Gå til innhold

Hjelp til automatisk viftejustering (zalman)

jct

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp montert en zalman 7000 vifte på cpu'en min (en amd 64 3200+ s754), og ble litt overasket over viftehastigheten. Den kjører på en konstant hastighet til en hver tid, uavhengig av hvor mye cpu'en min jobber :ohmy:

Boxed-vifta jeg hadde fra før justerte rpm etter behov, og jeg fikk dermed godt utbytte av cool'n quiet. Denne funksjonen føler jeg imidlertid jeg får lite ut av nå, når viften uansett holder samme hastighet...

Så.. Er det noe jeg kan gjøre for å få zalmanen til å stille seg automatisk etter cpu-behov? Kanskje noen instillinger i bios?

Endret av jct
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset. Jeg har Asus ja, og kjører nå med q control aktivert :cool:

Men må si jeg stusser litt på at vifta til tider stopper helt opp! Ergo er det bare kjøleribba som holder cpu'en min någenlunde kald (viften står stille ved 54 grader og lavere).

Kan dette være skadelig for prosessoren?

Og en ting til.. Er det noen som vet om et bra program for å overvåke viftehastigheter? Jeg bruker nå asus probe, og er ikke helt fornøyd.

Lenke til kommentar

har du aktivert AMD Cool'n Quiet??

Det er en egen teknologi som hele tiden klokker ned CPU når det ikke trengs så mye maskinkraft, men med an gang det trengs mer kraft klokkes den opp på under ett sekund.... Ingen ytelse å miste, bare mindre viftestøy!!

Sjekk ut Hardware.no, guider, Cool'n Quiet..

PS: har selv samme kjøler, for et dyr, enorm!

bruker viftestyring da, fra thermaltake, 181kr absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar

Bare for å synse litt. Det følger med en vifte kontrol, så den er sikkert til å bruke. Har selv 7700 versjonen (120mm) og min bror ha den du har. På hans versjon har kabelen fra vifta samme type plugg som Boxed vifta, og denne settes i Zalman sin medfølgende styring.

På min versjon er denne pluggen omgjort slik at den KUN passer i Zalman sin styring, og styring settes i hovedkortet. Tipper de har gjort dette fordi kanskje viften MÅ ha styringen for å funke, og de har oppdaget dette og dermed omgjort pluggen (høres kanskje litt sykt ut).

Er det B versjonen du har eller den uten B. B er nyeste og revidert versjon, kanskje den også har annen plugg?

Min bror kjører visten sin på lavere hastighet, og da kjøler den fortsatt nok til at han også kan overklokke, uten å få varme problemer. Og så slipper han da den lille lyden den avgir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...