echoromeo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 På en anbefaling på akam.no står det: "Kjøper man pakken med 18-70 objektivet får man en løsning som vil dekke de flestes behov. Sigmas 18-125 mm går for å ha like høy optisk kvalitet som 18-70, men har et større zoom-område og en enda rimeligere pris." leste innpå noen andre emner at de fleste ville kjøpt 18-70, men fikk ikke vite noe særlig om sigma-objektivet, og har ikke så mye greie på slikt.. for en slr-nybegynner som vil ta bilder av "alt," hva er forskjellen og hva er best? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Siden man bestandig kjøper 18-70 objektivet sammen med kameraet så er det ikke dyrere enn Sigma objektivet. En forskjell jeg kan nevne er at Nikon objektivet har en innebygget fokus motor som er veldig stille og rask så Sigma objektivet vil fokusere tregere og bråke en del mer. Den optiske forskjellen vet jeg ingenting om siden jeg ikke har Sigma objektivet men skulle jeg gamble så hadde jeg kjøpt Nikon objektivet siden det er beviselig bra. Hvilket bruksområde er viktigst for deg? Vidvinkel eller moderat tele? Bevegelig motiv der du trenger en rask autofokus? Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Anbefaler å gå for AFS 18-70DX og senere koste på deg en telezoom. Store deler av poenget med DSLR/SLR er at man kan bytte objektiv til den passende situasjon. Dersom du kun vil ha et objektiv som dekker stort sett "alt" er det nok heller verdt å titte på kompaktkamera. Tester av AFS 18-70DX finnes det drøssevis av på nett hvis du søker litt......sikkert noen av Sigmaen også. Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Rask fokus setter jeg høyt, har et gammelt slr uten autofokus og det blir litt tungvindt til tider.. Kompaktkameraet jeg har er ganske raskt, men har ikke nok manuelle instillinger.. for søke litt på tester, men tror jeg går for 18-70 med det første, kommer helt sikkert til å kjøpe flere objektiver senere uansett! tusen takk! Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Har selv 18-125 til en Canon 300D. Det fungerer utmerket. Hastigheten på AF er ikke noe problem med mindre du skal ta ekstreme aktionshots (da kommer man ofte til kort med en rimelig linse uansett). Hadde jeg hatt D70 hadde jeg likevel valgt 18-70 da kvaliteten på denne skal være bra. Det jeg kan trekke ned på Sigmaen er området fra 70-125 mm der den ikke er så skarp som jeg kunne ønske meg. En primær telelinse er bedre der. Den har også endel vignettering på full vidvinkel, men dette rettes jeg opp i Photoshop. Konklusjon: Kjøp med kit nå, så kan du supplere med en telelinse etterhvert. Likevel vil jeg si at Sigmaen er utrolig bra som en alt-i-ett løsning eller walkaroundlens som det ofte kalles, og den sitter bestandig på mitt kamera (en fordel med det er at det ikke blir støv på bildebrikken) Endret 27. januar 2005 av Madmax30 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå