Machz Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hei, Har en Acer Travelmate 220 som jobb PC med WinXP Pro. Helt grei PC til sitt bruk(bruker den til konfigurering og programering av innbruddsentraler, brannsentraler, telefonsentraler osv). Greia er at for å programere en hvis type sentral så må jeg ha ekte DOS modus. Måten vi har løst det på er at jeg må en annen bærbar PC med Win98 som jeg bruker til det ene formålet! Ikke noe særlig i det hele tatt spør dere meg. Men er det noe mulighet å kunne boote opp i DOS med en USB drive enten via BIOS eller via en bootmeny? Har vært og snust på Acer siden men finner ikke noe info om det er noe hjelp i å oppgrader BIOSen... Er det håp eller må jeg fortsette å slepe med meg den andre PC'en også? Lenke til kommentar
talisar Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Er rimelig sikker på at vi kan komme oss rundt problemet uten en USB device:) Hvorfor må du ha ekte DOS modus? (windows98 er IKKE eket dos modus forresten) er det en klient som kun virker via dos? Hva med å kjøre dosbox som emulerer dos 99% (ordnetlig dos, ikke windows98 dossen), eller bare ha en liten partisjon på laptoppen som du ka kjøre dos på? Eventuelt kan du kanskje kjøre dos på en virtualpc eller vmware sesjon? Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hva med en BootCD som har DOS og det meste? http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
TEE Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Sett USB legacy support som Enabled i BIOS, og du skal kunne sette "Removable device" som førsteprioritet i boot devices. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Legg inn først win98, også winxp (om det er det du har da) Dual boot. Ellerså er vel ein bootcd eit genialt alternativ... sett at du har fat32 filsystem på disken din (slik at du kan lese tinga på hd'n) Lenke til kommentar
Machz Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Er rimelig sikker på at vi kan komme oss rundt problemet uten en USB device:) Hvorfor må du ha ekte DOS modus? (windows98 er IKKE eket dos modus forresten) er det en klient som kun virker via dos? Hva med å kjøre dosbox som emulerer dos 99% (ordnetlig dos, ikke windows98 dossen), eller bare ha en liten partisjon på laptoppen som du ka kjøre dos på? Eventuelt kan du kanskje kjøre dos på en virtualpc eller vmware sesjon? Er klar over at Win98 ikker er 100% DOS men nært nok til at programvaren jeg bruker funker 100%. Problemet er at COM porten ikke fungerer sammen med programvaren i WinXP Lagde meg en boot diskett som jeg kopierte programvaren på og det fungerte fint, men det går ikke unna akkurat(i forhold til å kjøre det samme programmet i feks Win98). Ikke synes jeg at disketter er stabile nok. Må kunne stole på at jeg får kjørt programvaren når jeg er ute i felt! Har tenkt tanken på å partisjonere opp disken og legge inn Win98 på den, men det er litt kjipt siden jeg akkurat har lagt inn WinXP og de programmene jeg trenger... Lenke til kommentar
Machz Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Hva med en BootCD som har DOS og det meste? http://www.ultimatebootcd.com/ Må ha en disk som jeg kan lagre noen filer på så cd-rom er litt utelukket men takk for forslaget. Lenke til kommentar
Machz Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Sett USB legacy support som Enabled i BIOS, og du skal kunne sette "Removable device" som førsteprioritet i boot devices. Har ikke noe sånt i BIOSen. Tror BIOSen på denne PC'en er noe av det kjipeste jeg har sett.. Lenke til kommentar
Machz Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Legg inn først win98, også winxp (om det er det du har da) Dual boot. Ellerså er vel ein bootcd eit genialt alternativ... sett at du har fat32 filsystem på disken din (slik at du kan lese tinga på hd'n) Har NTFS og noe annet er ikke aktuelt. Da partisjonerer jeg heller disken og legger inn Win98 og WinXP Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Sett USB legacy support som Enabled i BIOS, og du skal kunne sette "Removable device" som førsteprioritet i boot devices. Har ikke noe sånt i BIOSen. Tror BIOSen på denne PC'en er noe av det kjipeste jeg har sett.. Prøvd å kjøre inn siste oppdatering av BIOS for å se om du får litt flere valg? Lenke til kommentar
Machz Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Sett USB legacy support som Enabled i BIOS, og du skal kunne sette "Removable device" som førsteprioritet i boot devices. Har ikke noe sånt i BIOSen. Tror BIOSen på denne PC'en er noe av det kjipeste jeg har sett.. Prøvd å kjøre inn siste oppdatering av BIOS for å se om du får litt flere valg? Nei jeg har ikke det og grunnen til det er at Acer ikke oppgir noe som hva den nye BIOSen innholder så jeg har derfor valgt å vente litt med det. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Prøvde nettopp å boote fra CompactFlash-kort via USB kortleser. Brukte dette programmet for å gjøre CF-kortet bootable: http://h18007.www1.hp.com/support/files/hp...load/20306.html (dette funker på det meste av flash-minne, men bootfilene trenger du selv, har lagt ved i posten her - OBS!! rename fra *.txt til *.rar !!!) I biosen på min maskin (HP nc6000) dukket ikke USB opp som bootoption før jeg hadde plugget inn kortleseren. Etter det gikk det helt fint. Verdt å sjekke, hvis du ikke ser noen slik mulighet i bios. Etterpå formaterte jeg kortet igjen, og la inn PuppyLinux. Så bootet jeg PuppyLinux direkte fra CF-kortet.. ganske artig å få det til å fungere.. hele OS'et på et 128MB CF-kort :!: HPUSBFW_BOOTFILES1.txt Endret 1. februar 2005 av jendor Lenke til kommentar
jendor Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 del 2 av bootfilene HPUSBFW_BOOTFILES2.txt Lenke til kommentar
Machz Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 del 2 av bootfilene Hmm, det der hørtes litt spennende ut. Mye mulig at jeg får USB minnet opp som et alternativ først når jeg har dyttet den i porten siden det var i BIOS'en 4 alternativ til boot, men den siste var bare helt grået ut, uten tekst. PC'en ligger i bilen nå så jeg skal se på det i morgen... Takk for tipset! Lenke til kommentar
jendor Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Hvor er bilen din? Så jeg kan hente PC'en din.. hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå