gamerman Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Microsoft tar av silkehanskene Slutt på pirat-amnestiet --------------------------------------- Nå må du ha en lovlig versjon av Windows før du kan laste ned fra Microsofts Download Center eller Windows Update. Da Microsoft slapp sin nyeste Service Pack til Windows XP innførte de samtidig en kontroll av at Windows-lisensen man satt på var godkjent. Gikk den ikke gjennom testen fikk man ikke laste ned den store oppgraderingen. Nå skal dette innføres på Windows Update og Download Center. Selskapet vil imidlertid fortsette med å distribuere kritiske oppdateringer til brukere som sitter med piratkopier av Windows, via sin Automatic Update-tjeneste. Ikke frivillig lenger I september startet Microsoft med en frivillig tjeneste der man kunne verifisere sin produktnøkkel til Windows. Ble man godkjent fikk man tilgang til flere bonusnedlastinger. Selskapet hevder dette har vært en stor suksess, med mer en fem millioner deltakere. I ettertid av at selskapet innførte denne prøvetjenesten i fjor har flere sagt at man har blitt utelukket fra vanlige oppdateringer og at funksjonalitet på PC-en forsvinner etter spesielle nedlastinger. Dette benektet imidlertid Microsoft på det sterkeste. Norge blant de første Nå vil de imidlertid innføre en langt fra frivillig løsning for alle Windows-brukerne. Sitter man på en ekte versjon av Windows, vil man motta en rekke fordeler, som rabatter og bonusnedlastinger, i tillegg til de vanlige oppdateringene. De som sitter på piratversjoner vil bare få tilgang til kritiske oppdateringer. Neste fase av tjenesten, som kalles Windows Genuine Advantage, vil settes i gang fra 7. februar. Da vil selskapet kreve at brukere i Kina, Tsjekkia og Norge verifiserer Windows-versjonen sin. Resten av verden skal etter hvert følge etter. Blant annet ventes det at amerikanske brukere må godkjenne sin versjon før andre halvdel av 2005. Bonusprogramvare Har man en ekte versjon vil man få tilgang til programmer og tjenester til en verdi av 450 dollar (2 770 kroner). Blant det man får tilgang til er rabatt på MSN Games Zone og Office Outlook Live, prøveversjoner av programvare og Winter Fun Pack 2004. Finner Microsoft ut at din versjon ikke er ekte får man imidlertid tilbud om å kjøpe en ekte versjon til redusert pris . Kilde : Itavisen.no ---------------------------- Jeg kan si at jeg er meget skuffet over dette selv Det å ta vekk Critical Updates for de som har Pirat versjoner av Xp etter 7 Februar gjør jo slik at flere folk vil kjøpe en ``Geniun`` versjon av xp ...... Det eneste som var positivt med dette var at man kunne få et tilbud å kjøpe Produktet til en redusert pris Hva er deres meninger om dette ? Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Først må jeg bare si at jeg tar alt som står i IT-AVisen med en stor klype salt. De driver ikke skikkelig journalistikk der, men stort sett bare "Klipp-og-lim-jornalistikk", som de gjør ved å lete opp nyheter på utenlandske nettsider, så klipper de ut det, oversetter (ofte med masse feil), og til slutt presenterer det som sin egen nyhet. De er ikke så nøye med detaljer heller der i gården. Hvis de er usikker på tall o.l , så gjetter de seg til svaret, istedenfor å sjekke det grundig. Sånn virker det i hvert fall. Men når det er sagt, og gitt at opplysningene fra IT-Avisen er riktige, så har jeg full forståelse for det Microsoft gjør. Bare for å ikke blande kortene her, så er jeg helt i mot Ms sin grådige utnyttelse av monopolsituasjonen sin, men dette handler jo om noe helt annet; Om en bedrift skal få betalt for produktene sine, eller om de skal se gjennom fingrene med enorme tap i form av tyverier. Som alle andre bedrifter bruker Ms store summer på å utvikle produktene sine, og det er jo ikke noe vanskelig å forstå at de vil ha betalt for disse produktene når de slippes ut på markedet. Nå har det jo vist seg at serienummer som den eneste beskyttelsen av programvare ikke har vist seg å fungere - nettet flommer jo over av sider hvor man enkelt kan laste ned serienummeret til et hvilket som helst program. Derfor må jo Ms finne nye veier å gå i kampen mot tyvene. Og at de da setter i gang et program som Genuine verification skjønner jeg godt. Jeg skjønner nesten ikke hvordan det går an å være mot dette? De som er mot at Ms finner på nye metoder for å beskytte seg mot tyvei - de skjønner vel at f eks et kjøpesenter ansetter vektere for å hindre tyverier? dette er jo egentlig to sider av samme sak, eller? Men altså, dette har for ingenting å gjøre med Ms sin grådige og sleipe utnyttelse av sin tilnærmede monopolsituasjon på b.l. a OS, Nettleser, mediaspillere osv. dette dreier seg KUN om en bedrift som forsøker å stoppe tyveri av et produkt de har brukt enorme summer på å fremstille i komersiell øyemed... Dessuten; jeg har en lovlig, kjøpt og betalt versjon av Win XP selv, og jeg syns det er fint hvis jeg kan få gratis programvare og andre fordeler fra Microsoft pga det... Lenke til kommentar
gwh Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Støtter MS helt og fullt i det hvis itavisen er korrekt. Kanskje MS burde legge ut en link til de forskjellige Linux distroene slik at de som kjører pirat i dag kan få tak i noe gratis og lovlig? Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Det er flere enn IT-Avisen som skriver om dette i dag: http://news.zdnet.com/2100-1009_22-5550205.html Microsoft leker ikke butikk. Synes det er helt greit at de gir folk som betaler for det de selger ekstra fordeler. Dessverre er det ofte folk som kjører piratkopierte ting som er dårligst på sikkerhet også, så det er mulig hele opplegget går dårlig over tid. Kirikiri Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Hvis dette faktisk er sant kan det jo hende at Microsoft skyter seg selv i foten i det lange løp. Kanskje vil Windows etterhvert fremstå som enda mer ustabilt og usikkert. Det er jo piratkopiering som har bidratt til å gjøre Windows såpass utstrakt og velkjent, så kanskje den samme piratkopieringen da vil gi Windows et "dårlig rykte". Er forsåvidt glad dersom dette faktisk blir tilfellet da det kan være med på å åpne for andre fremadstormede OS. En link til en Linux distro, som nevnt, hadde jo vært kult. Endret 26. januar 2005 av Vice Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Eg støtter micrsoft 100% Nå bruker eg ikkje xp på min maskin men en lovelig windows2k engelsk. Noe eg ikkje likte så veldig godt var at ms sperrer alle oppdateringer for dei som bruker piratkopi. Untak av kritiske oppdateringer. Men dei kan jo tjene en god del på dette pga. nå tenker vel en del som har piratkopi: Oki nå muster eg dei nyeste produktoppdateringene. Da burde eg kansje gå og kjøe meg en orgenal xp lisens? Trur dere dei tar folk som bruker piratkopi? Eg trur dei tar noen men ikkje alle! Eg kommer aldri og skifte fra ms til linux for eg synes linux er så rotete. Endret 26. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Jeg støtter microsoft på noen punkter men må innrømme at Windows Xp Pro eller home i det hele tatt koster SKJORTA ...... Det er en sjuk pris når du begynner å nærme deg 2000-4500 for et usel programvare .... Når den da også er full av bugs Det eneste microsoft får av støtte av meg er at oprativsystemet dems funker helt greit og har støtte for det meste Den eneste billige av Windows Xp er nok oppgraderings versjonen av dem som nå ligger på 1199 kr .....(skulle kosta 500 ,- ) Jeg får nok vente til de finner ut av min pirat versjon og venter på dems tilbud EDIT : Nå skulle jo også kritiske updates bli stengt etter 7 Februar Endret 26. januar 2005 av gamerman Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Forstår Microsoft godt jeg. Men når det er sagt så er det ikke umulig at dette vil få konsekvenser for den private hjemmepc-bruker som ikke lenger ønsker å bruke produktet. Vi får bare vente & se hvordan dette utarter seg. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Er det ikkje ulovelig her på forumet og nevne at du har en piratkopi av feks. xp? Endret 26. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Tja, det er ikke så mye man trenger windows til lengre. Og oppdateringer får man sikkert tak i der man i utgangspunktet fikk tak i piratkopien av windows. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hm.. har en sterk følelse av at en del sinte crackere kommer til å mekke noe for å forbigå den greia... å lure MS er ikke vanskelig for å si det sånn... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Nå må du ha en lovlig versjon av Windows før du kan laste ned fra Microsofts Download Center eller Windows Update. De fleste som har pirat XP har en Co Ed (volumavtale) produktkey, hvordan blir det for de? http://www.microsoft.com/norge/piracy/activation_volume.mspx[/url]']Lisenser som er kjøpt over en volumavtale krever ikke aktivering. Microsoft forstår kompleksiteten i utrulling i en større organisasjon, og krever derfor ikke aktivering i slike situasjoner. Det å kvalifisere for en volumavtale er enklere enn mange tror. Du kan benytte en volumavtale ved å kjøpe relativt få lisenser. Jeg er veldig spent på hva som står her etter 7. februar. Lenke til kommentar
pmarius Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Hm.. har en sterk følelse av at en del sinte crackere kommer til å mekke noe for å forbigå den greia... å lure MS er ikke vanskelig for å si det sånn... ... Antagelig rett i det. Har enda ikke hørt om noen programmer som crackerne ikke har klart å fixe. Men ved å stikke mest mulig kjepper i hjulene for dem vil jo Ms oppnå en del av hensikten, å tjene mer penger Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det her kommer til å bli ett sant helvete for oss som er med å drifte nettverk om det blir så ille som det tegnes ett bilde av her. Det er vasnkelig nok å få folk til å skjønne at oppdart windows er kritisk fra før, om de ikke må skaffe neg ny windows også. Og denne kommentaren fra MS er jo helt latterlig: "Men selskapet anser at kravet om autensitet tvertom vil styrke sikkerheten på nettet, da piratkopier av Windows kan inneholde virus eller andre sikkerhetsrisiki, hevdet Lazar." AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Og denne kommentaren fra MS er jo helt latterlig: "Men selskapet anser at kravet om autensitet tvertom vil styrke sikkerheten på nettet, da piratkopier av Windows kan inneholde virus eller andre sikkerhetsrisiki, hevdet Lazar." Hehe, ja jeg la også merke til denne kommentaren. Hvordan er det i det hele tatt mulig å komme med et så idiotisk utsagn?? Endret 27. januar 2005 av Vice Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Da Microsoft slapp sin nyeste Service Pack til Windows XP innførte de samtidig en kontroll av at Windows-lisensen man satt på var godkjent. Gikk den ikke gjennom testen fikk man ikke laste ned den store oppgraderingen. Nå skal dette innføres på Windows Update og Download Center. Jeg tror div. netverksadministratorer skal ta det hele med en klype salt. Regner med at store bedrifter, skoler og andre med Co Ed key fortsatt kan få ned oppdateringer vha. windowsupdate forde keyen nettop er godkjent og betalt. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Jeg lurer egentlig på hvorfor Microsoft jobber så hardt med å få fjerna alle pirat kopiene, grett nokk de hadde tjent en formue hvis alle som har en piratkopi hadde kjøpt kopien istedenfor, men hvis det ikke hadde vert så mange piratkopier i markedet, ville ikke microsoft vært så stor, jeg vil gå så langt som å påstå at hele Microsoft konseptet er bygd opp av piratkopier Og uansett hva Microsoft gjør, vil det alltid være utallige mange personer som vil motarbeide de, det er egentlig blitt litt prestisje å ta microsoft... Endret 27. januar 2005 av ferik Lenke til kommentar
ferik Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Da Microsoft slapp sin nyeste Service Pack til Windows XP innførte de samtidig en kontroll av at Windows-lisensen man satt på var godkjent. Gikk den ikke gjennom testen fikk man ikke laste ned den store oppgraderingen. Nå skal dette innføres på Windows Update og Download Center. Jeg tror div. netverksadministratorer skal ta det hele med en klype salt. Regner med at store bedrifter, skoler og andre med Co Ed key fortsatt kan få ned oppdateringer vha. windowsupdate forde keyen nettop er godkjent og betalt. Ikke på nettverk som ikke er faste maskiner på f.eks. TG o.l. der kan du være sikker på at det er veldig mange som har pirat verson av windwos, og viss da ingen av de piratversonene er oppdater, kan det fort bli mye å gjøre for de som drifter nettverket Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg støtter microsoft på noen punkter men må innrømme at Windows Xp Pro eller home i det hele tatt koster SKJORTA ...... Det er en sjuk pris når du begynner å nærme deg 2000-4500 for et usel programvare .... Betalte 900 kroner for Win XP Home Ed......en sånn OEM versjon. Kjøpte den sammen med en IDE-kabel fra komplett. Er ikke dyrt det, for et bra og stabilt OS. Forøvrig synes jeg det er helt greit at MS krever gyldig versjon for å laste ned software og updates. Og har man ikke råd til Windows, får man vel finne seg noe annet....er ikke verre en det... mvh Pantera Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har jeg misforstått noe, eller er det snakk om samme verifiseringen som Service Pack 2 har? Jeg har hørt at piratversjoner av win XP ikke har noe som helst problemer med å installere SP2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå