Gå til innhold

Harddiskkjøling; bra å ha eller unødvendig tull?

MiG29

Anbefalte innlegg

Att livet på disken forlenges med ekstra kjøling har eg stor tro på. En kammerat av meg hadde 2x120gb WD sata uten noe somhelst kjøling, disse diskene var klint helt i sammen og da var dei så heite att vist du hadd ett egg så kunne du stekt det.

Begge diskene varte i 3måner.

eg har 2x120 SeaGate sata + 1x250 Hitachi\(IBM) sata og 4stk 80mm vifter som kjøler dem, og eg har aldri hatt problemer med diskene.

Tja, jeg kan jo nevne at jeg har 4 disker uten kjøling som har vart lenge. Holder seg mellom 45 og 50 grader stort sett. Sålenge man holder seg under 55 C så skal det være ok tror jeg.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ha vifter som blåser luften over og under diskene, altså i front av de helst, skal helst ha frisk luft.

Og, en harddisk er HELT tett. Det er folk som har prøvd på en modifikasjon av harddisk, der platen på toppen har blitt fjernet og erstattet med en av plexi, der ble det tatt forhåndsregler mot støv, men allikevel fungerte ikke disken.

Hvilke forhåndsregler mot støv er det de har tatt? Virker som støvteorien er det mest sannsynlige spør du meg.

AtW

Lenke til kommentar
Samme regler som AMD har når de lager prosessorer vil jeg tro.

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=4988

Artikkel her om produsering av CPU.

EDIT: Overklokking.no prøvde seg på en mod av HDD.

http://overklokking.no/casemods/hdd_mod/

Jeg tviler på at de som pleximodder en HD som hovedregme forhåndsrgler som AMD, nettopp derfor jeg tror de har latt støv komme inn under moddinga. ok.no sine forhåndsregler var ihvertfall ikke i nærheten så gode.

AtW

Lenke til kommentar
For øvrig, for de som skulle være interessert: Microplex selger den geniale 3 til 4-"rammen" til CM Stacker for 150kr.

Denne rammen tar opp 3stk 5.25"-plasser, gir deg plass til 4stk 3.5"-harddisker, og kommer med en stillegående 120mm-vifte montert i fronten. Disse skal også passe i andre kabinetter, og er en svært billig investering.

Har også den :thumbup:

Den er meget praktisk , og viften er ganske stillegående.

Skal kjøpe meg en til på neste lønning :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...