Gå til innhold

6800le og blackout problemer, tips og triks

Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Vel.. en tråd med tips og triks til hvordan unngå at kortet blacker ut.

Er sikkert bare jeg som ikke har giddet å levere inn kortet igjen på garanti, men andre får forhåpentligvis nytte av ting jeg har funne ut.

Som de fleste vet er det ikke i alle spill kortet blacker ut.

Det jeg har i tillegg funne ut til nå er:

I Medal Of Honor Pacific Assult, så tilter kortet om jeg ikke kjører Riva Tuner og har moddet det til 16x1 6vp, er ikke riva tuner nede i tray eller oppe å kjører så tilter kortet.

Kjører jeg program som f.eks Fraps så tilter kortet.

Og gjør jeg dette så fungerer kortet utmerket i spillet, har ikke testet andre spill ennå.

Hvorfor det er sånn vet jeg heller ikke.. men en grunn er det nokk.

Er det noen andre som har forsket seg frem til noe ?

Hadde jo vært interesant om noen andre hadde funnet løsninger i andre spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det er jo et velkjent problem med førsterevisjonen av LE-kortet, så å ty til tips og triks for å unngå det ville jeg nok helst latt være. Hvis du har de samme symptomene som de fleste andre (maskinen "dør" mens den er i 3D-modus), så bør du be om RMA på det. Dette er riktignok med 8x1, 4vp, at du får problemer med 16x1, 6vp tyder på at kortet ditt har defekte piksel- eller verteksenheter.

Lenke til kommentar

nå var det jo ikke akkurat det som var vitsen med tråden å få vite hva som er feil.. da jeg vet godt hva som er feil.

Saken var den at , kanskje andre hadde montert vannblokk eller brutt garantien på kortet slik som meg, og dermed ikke kan levere kortet inn.

og nei, når jeg har 16x1 6 vp så har jeg ikke problemer ser det ut til... men i std kjøring har jeg det.

Og jeg kan heller ikke se hvorfor man skulle unngå å fortelle om tips og triks til å omgå dette problemet. Er faktisk ikke alle som gidder å stresse med å levere inn kortet.. deriblant meg.. kanskje jeg er alene... men verd forsøket..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Og jeg kan heller ikke se hvorfor man skulle unngå å fortelle om tips og triks til å omgå dette problemet. Er faktisk ikke alle som gidder å stresse med å levere inn kortet.. deriblant meg.. kanskje jeg er alene... men verd forsøket..

Vel, jeg ville defintivt ikke rådet noen til å prøve Reodor Felgen-fiksing på et kort som i utgangspunktet er 'skadet'. Hvis jeg husker riktig, så dreier det seg om problemer med å initialisere piksel- og verteksenhetene, alle blir satt aktive elns, noe som forklarer hvorfor du har problemer i 8x1, 4vp-modus, men ikke i 16x1, 6vp.

Du må selvsagt få lov til å gjøre akkurat hva du vil selv med kortet, men jeg hadde sendt det tilbake sporenstreks.

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt hva du vil fram til. Jeg vil bare advare andre mot å 'fikse' slikt selv og potensielt ta knekken på kortet for godt.

Flashe ny BIOS til kortet ville vært det første jeg ville forsøkt. Har du gjort det? Du bør ha et PCI-kort tilgjengelig i tilfelle det skulle gå galt.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

1. har aldri fortalt det hva DU skal gjøre, bare gjort deg oppmerksom på når du ikke setter deg inn i ting, så kan du heller la være å si noe.

2. Hele saken med posten er hverken bios flashing eller modding av annet slag, men nettopp det jeg har opplevd at kortet klikker når enkelte program kjører og ikke kjører. Det er DET du ikke har fått med deg. Og det er det jeg er ute etter med denne posten om noen andre har opplevd det.

Man tar ikke livet av kortet på noen slags måte ved å trikse med hvilke programmer som kjøres og ikke kjøres. Kunne lagt det til i første posten at det ikke dreier seg om hard modding eller bios flashing som er potenseille ting til å kverke kortet.

Jeg føler meg bare plaget over folk som ikke setter seg inn i posten skikkelig før dem svarer, ingenting annet.

Lenke til kommentar

det er det ja.

Men, har ennå ikke opplevd krasj etter jeg moddet kortet og kjører Riva Tuner. Men våger jeg meg å stoppe riva tuner så tilter det bare noen sekunder ut i spillet.

Nå skal jo ikke jeg rope for høyt da, men det er sånn det ser ut til nå.

Er det noen andre som har opplevd det?

Spiller ennå Medal Of Honor Pacific Assult visst noen lurte

Lenke til kommentar

Opplevde akkurat det samme med samme kort i HL2. Etter 2 min ble skjermen svart, og maskinen måtte slås av og på for at den skulle bli brukende igjen.

Snuste gjennom uttallige forum(gainward, hw, guru3d++), og har prøvd mange halvløsninger, som liksom skulle hjelpe. Ser ikke ut til at Gainward har tenkt å gjøre noe med dette problemet, mest sannsynlig fordi det gjelder 1.utgaven av kortet(8x1 4vp fra fabrikken) tenker jeg.

Andreutgaven som er å få kjøpt blir levert med 12x1(+ noen andre oppdaterte specs som jeg ikke husker) og ikke 8x1 4vp, og skaper ikke samme problem etter det jeg har lest.

Jeg fant aldri noen heldekkende løsning på problemet, så jeg benyttet retur og sendte varen tilbake til forhandler. Jeg vil nok anbefale deg å gjøre det.

Om du ser på lenken over til gainward sitt forum er første post datert tilbake til nov 04 og tråden ble stengt 7. jan 05 uten at Gainward klarte å poste en endelig løsning på problemet.

Lenke til kommentar

vel.. sia jeg har montert vannblokk på kortet så takker jeg uansett farvell til den garantien. Kan jo selvfølgelig montere på std kjøleren igjen, finne noe hvit kjølepasta å klistre på, og ingen vill finne det ut.. Men det er jo å være litt for uærlig.

Men det er litt interesant at man kan omgå problemene ved å modde kortet, visst det stemmer som du sier at de har bare låst opp 4 ekstra pipes og dermed omgår problemer.

Men, er det bare på gainward kort dette funker mon tro?

Lenke til kommentar
Vel.. en tråd med tips og triks til hvordan unngå at kortet blacker ut.

Er sikkert bare jeg som ikke har giddet å levere inn kortet igjen på garanti, men andre får forhåpentligvis nytte av ting jeg har funne ut.

Som de fleste vet er det ikke i alle spill kortet blacker ut.

Det jeg har i tillegg funne ut til nå er:

I Medal Of Honor Pacific Assult, så tilter kortet om jeg ikke kjører Riva Tuner og har moddet det til 16x1 6vp, er ikke riva tuner nede i tray eller oppe å kjører så tilter kortet.

Kjører jeg program som f.eks Fraps så tilter kortet.

Og gjør jeg dette så fungerer kortet utmerket i spillet, har ikke testet andre spill ennå.

Hvorfor det er sånn vet jeg heller ikke.. men en grunn er det nokk.

Er det noen andre som har forsket seg frem til noe ?

Hadde jo vært interesant om noen andre hadde funnet løsninger i andre spill.

*slettet*

Never mind... Det er den kjære 6800 feilen... Lever inn, eller slutt å klag ;)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

argh.. kan dere ikke fatte å begripe at JEG vet det er den feilen?

Har dere ikke annet å tilføye så la være å skriv noe som helst..

Jeg vet j***vli godt hva feilen er, men levere ikke kortet inn igjen pga av garantien en brutt..

Seriøst.. les før dere skriver noe som helst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...