MiG29 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 hei, jeg har netop kjøpt meg heilt ny pc, kjøpt alt in selv fra hovedkort til diskettstasjon, men har grubblet over om jeg skal satse på hdd kjølling. jeg har en wd sata 250gb (WD2500JD) harddisk og i tillegg en Titan hddcooler (TTC-HD11 ). på wd sin hjemmeside står d at harddisken har brukstemperatur fra 5c til 55c grader. uten kjølling ligger harddisken på ca 40c til 45c, men når jeg kobler opp kjøllern kommer temperaturen ned i 30c til 35c. jeg bare lurte på om dette noe å satse på? er nedkjølling av harddisken relevant? i tillegg kommer spørsmålet om at ikke kjøllingen bare skader harddisken mer over tid en den hjelper da viften presser luft inn mot harddisken og dermed og støv og skitt??? tusen takk på forhånd for svar=) :!: Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Jo kaldere "mer mot romtemperaturen" jo bedre for disker, er den kaldere vil den nok holde lengre. Når det gjelder skitt / støv etc trenger du ikke å tenke på det da disken er lufttett, av den enkle grunn at ting er så "små" der inne at kun et støvkorn er nok. Så så lenge du ikke åpner disken funker den bra, og kjøles den vil det nok hjelpe enda mer. Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Tror ikke det er hensiktsmessig til vanlig bruk. Dagens disker har en MTBF (Mean Time Between Failure) på over 1 million timer, så du har en bra margin å gå på :-) Jeg har aldri brukt noe sånt og har heller aldri hatt noen disker som har krasjet, men så står mine PC'er sjeldent på 24-7... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) har harddisker som har surra i 5 år 24/7 uten problemer og uten ekstra kjøling Endret 26. januar 2005 av siDDIs Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Forkjell på kvalitet. Maxtor 200+ må kjøles ned, de blir jæ... varme, en av disse maxtor diskene tok også kvelden for meg etter kunn noen mnd (fordi jeg ikke haddet kjøling på den) Mens de westendigital og seagate diskene jeg har har surret i flere år. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Forkjell på kvalitet. Maxtor 200+ må kjøles ned, de blir jæ... varme, en av disse maxtor diskene tok også kvelden for meg etter kunn noen mnd (fordi jeg ikke haddet kjøling på den) Mens de westendigital og seagate diskene jeg har har surret i flere år. Matrox = dårlig kvalitet ?? Meg bekjent har Matrox nå 5 års garanti. Hvis en bare passer på å ta jevnlig backup tar man ikke store sjanser med eller uten kjøling. Før eller siden ryker disken alikevel. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Tror ikke det er hensiktsmessig til vanlig bruk. Dagens disker har en MTBF (Mean Time Between Failure) på over 1 million timer, så du har en bra margin å gå på :-) Jeg har aldri brukt noe sånt og har heller aldri hatt noen disker som har krasjet, men så står mine PC'er sjeldent på 24-7... Etter mine utregninger, blir 1 milion timer bare 2,2 år. (24/7) Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 bengh, det heter maxtor det han snakker om. Jeg er selv veldig fornøyd med min WD! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Chrisege, det kan nok stemme, men få har pc-en på 2,2 år uten å bytte HD uansett for å følge med utviklingen. Lenke til kommentar
titus Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hvor mange timer er det i året? 24 * 7 * 365 = 61 320 Hvor mange år er 1 million timer: 1 000 000 / 61 320 = 16,3 år Men husk at dette er gjennomsnittstall, og at en harddisk kan ryke lenge før. Lenke til kommentar
frohan2000 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Tror ikke det er hensiktsmessig til vanlig bruk. Dagens disker har en MTBF (Mean Time Between Failure) på over 1 million timer, så du har en bra margin å gå på :-) Jeg har aldri brukt noe sånt og har heller aldri hatt noen disker som har krasjet, men så står mine PC'er sjeldent på 24-7... Etter mine utregninger, blir 1 milion timer bare 2,2 år. (24/7) Jeez.. Blant de blinde hersker den enøyde: MTBF i år= 1 million timer /antall timer per år =1 000 000/(24x365)=1 000 000/8 760 ==>MTBF=114 år ca. Endret 26. januar 2005 av frohan2000 Lenke til kommentar
las^se Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Kjøling er en ting.. støydemping en helt annen! Gjorde begge deler jeg Her er hdd kjøler/støydemper fra Artic cooling sitt silent case kabinett.. som forøvrig er testet her. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 [quote name=chrisege' date='26/01/2005 : 07:31Etter mine utregninger, blir 1 milion timer bare 2,2 år. (24/7)[/quote] Jeez.. Blant de blinde hersker den enøyde: MTBF i år= 1 million timer /antall timer per år =1 000 000/(24x365)=1 000 000/8 760 ==>MTBF=114 år ca. Nå er jo MTBF bare et gjennomsnitt slik at noen kan få veldig lavt som vel 2 år er mens andre får mye høyere. En ting jeg lurer på er hvordan de klarer å bergne det til 1 million timer. De kan jo ikke la 100 disker (eller et annet tall) gå i 1 million timer eller mer for å se når de feiler. Selv om de kan få dem til å gå med 100x belastning til vanlig bruk så hva er da vanlig bruk. Lenke til kommentar
WishYou Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 LevetidEn måte å beregne MTBF på, er å se på antall feil oppstått innenfor komponentens beregnede levetid. Hvis levetiden er fem år, må du derfor skifte disk hvert femte år for å kunne kjøre feilfritt i 114 år med MTBF på en million timer. Men selv ikke da kan du føle deg trygg. MTBF er noe forbanna tull i følge denne artikkelen her på hardware.no. Holder en knapp på gode backup-rutiner og valg av gode disker, basert på egen og andres erfaring. Wish Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Er alltid en fordel med litt ekstra kjøling på HD'n, men det kommer veldig an på hvilket "miljø" den befinner seg i. En HD som befinner seg i et glovarmt, tettpakket kabinett vil ha mer nytte av kjølingen enn en HD som har god lufting rundt seg fra før. Ellers må jeg jo si det var imponerende med mattekunnskaper her, og bra at noen tilslutt klarte å styre seg rett gjennom alle de fallgruber og problemer det innebærer å regne ut antall timer i ett år. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Det er jo altid lurt og ha en HD kjøler. Det øker levetiden på diskene.. finnes det muligheter for og bruke Vannkjøling på hardisker? Lenke til kommentar
captzalo Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Mye ustø matte her ja. Tydeligvis en del som var syke den dagen de skulle lært gangetabellen og deling i 4. klasse. En harddisk trenger ikke kjøling så lenge temperaturen i kabinettet er under 35 grader og disken ikke surrer konstant. Det som dog er kjekt, er strikkoppheng som demper vibrasjoner og støy. Det er mer behagelig både for disken og brukeren... Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Mye ustø matte her ja. Tydeligvis en del som var syke den dagen de skulle lært gangetabellen og deling i 4. klasse. En harddisk trenger ikke kjøling så lenge temperaturen i kabinettet er under 35 grader og disken ikke surrer konstant. Det som dog er kjekt, er strikkoppheng som demper vibrasjoner og støy. Det er mer behagelig både for disken og brukeren... hehe.. er faktisk ikke så stødig på matten selv.. Men er det noen guider på strikk oppheng? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Når det gjelder strikkoppheng så er det viktig å velge ordentlig strikk, så man slipper at det blir tørt og sprekker etter en stund, har selv prøvd strikkene som brukes på glass og de fungerer greit, selv om de også morkner etter en stund. Den beste løsningen til meg ble å kjøpe meg en Zalman HD kjøler som jeg monterte i kabinettet mitt, kald og lydløs ble harddisken etter dette (bruker heatpipe prinsippet). Lenke til kommentar
gsn Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Med strikk oppheng trenges det såfall kjøling, for da mister du kjøle evnen til kabinettet. Veldig mye ustø matte her ja... Vell og merke at MTBF er bare tull. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå