Gå til innhold

PC-en "henger" seg


Anbefalte innlegg

BESKRIVELSE AV PROBLEMET:

 

Det begynte ca en måned etter at jeg fikk maskinen. Jeg merket det først i spillet Championship Manager. Når jeg trykket på et ikon e.l. så "hang" maskinen i 4-5 sekunder før den reagerte. Tidligere hadde maskinen reagert med en gang.

 

Jeg trodde det var noe gale med dette spillet, men like etter begynte problemet å gjøre seg gjeldende uansett hva jeg brukte PCen til. 10-15 minutter etter at jeg har slått den på, begynner den å "henge". Hvis jeg holder pekeren over et ikon på oppgavelinjen så tar det 2-10 sekunder før ikonet blir merket. Samme skjer når jeg dobbeltklikker på hva som helst, maskinen reagerer veldig seint. Utrolig irriterende i spill der figurene på skjermen er i bevegelse - bildet henger og det er "hakk i platen" på musikken.

 

Dette varer kanskje i et kvarters tid, og så fungerer PCen helt fint igjen, uten noe henging eller frysing. Da kan jeg bruke maskinen i mange timer uten at noe skjer. Men hvis den står på uten å være i bruk en stund, så melder ofte problemet seg igjen.

 

Å oppdatere driverne til hovedkortet er gjort, men det hjalp ikke mye.

 

 

Dette er maskinen det gjelder:

 

-AMD Athlon mp1600+ 1,5 GHz 266 MHz bus socket A (Palomino) prosessor

-Western Digital Caviar 60GB IDE 7200 RPM ATA/100 harddisk 2MB cache WD600BB

-MSI K7T-266 PRO2-RU Hovedkort socket A VIAKT266A ATA/100, Raid, lyd, ATX, USB2.0

-Creative 3DBlaster GeForce2 PRO 64MB DDR AGP

-Cooler Master CPU-vifte socket A/7/FCPGA EP5-611A, opp til 1,4 GHz, samt XP 1800+

-DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC266MHz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er raid kontrolleren ordentlig installert? for når jeg hadde mitt via hovedkort var ikke raid kontrolleren installert, og da klikka jo pc'en konstant! er visst viktig å ha den installert, hehe. winxp funker drit bra, men win98se/winme osv. funka ikke i det heletatt

Lenke til kommentar

Kjører du NT basert Operativ System, så kan du gå inn i Task Manager, eller Oppgavebehandler som det heter på norsk; og så kan du gå inn under "Processes" litt usikker på hva det betegnelsen er på Norsk, men det er iallfall den andre arkfanen, der kan du se hva som bruker ressurser fra maskinen. Se under CPU: der står det prosentlig utnyttelse av CPU på hver prosess. Om det er explorer som bruker ressursene så er det som oftest et Windows problem og kan løses ved å re-installere windows. Gjerne formatere og ta alt forfra!

 

Om du kjører Windows 9x så finnes det en ressursmåler som kan startes ligger under tilbehørsystemverktøy eller noe sånt! Se litt på den, så finner du kanskje noe!

 

Håper dette løser ditt problem, etter maskinvare å bedømme skal du ikke ha noe problemer med å kjøre windows iallfall, med mindre du har vanvittig lite ram. Windows 2K krever 128, Windows XP bør du ha 256, og 9X kan klare seg med 64!

Lenke til kommentar

Sikkert et hard disk "problem" som lar seg løse med en formatering. Jeg vet at IBM og WD har programmer som reparerer bad sectors og lignende (tror det heter drive fitness til IBM diskene).

 

Også kommer standard-spørsmålet til alle med VIA:

Har du nyeste VIA4IN1 driveren?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-16 01:16, Smyagol skrev:


BESKRIVELSE AV PROBLEMET:

Bla, bla, bla, osv...


Problemet ditt kan ikke løses uten en format.

Hvis du har Creative Live! 1024, 5.1 lydkort, så kan det hjelpe å fjerne dette.

 

Problemet er enkelt og greit OSet som har blitt installert på en overklokket prosessor, da kan det hende at drivere og andre ting har blitt installert feil. Og det er ikke bra...

 

Installer ALDRI OS på en overklokket PC!

Under installeringen av OSet så skal alt kjøre på default settings!

 

(Mulig jeg tar feil også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...