Forhatt Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg skal kjøpe ny PC, og lurer i den sammenheng på om jeg har valgt riktige deler. Jeg har fått litt hjelp til å plukke de ut, men føler at jeg trenger mer hjelp enn det, fordi den jeg spurte sier han ikke vet så mye om Linux. Jeg skal nemlig kjøre Fedora 3 på denne maskinen, og vil vite om det går problemfritt med disse delene. Jeg vil også vite om delene fungerer godt sammen uansett, og om det er gode deler. Jeg kommer nok ikke til å spille på maskinen. Den skal brukes til programmering, surfing, chatting, open office og matematikkprogram (maple, matlab). Jeg vet det er unødvendig å kjøpe en så god PC til dette bruket, men jeg vil at den skal vare i mange år. Brukerbehovet mitt kommer nok ikke til å forandre seg på disse årene, men det vil jo komme ny og tyngre programvare. Den PC'en jeg har nå er for dårlig, selv til mitt bruk. Her er de delene jeg tenkte å kjøpe hos netshop.no, og som jeg tenkte de skulle sette sammen for meg (jeg trenger ikke mus), vet det kommer noen hundrelapper til i bygging/testing og forsendelse: --- Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR PC3200 DDR Kit m/2stk CL2 (2-3-2-6-1), kroner 1795 --- Seagate 200GB IDE ATA/100 7200RPM Barracuda 7200.7 Plus 8MB cache, kroner 995 --- NEC 17" LCD MultiSync 1760NX Svart/Sølv 1280x1024, DVI, TCO-03, kroner 2995 --- NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk, kroner 595 --- Abit AV8 Hovedkort Socket 939 K8T800, SATA,Gb LAN, ATX, Dual DDR ch, kroner 950 --- AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester", kroner 1750 --- Hightech Excalibur Radeon 9600 XT 128MB DVI/VGA/S-Video AGP, kroner 1495 --- Matrix Miditower Sort 300W PSU FW/USB/LYD i front av kab., kroner 595 --- Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort Sony MPF 920 - Diskettstasjon, kroner 150 --- Logitech Ultra X Flat Tastatur, Bulk Sort/Sølv, PS/2/USB. kroner 275 SUM____________________________________________________11595 Er det noen av disse delene som ikke vil fungere sammen med Fedora? Er det noen av disse delene dere mener er for dårlige? Er jeg fornuftig som kjøper dette? Takk for hjelpen på forhånd. =) Lenke til kommentar
Forhatt Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Er det kanskje sånn at det bare er å holde seg unna nVidea brikkesett, så går det bra, kanskje? Det har jo ikke jeg på denne maskinen. Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Nvidia har bedre skjermkortdrivere på Linux en ATI. Om du kun skal kjøre desktopbaserte ting under Linux (2D) vil ikke dette være noe problem, men om du har planer å kjøre spill (Open GL) bør du absolutt vurdere å bytte grafikkort til Nvidia. R. Lenke til kommentar
Forhatt Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Så det er ikke sånn at installasjonen kan misslykkes? Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 skjermkortet du valgte ut suger da Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) For å si det slik: Jeg byttet ut et Radeon X800 Pro grafikkort med et POV GF6800GT 256 MB GDDR3. Ytelsen ble mer enn fordoblet, takket være de mye bedre linux-driverne til nVIDIA. Edit: i linux er det slik at OpenGL ER 3D. Det finnes ikke noe annet. Direct3D er det bare å glemme. Endret 27. januar 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Vil også anbefale å ta en titt på denne siden. Her finner du divers linux-snacks for hovedkort basert på VIA-chipset. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 nvidia lager generelt mye bedre drivere enn ati Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 nvidia lager generelt mye bedre drivere enn ati Feil. I MAC-verdenen er ting snudd opp ned. Her er det ATI som er det eneste rette valget. Et Radeon 9800 Pro MAC-versjon yter bedre enn GF6800 Ultra MAC, pluss at ATI kan nyttegjøre seg av AA+AF, noe nVIDIA ikke kan i MAC. ATI har også kontrollpanel i MAC, noe nVIDIA heller ikke har. Og nå har Radeon X800XT MAC kommet. Info er forøvrig hentet fra en sticky under skjermkort-kategorien. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Følg nå med på hva fyren sier da... Skriver han noe om spill? Ja, det gjør han faktisk, han sier at han IKKE skal spille. Trådstarter: Jeg har ikke testet noe av hardwaren du oppgir, men det er ingen grunn til å tro at du skal få trøbbel med den. Jeg vil si at du kan kutte noen hundrelapper på skjermkort, men det er jo kjekt å ha et kort med 3d-muligheter sånn i tilfelle rottefelle. Du kan også godt spare en femhundrelapp på å kjøpe billigere minne med mindre du har tenkt å overklokke systemet ditt. Lenke til kommentar
Forhatt Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Så det vil gå greit å installere på normalt vis da? Er så redd for å kjøpe noe jeg ikke kan kjøre Fedora på. =) Lenke til kommentar
Plukkern Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det vil nok gå helt greit å installere Fedora C3 på de komponentene du har valgt. Med den prosessoren du har valgt får du dessuten kjørt Linux i 64bit. Om du ikke har tenkt å spille kan du spare noen hundrelapper på å velge et billigere skjermkort. Det samme gjelder minne om du ikke skal overklokke. R. Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 nvidia lager generelt mye bedre drivere enn ati Feil. I MAC-verdenen er ting snudd opp ned. Her er det ATI som er det eneste rette valget. Et Radeon 9800 Pro MAC-versjon yter bedre enn GF6800 Ultra MAC, pluss at ATI kan nyttegjøre seg av AA+AF, noe nVIDIA ikke kan i MAC. ATI har også kontrollpanel i MAC, noe nVIDIA heller ikke har. Og nå har Radeon X800XT MAC kommet. Info er forøvrig hentet fra en sticky under skjermkort-kategorien. nå snakker jeg ikke om mac heller da Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 nå snakker jeg ikke om mac heller da Når man bruker ordet "generelt", mener man på alle områder. Så det hørtes veldig fanboy-preget ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå