt spørsmål er hvordan det er å kjøpe et slikt objektiv i fra USA? B&H sier at det leveres med 1 års World Wide garanti. Betyr dette at jeg kan levere til reparasjon i Norge? Eller må det sendes tilbake til USA hvis noe er galt?

HAr du noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma har ikke kontor i Norge, og jeg tviler på at den Norske importøren vil ta ansvaret for et produkt de ikke har solgt, så da må du i så fall sende det til et autorisert servicesenter selv. Jeg tror ikke det finnes i Norge, så da må du i så fall sende det til utlandet.

Men jeg tok en lynrask sjekk for å se hva du må betale.

Hos B&H i New York koster linsa $409. Så må du beregne $40-50 i frakt. Med en dollarkurs på ca 6,4 blir det 2880 kroner. Så må du legge på moms og postens gebyrer for tolldeklarering, og da er du oppe i ca 3700 kroner.

I følge prisguiden her på akam.no kan du få den på nett, for 3750,-. Det finnes også butikke i Oslo som har det til den prisen. Da lønner det seg plutselig ikke å kjøpe den fra USA lengre. Husk at ikke bare får du norsk garanti, men du er også beskyttet av norsk kjøpslov, og har fordelen av at det er noen i Norge du kan snakke med hvis det skulle være noe.

Lykke til med ny "godlinse".

Erik

Lenke til kommentar

Hvor er de har det til den prisen? Er du sikker på at det er samme objektiv? Sigma har kommet med en ny utgave: Sigma 24-70/2.8 EX d g Macro. Jeg har ikke funnet denne i prisguiden(akam sin guide svarte ikke nå, og kelkoo hadde kun den gamle Sigma 24-70/2.8 EX d g). Ut fra de andre jeg har snakket med koster denne rundt 4500 kroner i Norge.

Har sjekket prisen med Aftenposten valutakalkulator, den sier 2577 kroner.

Frakt? Jeg vet ikke hvor mye dette blir internt i USA(jeg skal besøke en kamerat i løpet av våren), men sikkert ikke 40-50$.

Moms, nei... Momsfritt beløp er så vidt jeg vet 6000 kroner.

Det er MYE blilligere for meg å handle i USA. Det var ikke pris jeg lurte på, men hvordan det er å få fikset ting i Norge.

Er det forresten noen som vet om noen gode fotobutikker i Houston? Jeg skal dessverre ikke til New York.

Lenke til kommentar

Om du har muligheten til å handle objektivet i butikk i Houston kan du jo teste om det fokuserer riktig før du handler.

Blir jo 2 lapper mindre å betale over dammen. De pengene finner du sikkert noe som kan gjøre deg lykkeligere som fotograf for ;)

Både objektiver, eksterne blitzer, CF-kort, portable lagringsenheter, filter osv. er mye billigere der, så du finner vel noe å fylle "kvota" på 6000,- med :thumbup:

Houston er stor og du finner helt sikker mange fotobutikker der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...