esone Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hvordan er egentlig reglene i norge nå? Er det noen som vet med 100% at det er lov? Ser nå at MPA har hyrt inn advokat firma for å ta norske pirater osv..men det er mest sannsynelig de som deler filer right? Hvordan er det med nedlastning? er dette i gråsone eller hva? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Det som ikke er lov ifølge norsk lov er å dele filer, du kan laste ned så mye du vil! Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Here we go again... Nei, du har ikke lov til å "laste ned så mye du vil" - du kan laste NED musikk og film, men IKKE spre det videre. Pr. definisjon er altså systemer som f.eks. BitTorrent på en måte ulovlig, siden du faktisk da også gir fra deg det du henter ned, samtidig som du henter det ned. Enkelte argumenterer her at siden du ikke deler ut hele filen selv er du ikke skyldig i noe som helst. Om det kommer til å holde i retten..? Vel, det gjenstår å se. Basicly er du safe om du kun henter ned MP3-filer og ikke gir dem videre. Når det kommer til programvare er det dog et helt annet bilde - det har du hverken lov til å hente ned eller å spre videre. Det "siste hotte" som Hollywood har fått med seg er jo at folk nå også henter ned TV-serier. Høy kvalitet, ingen reklame.. forståelig nok at folk ønsker å få fatt i det. Her i Norge ligger TV-serier på samme linje som film og musikk, men det vil nok komme en (internasjonal) endring her etter hvert. Det er også litt skummelt for fremtiden når man tenker på finansieringen av nye og gode serier - hvorfor skal selskaper satse på det når ingen TV-selskaper ikke lengre vil kjøpe dem inn fordi ingen forbrukere ser på reklamen de presser inn hvert 10. minutt? Vil alle filmer og serier blir fyllt med intern reklame ("I, Robot" anyone? eller hva skal bransjen finne på? .. for å vise reklame det MÅ de jo nesten (vel, i følge dem selv). Det blir en spennende tid fremover.. Endret 26. januar 2005 av transistorbass Lenke til kommentar
Locutus_NOR Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hva med å dele rippede TV programmer? Det er vel lov, det er jo lov med video, eller? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Nei, som jeg sier - det er ikke lov å DELE det, men du har lov til å hente det ned til deg selv. Det er også en meget vag definisjon i det norske lovverket som sier noe i retningen av "nærmeste kontaktnett / umiddelbar familie" eller noe i den retningen, og den kan jeg for lite om til å gå inn på. Lenke til kommentar
PulZ Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Var det ikke i fra og med januar i år at vi fikk en lov endring ang dette, med at de fine hullene i lov verket ble tettet ? Slik at det skulle bli ulovlig med film / tv / musikk Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hva med å dele rippede TV programmer? Det er vel lov, det er jo lov med video, eller? Det er rettigheter på TV-programmer, akkurat på samme måte som for film/musikk. Å dele rippede TV-programmer vil også være en form for tyveri, på samme måte som for filmer/musikk. Lenke til kommentar
Leben Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Mener at en Amerikansk domstol kom til at tvprogrammer kan deles med 9 andre, dersom reklamen tas med. Dog ganske usikker på dette. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Mener at en Amerikansk domstol kom til at tvprogrammer kan deles med 9 andre, dersom reklamen tas med. Dog ganske usikker på dette. Spørsmålet er da hvor mange som eventuelt deler TV-programmer med reklame... Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Eller det som faktisk er mer relevant - Norge er ikke Amerika. Hva en amerikansk domstol finner på er helt likegyldig for rettspraksisen her til lands. Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jeg kan forstå det med musikk og det med film og for så vidt med tv serier, men med tv-serier: Det er jo det samme som om du ber kameraten din ta opp tv serien for deg fordi du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle få se den episoden der og da... Mener nå jeg... Og det er da ikke så ille? Ta meg f.eks. Jeg har null mulighet for å kunne se Las Vegas, fordi det for meg e umulig å få tak i Las Vegas. Da er det jo bedre at jeg laster ned tv serien, ser på den og så kanskje kjøper dvden? Eller med That 70's Show, hva om jeg vil få med meg de første episodene av sesong 2, som ennå ikke er på dvd.. Hva er så gale med det? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 For å gjøre det mer uklart kan du sjekke Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven) Lykke til! ;-) Lenke til kommentar
JanSaxhaug Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 eckmann: Det er det med reklamen. Hvis du får kompisen din til å ta opp seriane og kutte vekk reklamen, så kan eg seie meg enig i det du seier. Og omvendt om du lastar ned TV-seriar -med- reklame... Lenke til kommentar
eckmann Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Ja, det er det med reklamen.. men uansett når kompisen min tar opp med reklam, så spoler jeg jo over det uansett... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Ja, det er det med reklamen.. men uansett når kompisen min tar opp med reklam, så spoler jeg jo over det uansett... Og med en datamaskin med videoredigeringsverktøy er det veldig lett å redigere bort reklame... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå