Gå til innhold

Hvordan smaker lungemos?

phax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lungemos var knall det! :)

kjøpte en pakke idag og stekte meg en liten bit for og teste. konsistensen va r veldig suppete forhold til vanlig kjøttdeig, men smaken var faktisk bedre en ukrydra kjøttdeig!

så lure meg fikk da den ide om og bruke lungemos istedet for kjøttdeig og jeg lagde meg lungemos taco! :D

overraskende godt.

Lenke til kommentar

Det er riktig som Bitex sier at mye av kjøttproduktene vi spiser inneholder innvoller og diverse andre ting vi vanligvis anser som ekle. Men pølser, leverpostei, noen servelattyper, og lungemos er vel "verstingene".

Gamle naturfagslæreren min hadde visst sett lungemoslaging på fabrikk. De skuffet opp innvollrestene som lå på gulvet og sendte det til vask, hakking og pakking...

Lungemos smaker salt, litt krydder, og ikke så mye annet synes jeg. Skal jeg spise det må jeg være virkelig sulten.

Men blodpudding er uendelig mye verre. Blanding av blod og kjøtt som smaker skikkelig kvalmende søtt. Blæh.

Edit: Ellers spiser sånn jeg cirka alt mulig. Er ikke kresen.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Spiste lungemos for første gang for noen dager siden. Det ligner utrolig på kjøttdeig etter at det er stekt, men bitene blir som oftest litt mindre enn kjøttdeigbitene (altså lingemos blir automatisk finere hakket). Smaken er veldig lik kjøttdeig, kanskje en smule saltere og litt mer kryddersmak.

Ellers har jeg hørt at lungemos og rødbeter skal passe veldig godt sammen (rødbet er ihvertfall nam-nam).

Blodpudding spiste jeg en del som liten, men nå er det en av de få tingene jeg ikke takler, den tørre smaken og den porøse konsistensen sammen med den bittelitt bitre smaken gjør at jeg må tvinge selv små biter ned med masse poteter.

Lenke til kommentar
Det kan uansett ikke være verre enn "middagen" vi fikk i Ravensbrück i Tyskland. La oss bare si at den så ferdigtygget ut.

På klassetur i 10'ende eller? Vi fikk baconsuppe i krakow...mmmmmm godt, ingen spiste seg mette og alle gikk på mcdonalds etterpå. Betalte 11kr for stor bigmac med stor brus....hehe :)

Lenke til kommentar
Jeg liker det meste av mat og vil på ingen måte kalle meg selv kresen, men det er et par ting jeg aldri har smakt og heller ikke er tøff nok til å teste ut: Lungemos og Blodpudding. Det blir for ekkelt rett og slett!

edit: Fant en traumatisk Haggis-historie http://www.nesteklikk.no/20040818/45866.html

Sitert fra artikkelen:

Riktignok ser haggis ut som bæsj, men det smaker nok mye, mye bedre.

Jeg har spist mye rart, tildels adskillig mer enn planlagt, men lungemos holder jeg meg unna. Haggis, derimot, har jeg spist en god del av. Dette er nærmest nasjonalretten i Skottland, og spises under det som er ganske nær nasjonaldagen deres.

Vil forøvrig istemme med skepsisen mot pølser. En venninde av meg var på jobbintervju for en teknisk jobb på et slakteri og fikk se selve slaktingen. Hun var grønn i ansiktet og ihuga vegetarianer i flere uker etterpå.

Dersom det er økonomien som gjør lungemosen fristende, kan jeg anbefale lever. Husk bare å være forsiktig med temperaturen ved tilbereding siden det naturlige sukkerinnholdet i lever vil karamellisere seg ved høy temperatur, og da er smaken kort og godt pyton.

Lenke til kommentar
hmmm trodde lungemos var bare noe man fikk i militæret, og der fikk vi det ofte, til og med når nesten hadde gått uten mat i fem dager fikk vi, det, men jeg sto over det da også, holdt meg til potetene :) jaja smak kan jo som kjent ikke diskuteres :)

Hvilken leir var du i da? Kan ikke huske de serverte lungemos en eneste gang på Setermoen. Jeg trodde det var ganske lik meny på alle forsvarets kjøkken jeg :hmm:

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...