Gå til innhold

SB-800 og farger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøp en Nikon Blitz SB-800 til min Nikon D70 etter å ha lest igjennom alle gode råd her i Forumet. Er meget fornøyd så langt.

Men har et spørsmål:

Har noen erfaringer med hvilken blitz innstilling som gir de mest naturlige fargene når man bruker blitzen indirekte via et hvit tak. Jeg har prøvd div alternativer og finner ikke et mønster. Har hatt den samme hvitbalansen på alle testene. Har noen gjennomskuet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skrur ned intensiteten litt (på blitzen) og øker lukkertiden tilsvarende, kan fargene bli mer naturlige. En annen ting er at du enten må sette filter på blitzen eller justere hvitbalansen for å få de beste fargene - å kun prøve "blitz-innstillinger" for å korrigere slik vil ikke nytte. Fargen på taket er vel også mindre aktuelt å justere..

Konklusjon: Prøv å forandre hvitbalansen.

Hvis dette ikke hjelper kan du prøve de medfølgende filtrene til blitzen, eller prøve lengre lukkertid.

Lenke til kommentar

Fargebalanse og slikt skal gå ganske lett å forandre mye på. På RAW-filer har ennå ikke hvitbalansen blitt satt, så den kan du stille inn i RAW-konverteringen for å få et optimalt resultat.

Undereksponering er vanskeligere, da det raskt blir mye støy når man prøver å rette det opp med Levels/Curves, og overeksponerte (utbrente, hvite) områder er umulig å rette opp fullstendig, ihvertfall hvis du ikke bruker RAW.

Men som du sier, et godt utgangspunkt er det beste. Og hvis du bruker manuell hvitbalanse, RAW-filer og histogram på kameraet ditt, vil det være lettere å få et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...