Gå til innhold

Kutt ut forumet, - det er kun for "lydige disipler", - ikke

Anbefalte innlegg

hvis man har fulgt med litt på hva som foregår under "tilbakemeldinger" siste tiden, er det vel liten tvil om at den negative omtalen som har vært rettet mot moderatorene den siste tiden, ikke stammer fra enellerannen enkel fjortiss som har sett seg uenig i enellerannen enkel hendelse som har oppstått her og begynner syte over det, men tvertom at fler&fler "vanlige" brukere av forumet (ink. meg selv) begynner å se seg ganske så lei av å måtte støtte på en "tråden er stengt" i 1/3 av alle trådene de begynner lese seg igjennom/sette seg litt inn i, bare pga små bagateller som "tråden passer ikke her det finnes enellerannen undergruppe lengre nede hvor tråden passer littegranne bedre i/dette er blitt tatt opp før/dette er usakelig" eller hva nå grunnen viser seg å være. Og når det atpåtil er folk som tydligvis har vært her en god stund og har endel 100poster bak seg, også begynner vise missnøye, så er det vel ingen tvil om at det faktisk er noe som ikke er helt som det burde være??

Sånn jeg ser det, så virker det som en del av moderatorne her har en holdning, som jeg, og sikkert en god del andre her, hadde når jeg for noen år tilbake oppdaget irc.. greit nok, var morrsomt å prate der, men fyf*en så mye mer spennende det ble når jeg fant ut at også vanlige mennesker, som MEG, kunne få en @ foran nicket mitt.. og være sjef over alle de "vanlige" brukerne der som bare drømmte om å få den makten de med @ foran seg hadde. Og når jeg etter en tid også begynte sanke @'er på div. små-kanaler, så var det en skikkelig deilig følese som gikk igjennom meg hver gang jeg kunne trykke på kick/ban-knappen.. og faktisk stenge folk ute av kanalen, uten at de kunne gjøre NOENTING!(øhøh)..

Og akkuratt det samme ser jeg igjen her.. sikker på at flere moderatorer får en "indre" følese som sier "weeeh enda en som har postet feil, nå skal det bli deilig å få stenge litt mer".. greit nok i noen tilfeller.. men må man være SÅÅÅ firkanta?

Nå kommer det sikkert endel mld'er fra en6annen moderator som bare sier at "regler må følges, gjør bare "jobben" min", vel var sånn jeg følte det før for noen år tilbake også, når eneste vissen med irc var å få @ flest mulig steder, jeg gjorde jo bare jobben min, jeg hadde jo en grunn til å kicke dem, de brøyt jo reglene.. men når jeg nå ser tilbake, så innser jeg hvor sinnsykt patetisk det er, akkuratt som jeg, som mange andre brukere her, begynner se hvor latterlig det er når moderatorne skal vifte med pekefingern på så&si alt som man kan formelt kan sette en bitteliten finger på.

Og greit, det er forskjel på småe irc-kanaler med et 10-talls brukere, og et forum med flere 1000(går jeg ut ifra) brukere, men prinsippet er da fortsatt det samme.

Godnatt.

Helt enig andjoha :smile:

bedre enn dette kunne det vel ikke vært sagt :smile:

Gutter med makt kan være skadelig...

ja se selv på disse 2 sidene der 1/3 av trådene er ble stengt:

(PS: de som har hengelås er stengte tråder)

http://forum.hardware.no/viewforum.php?for...um=25&start=150

http://forum.hardware.no/viewforum.php?for...um=25&start=100

Og det finns mange flere slike eksempler.

Ja det finns mange måter og få ut hverdagsfrustrasjonene og deretter skjylde på "normale" brukere av forumet som eventuelt har postet feil eller repeterer en tråd som har vært snakket om tidligere.

Er selv en av disse som "nesten fikk føyka" PGA overmodderering , men det gutta ikke vet er att jeg også er en av de "gamle" ulvene fra delphi forumet som har sjabba både her og der i lange tider.

(under annet nick)

pluss att jeg også er skjyld i en del positive ting som har skjedd med hardware.no (både forumet og siten)

(uten og nevne konkret) but moore than U know !

Så og nesten bli bannet av disse unge menn som bare burne inn og har fått seg moddistatus er kjedelig og nesten på grensen til og være frekt , ja jeg ble så fornærmet att jeg bestemte meg for og slutte og bruke dette forumet. (har revudert dette i ettertid som litt overilet) :smile:

men men, det finns jo mange forum der ute, eksempel:

http://www.itpro.no/modules.php?op=modload...orum&file=index

http://forum.altomdata.com/

Så vist dette forumet har tenkt og gjøre seg selv oveflødig PGA overmodderering så tenker jeg att de andre forumene blir glade for det.

Ja man burde ikke være så "høy på pæra" på dette forumet PGA att det er det største forum om data i norge , det KAN FORT SNU...

De andre "gutta" (forumene) bare vente en slik sjans slik att de og får noen flere brukere.

Og de er ikke "høye på pæra"

The days of the Hammer...

[ Denne Melding var redigert av: Tracker på 2002-06-16 06:11 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at enkelte '@folk' vifter med skyter'n i utide, men syns det er dumt å dunke for heftig imot det. Blir like feil dèt, spesielt hvis kritikken blir patetisk tullprat.

'Yummy' som fikk så hatten passa forrige dagen, tok kritikken og beklaga. Han lovte å ta lærdom, og pekte på at dette er også ei læretid på den siden.

F.eks. 'jeg' fikk stengt en tråd nylig, siden den utvikla seg til pludring offtopic. Noen maila en protest, og den ble åpna igjen, mrk.: _uten_ den obligatoriske og kjedelige advarselen ( som understreker makt ).

Ei 'pølse-i-slaktetida', d.v.s. en post som skrotes feilaktig i ny & ne får en godta, bare 'maten' smaker bedre etterhvert.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-06-16 05:24 ]

Lenke til kommentar

Synes faktisk dette er en av de virkelig bedre trådene i kategorien "kritikk av moderatorer".

Det har vært stilt på den fronten de siste dagene, så denne tråden drukner ikke i usaklige og til tider tåpelige postinger - noe som gjør at en gidder å lese det som står her og tenke over det.

Den siste tiden er det kjørt en temmelig hard linje fra moderatorene, og særlig meg. Hensikten er å få bukt med useriøse postere / postinger, noe som ser ut til å lykkes. Jeg ser at situasjonen er bedret betraktelig. Derfor håper jeg at jeg kan trekke meg litt tilbake som moderator, slik at dere ikke vil oppleve meg som en diktator lengre. Jeg har kanskje i noens øyne oppført meg slik, men det har ikke vært uten grunn. Jeg har også rettet forespørsler internt på mine metoder, og har så langt fått støtte. Hele tiden med det for øyet at den strenge modereringen skal mildnes av dersom bruken av forumet forbedrer seg. Det er for å gjøre både dere og oss en tjeneste - ingen er tjent med et forum der "fjortisser", usaklige personer og provokatører får operere fritt.

Jeg på min side beklager dersom jeg har begått feilvurderinger i saker som kanskje skulle vært "tatt" på en annen måte. Jeg fikk kritikk i begynnelsen, særlig med referanse til en bestemt tråd jeg stengte. Man lærte av sine feil, og jeg opprettet også en tråd dedikert til siste utgivelse fra AMD forlag & søn til erstatning for en tråd som bar preg av at "debatten AMD vs. Intel fortsetter". En slik debatt _er_ikke_nødvendig_, all den tid det har vært diskutert opp og i mente før. Dersom en sier "AMD XP2000 vs. Intel Pentium IV" eller tilsvarende, blir det en annen debatt. Da snakkes det ikke om hvilken produsent som lager best prosessorer, men fordeler og ulemper med to konkrete CPU'er.

Det er ikke nødvendig å finne opp kruttet igjen og igjen, om dere skjønner analogien.

Når det gjelder det å stenge feilpostede tråder, vurdérer jeg alltid om tråden bør få leve. Er debatten i gang, vil jeg helst la den være, med beskjed om at den er feilpostet. SirHartge fikk masse pes da han drev og flyttet poster. Jeg begynte på samme måte, men fikk beskjed internt om at vi stenger i stedet for å flytte. Hvorfor? Fordi vi ønsker å tvinge brukerne til å poste korrekt. Klikk på linken "nytt emne" i innholdsfortegnelsen til f.eks. denne gruppen. Hva står det der?

"Denne meldingen vil bli postet i 'xxxxxx'. Vennligst kontroller at dette er riktig kategori!

(Feilpostede meldinger kan bli slettet eller flyttet uten forvarsel) "

Ergo er brukerne advart på forhånd. Da har en ikke mye å klage på, om man skal se det svart på hvitt.

I tråden

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...=29272&forum=60

gir Amund ganske grei tilbakemelding på nettopp dette problemet.

I tråden

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...howpollresult=1

ble dere brukere bedt om å komme med innspill på hva som skal skje. Dere er blitt hørt.

Som jeg innledet med, så synes jeg denne tråden var bra. Det er kommet en god del innlegg som gir kvalitativ tilbakemelding til oss, slik at vi kan vurdére det på et seriøst grunnlag.

Som moderator henstiller jeg brukerne til å vurdére hvor man poster nye tråder, vise forståelse for moderatorene og hverandre, unngå innlegg som ikke er nødvendige , bryter reglene eller inneholder noe som ikke egner seg i et offentlig forum.

Tenk over at det er mennesker bak moderatorene. Det er ikke "fjortisser" eller barnslige idioter som sitter som moderatorer - slike slippes ikke til - men det er relativt voksne, reflekterte mennesker som er i stand til å foreta en vurdering. Det er ikke så lett å forholde seg nøytral i tonen når man nettopp har blitt kalt en forbanna fettoter (NNorsk skjellsord). Tenk dere selv, dersom dere blir bombardert med krass, kanskje usmakelig kritikk - da smeller dere klørne ut i forsvarsposisjon, dere også. (generell betraktning) Ikke forvent annet av moderatorer heller. Som moddis _forventer_ jeg en viss respekt når jeg poster i "embeds medfør". Jeg forventer ikke at brukerne skal falle på kne, skalle hodet i tastaturet og tilbe meg - dere skal respektere mine avgjørelser og meg som menneske. Og jeg er såpass demokratisk anlagt at jeg kan forandre en avgjørelse dersom det blir bedt om det og jeg er enig.

Det er ingen vits i å spørre meg om en tjeneste med ordene "idiot, tulling, fjortiss, barnerumpe" eller tilsvarende brukt om meg. Det skulle være opplagt.

Jeg har med dette innlegget forsøkt å svare på det som er sagt, forklare hvorfor jeg har valgt den linjen jeg har som moderator og gi dere et lite glimt av videre strategi. Videre beklager jeg igjen om jeg har foretatt feilaktige beslutninger. Som en del av dere allerede har opplevd, er jeg snakkendes til. Jeg håper og ber om at flere av dere vil få oppdage det ved senere anledninger.

Til slutt beklager jeg at jeg av og til er tøff i trynet når jeg gir beskjeder som moderator. Jeg har helt klart et forbedringspotensiale, og vil forsøke etter beste evne å skjerpe rutinene. Jeg er nordlending - men det er ingen unnskyldning. :wink:

Ønsker alle sammen en fortsatt fin dag.

Med vennlig hilsen Vidar Fagerjord, aka. yummy; moderator.

Lenke til kommentar

Morsom er du i vertefall Yummy :smile:

Tenker noen har skallet hodet i tastaturet litt for ofte her på forumet ,joda litt rett har du nok når du tar frem en del negative elementer her på forumet som man kunne vært foruten (ikke meg da vet du :eek: )

Jeg er jo Finnmarking :smile: og vi bruker ikke tastaturer, men lar svingdøra på gamma gjøre nytten :grin:

(Hydraulisk svingdør hvor svingningsgraden avgjør hvilken tast som skal brukes :smile:

Og som den sta finnmarking jeg er så står jeg fast i

T-breden og syntes den saken der med "rølle" var helt unødvendig.

Ja og det blir fort "forsvarsposisjoner" når man blir presset opp i ett hjørne , ja det vet vel både meg og deg.

Jeg greide så vidt og være saklig (litt usaklig) etter den saken, mens "rølle" ble "fucka" opp i forsvarposisjon og "tok den helt ut"

jaja nok om det ,, skjedd er skjedd og han kan jo bare ta seg ett nytt nick så det er jo ikke akkurat verdens undergang heller da :smile:

Anyway,,, dere finner vel en gylden middelvei slik att alle blir fornøyd tilslutt.

[ Denne Melding var redigert av: Tracker på 2002-06-16 07:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-16 07:09, Tracker skrev:

Ja og det blir fort "forsvarsposisjoner" når man blir presset opp i ett hjørne , ja det vet vel både meg og deg.

Deg og meg vet innmari godt at vi ikke er presset opp i noe hjørne. Denne diskusjonen har gått fortløpende siden jeg kan huske, over and over again. Så vi begynner å bli ganske rutinerte:D

Jeg kan ikke si at jeg føler noen glede når jeg stenger en post, jeg føler mer en forargelse for å måtte bruke tiden på noe så unødvendig. I stedet for å kunne poste slik som jeg vil, må jeg sitte å stenge feilpostede meldinger.

Å sammenligne oss moderatorer med siklende ops@irc er vel litt banalt. Jeg tror den trenden med k/b forsvinner ganske fort hos de med forståelse.

Lenke til kommentar

Den 2002-06-16 07:25, SirHartge skrev:

Deg og meg vet innmari godt at vi ikke er presset opp i noe hjørne. Denne diskusjonen har gått fortløpende siden jeg kan huske, over and over again. Så vi begynner å bli ganske rutinerte:D

Nå mente jeg ikke deg SirHartge , du har tross alt holdt på en stund her og er litt garvet i faget.

Jeg siktet jo bare til en spesifikk sak der jeg og Yummy og en del andre ble litt oppildnet.

(Dette var en av Yummys første saker)

PS: Diffrensiering er ett ord man blant annet bruker når man skiller mellom seg selv og andre.

Ja det går faktisk ann og være seg selv som menneske uten og måtte definere seg innenfor en proffesjon alla "moderator"

De kaller det for og stå på egne ben...

og ha egne meninger...

Desuten vet du att jeg syntes dine holdninger er/var mere moderate i forhold til dette med banning og stenging, noe jeg har sett og observert igjenom denne tiden her på forumet.

(ivertfall var du sånn tidligere)

Anyway karer , ha en god sommerdag i solen ,,

uffda sir ikke steng posten jeg mente ikke og være "off topic" og prate om været og sola som skinne :grin:

hehehhe var jeg morsom nå ?

Hilsen en av bjelkene ... :grin:

Nytt ordtak: Der bjelken "bord",

der "bord" alle !

[ Denne Melding var redigert av: Tracker på 2002-06-16 08:36 ]

Lenke til kommentar

Takker for mange tilbakemeldinger, - også flere fra moderatorer.

Men moderatorer som har svart i tråden, - der er jo langt utenfor emnet! Skulle dere ikke først og fremst svare på det som er emnet når dere kommer inn med svar her?

- I stedet for pludder om deres egen holdning og handlinger, - dette er ikke tråden for generelle forsvarstaler utenom emnet - eller?

Hva med emnet, - husker dere det, - eller er det egne ord om alskens kritikk som står dere nær? Er det noe særlig disiplinert da?

Lenke til kommentar

greit å diskutere, men når man har klaget på moderatorer i et par måneder i strekk, burde det vel holde spør du meg, menmen.

keep up the good work både moderatorer og kritikere.

kanskje en av dere vinner... :smile:

bertie

(som nesten er flau over å skrive i denne tråden) :smile:

Lenke til kommentar

Hehe.

Hvor mange BRUKERE blir virkelig irriterte og plaget og frustrert over å finne en post med uegnet innhold eller post som er litt feilplassert? Kan vi få en vote på det?

Klart noen poster MÅ stenges, men når alt kommer til alt er jo alle poster i samme database, i en tabell, det eneste som er forskjellig er jo kategori kolonnen som er gjort for å sortere poster lettere:) Så... til syuvende og sist er jo alle postene på samme sted uansett:)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-16 00:03, rexuss skrev:

Mange ser uforstående på drital oppførsel fra moderatorene.

Administrasjonens holdning i Hardware sitt forum er at dette er forbehold de få som innpasser seg!

Etter det vi har følt og har fått tilbakemeldinger på, så har brukerene vært stort sett enige i at vi skal legge en strengere linje. Jeg vil ikke si at det er mange som står seg uforstående, det er vel heller de som føler seg truffet av den strengere linjen.

Å tilpasse seg de enkle retningslinjene vi har er vel forbeholdt alle.

Lenke til kommentar

Det som er poenget er at dersom man må være medlem "i" forumet, så har de som administrerer større mulighet til å nå frem med sine regler.

- Slik det er nå, - er det et stort tilsig av nye på forumet, - som ikke har tjangs til å forstå hva moderatorene slår ned på, og hvorfor. Det er ikke mulig å forstå grensegangen mellom de ulike topic's, og langt fra hva som blir betraktet som feilpostet, i alle tilfeller.

Det er dessuten umulig å forstå forbudet mot diskusjonen Intel vs. AMD, - både regelen og bakgrunnen MÅ FORKLARES, dersom man skal unngå bråk.

Og det å bli "bannet" for å ønske at tråden blir stående, - er ikke bra. Når en melding til moderatorene er innbakt i det utlagte emnet, har deet blitt slått ned på med "banning" som resultat.

Bra?

Så, - med uforståelige regler er det neppe bra å slippe til alle og enhver. Når alle skal inviteres inn for så å bli utsatt for maktarroganse, - er det bedre å kutte ut forumet!

Så det dere modaratorer skal svare på i denne trå, - det er om dere har tenkt å fortsette med et enkelt regelverk og store improvisasoriske oppgaver til tildels udyktige moderatorer, - eller om man skal gjøre mere for at reglene skal forstås av alle.

- Om alle og enhver skal inveteres inn, - og like gjerne mobbes ut igjen, - eller om man ønsker å organisere medlemskap som gir muligheter for større gjensidig forståelse og demokrati!

(Demokrati, - nå blir jeg visst bannet ...., skulle visst ikke skrevet det!)

Lenke til kommentar

Quote:

yummy skrev (2002-06-16 06:29):

"Denne meldingen vil bli postet i 'xxxxxx'. Vennligst kontroller at dette er riktig kategori!

(Feilpostede meldinger kan bli slettet eller flyttet uten forvarsel) "

Ergo er brukerne advart på forhånd. Da har en ikke mye å klage på, om man skal se det svart på hvitt.

Denne advarselen står ikke i frames-versjonen av forumet.

Og faren er større for feilposting i frames.

Lenke til kommentar

Dette må være den mest idiotiske post'en jeg har skrevet i, hvis du ser bort ifra dem som er spam'et i av fjortis'er (aka søppel poster).

:roll:

Det var ikke lett å være mod når det begynte å ta skikkelig av for 3 mnd siden, men nå må det jo være helt j. Nå er det ikke bare søppel poster, det er "#¤"#¤ mod og syte poster i tillegg. Hvis noen gadd å se på hva avgjørelsen på feilpostinger o.l. er, kan de se på det som et demokratisk valg.

Jeg er lei syting og klaging. For å si det sånn; på en måte er mod'enes feil at forumets nivå har sunket såpass, det de gjør nå, skulle vært gjort 3mnd siden. Men alt tatt i betrakning, syns jeg at nå er bedre enn senere.

Til dere som slutter pga ræva mod'er;

Don't let the door slap your ass on your way out.

edit: nå leste jo ikke jeg side 2 av posten, regnet med at den ville være full av dritt som de andre, leste over nå og faktisk var noe smart sagt. Hadde forumet vært slik vi ville ha det, hadde jeg lest side 2 automatisk, uten å fordømmee den som dritt før den ble lest. Så gale har det blitt altså.....

linux_win_mac_bsd.jpgVelg det som passer DEG!

[ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-06-16 20:10 ]

Lenke til kommentar

ser det har blitt populært med tråder som angår moderatorene/forumet i det siste (kritikk, klager, syting og klaging, etc).. må bare si at for hver og hver gang jeg har sett en slik tråd komme opp, har jeg bare blitt mer og mer irritert. kan dere som ikke holder dere etter reglene, eller er 10 år og ikke skjønner hva saker og ting betyr, bare holder dere BORTE fra forumet, istedenfor og starte syte og klage og jalla tråder hver gang du/dere får kjeft/blir bannet/whatever.

Reglene er da klare og tydelige, og jeg (og sikkert _mange_ flere) er ærlig talt dritaleie av og lese syte/klage/slå ned på moderatorene poster konstant og om og om igjen.

blah.

bidz @ efnet

bidz @ openprojects

http://www.bidz.org

Gentoo Generation!

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-06-16 20:11 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-06-16 20:10, bidz skrev:

ser det har blitt populært med tråder som angår moderatorene/forumet i det siste (kritikk, klager, syting og klaging, etc).. må bare si at for hver og hver gang jeg har sett en slik tråd komme opp, har jeg bare blitt mer og mer irritert. kan dere som ikke holder dere etter reglene, eller er 10 år og ikke skjønner hva saker og ting betyr, bare holder dere BORTE fra forumet, istedenfor og starte syte og klage og jalla tråder hver gang du/dere får kjeft/blir bannet/whatever.

Reglene er da klare og tydelige, og jeg (og sikkert _mange_ flere) er ærlig talt dritaleie av og lese syte/klage/slå ned på moderatorene poster konstant og om og om igjen.

blah.

Det du skriver bidz er noe tøv. Dersom du er lei av å lese om noe, så ikke les da. Dette er din egen medisin så vidt jeg forstår, - nå må du gape og svelge!Lykke til og vel bekomme.

Og det forumet her, - som har mange brukere, - bør følge alminnelige demokratiske regler. Det er tøvete å be alle som ikke er fornøyd kysse seg et visst sted. Det sier litt om nivået når eller dersom det skjer.

Dersom man skal drive et sted med publikum tilstede, - skal alminnelige regler for folkeskikk følges. - Og med den typen meningsdiktat og utringsbegrensninger vi har sett her på forumet, - bør man kanskje vurdere om praksis bør endres eller om forumet bør stenges for publikum.

Det er et demokratisk minimum at det er tillatt å gi en tilbakemelding i et hvert forum, - og de som ikke forstår det, - bør ikke ha noe med folk flest å gjøre. I hvertfall ikke som representant for en "institusjon" med tusenvis av besøkende og brukere!

Så la folk utrykke sine meninger. Ikke vær så umodne, administratorer, moderatorer og brukere, - da vil dere ikke passe inn noe sted i vårt årtusen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg skrev selv:

Dersom man skal drive et sted med publikum tilstede, - skal alminnelige regler for folkeskikk følges. - Og med den typen meningsdiktat og utringsbegrensninger vi har sett her på forumet, - bør man kanskje vurdere om praksis bør endres eller om forumet bør stenges for publikum.

Det er yttringsbegrensninger det skal stå. Bruket dobbel-t jeg, - for sikkerhets skyld.

Tjo-hei, -og fire kvister deler seg, ...tjo hei tjo hei tjohei ...

Lenke til kommentar

Dette er et glimrende forum. Jeg synes moderatorene skal være så strenge så de kan for å sørge for at det blir holdt noen lunde saklig.

Problemet til de fleste forum, norske så vel som andre er at det blir alt for mye dritt slenging og "flaming". Skjønner ikke vitsen med slike holdninger.

Og det er tydelig at det også her kreves at noen setter grenser.

Lenke til kommentar

- Enig med Zona.

Ikke drittslenging. Men skill mellom spøk og dritt, - men driv ikke spøken for langt, - så det blir bare dritt da ....

Men jeg regner med at også Zona er så opplyst og intelligent at Zona ser at folk må få utveksle meninger om forumet, - i forumets offentlige debatt. !!!

Og det uten å bli bannet. !!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...