Gå til innhold

Problemer med IDE kontrollere


mirene

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk PC.

Begge har MSI KT6 hovedkort.

 

På den ene har jeg 9 Hardisker og den andre 7.

350W strømmforsyning i den ene. 360W i den andre.

 

Begge har hver sin PCI IDE kontroller. med 4 hardisker på hver.

 

Men problemet er at jeg får feilmeldinger om forsinket skriving,eller at hardiskene forsvinner,uten grunn.

Meldinger som dette :

. Enheten 'SAMSUNG SP1604N' (IDE\DiskSAMSUNG_SP1604N_________________________TM100-24\30533331324a5730314336363739202020202020) forsvant fra systemet uten først å bli klargjort for fjerning.

 

Enheten 'Maxtor 6Y200P0' (IDE\DiskMaxtor_6Y200P0__________________________YAR41BW0\3659503445484558202020202020202020202020) forsvant fra systemet uten først å bli klargjort for fjerning.

 

Eller :

Kan ikke tømme data til transaksjonsloggen. Skader kan forekomme.

 

 

 

Hva kommer dette av ??

 

Dette gjelder begge maskinene.Ikke bare den ene.

 

Windows er oppdatert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kommer dette av ??

 

Dette gjelder begge maskinene.Ikke bare den ene.

 

Windows er oppdatert

Hei,

 

Hvilke kontrollere er det?

Har du innstallert drivere til kontrolleren?

 

Har selv en Highpont ATA133 i PC#1 (se profil) og har fått samme feilmelding bare 1 gang.

Da jeg har satt harddiskene til slå sig av efter 1 time - tok jeg feilmeldingen som om at Windows (Highpointdriveren) ikke gad å vente på at harddisken sku spinne opp. Har ikke strømsparre på harddisken lengere av den grunn.

Har som sagt bare opplevet det 1 gang - men er interesert i å høre hva som egentligt kan være galt.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Kan være at du har for liten PSU på begge pc'ene. Selv har jeg kjørt 5 disker på en 300w PSU uten problemer, men det kommer helt ann på kvaliteten på PSU.

 

Hva slags strømforsyning er det du har? Det kan rett og slett være at diskene/cd-enhetene ramler ut pga. strømmangel! Hvis du kjører 9 disker + annen hardware på en 350W psu så synes jeg ikke det er rart at slikt skjer. Personlig har jeg 6disker og 2 cd-enheter på en CWT 550W psu (grunnmodellen som brukes når de lager MIST psu'ene).

 

Med så mange disker burde du ha kvalitets-psu.

 

som kimmer antyder kan det også være en ide å skru av strømstyringsfunksjonene på diskene.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Så,om jeg aktiverer "slå av hardisker" og velger  10 minutter. Da slår de hardiskene som IKKE brukes,seg av om 10 minutter ?

Til de blir aktivisert,ved at jeg prøver å gå inn på dem !?

 

Og hvor mye strøm sparer jeg på dette da ?

Det går vel mer på å redusere støy enn reduser strøm. Har 3 disker og 2 av dem stopper når det ikke er aktivitet på disse som mest brukes til backup. Den ene sitter i bunnen av kabinettet og forårsaker litt resonanse støy, så det er deilig når den stopper.

 

Har tempstyrt viftestyring og kjølig CPU (XP-M 2400) så det er diskene som lager mest støy i systemet.

Lenke til kommentar
Så,om jeg aktiverer "slå av hardisker" og velger 10 minutter. Da slår de hardiskene som IKKE brukes,seg av om 10 minutter ?

Til de blir aktivisert,ved at jeg prøver å gå inn på dem !?

 

Og hvor mye strøm sparer jeg på dette da ?

Hei,

 

Ja - diskene slår sig av 10 minuter efter de sidst ble brukt og starter opp igen når prøver å kontakte den.

 

En harddisk bruker ca. 25w til å starte opp og 5w ved vanlig bruk.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Ang. strømstyringen så mente jeg den muligheten man har som gjør at windows kan skru av en enkelt enhet for å spare strøm (f.eks. et nettverkskort). Dette gjøres i device manager -> klikk på egenskaper for hver enhet, men det ser ut som at det ikke gjelder for harddisker, så jeg blingsa litt der.

 

Lån deg en ny (og mye bedre ... IKKE qtec osv...) strømforsyning å test med hvis du har muligheten.

Lenke til kommentar

Takker for oppklarende info hva gjelder strømstyrning.

 

Det er vel kanskje mest hensiktsmessig med strømsparingsfunksjon på disker som er lite i bruk, ellers skulle jeg tro det medførte økt slitasje ?

 

Noen som vet ca hvor mye strøm som spares når disken ikke roterer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...