Tdale Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Jeg leser at man kan få kjøpt en linse som ikke tar så skarpe bilder, en bra ting for de som er lei av at bildene fra speilreflekskameraet er for skarpe... Må si at jeg stusser litt.. Da 300D ble testet for en tid tilbake, kommenterte jeg at noen av bildene (bl.a det av hovedkortet) ikke var skarpt i det hele tatt. Jeg fikk da til svar at bilder fra slike kamera ikke er skarpe, men må skarpes opp i photoshop e.l. Hva skal jeg tro? Er det den innebygde oppskarpingen i kameraet som er så god at bildet blir for skarpt, mens bildet av hovedkortet var tatt uten noen form for oppskarping? Tommy Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Kan ikke være en misforståelse med at mange ønsker portrettlinser med mulighet for stor blenderåpning slik at bakgrunnen kan bli uskarp da? Men et trangt fokusområde er selvsagt ikke det samme som at det som er plassert i fokus skal ende opp uskarpt. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 300D (og andre digitalkameraer) har et par innstillinger hvor man kan justere skarpheten. Som standard står den på "parameter 1", hvor skarphet, fargemetning og kontrast justeres opp et hakk. Foretrekker du å justere dette selv, kan du slå dette av. Det er antageligvis dette du har fått som svar når du kommenterte manglende skarphet i bildene. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Det er verdt å merke seg at det psilocybe nevner gjelder for jpg bilder, og ikke raw bilder. Med raw bilder så kan man justere det i ettertid, med photoshop, canons medfølgende (og dårlige) eller annet programvare. Ellers så lurer jeg på om det er softfokus filter for portrett du snakker om? Aldri hørt om for skarpe bilder noen gang. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Ellers så lurer jeg på om det er softfokus filter for portrett du snakker om? Aldri hørt om for skarpe bilder noen gang. Soft focus kan du lage ved f.eks. å smøre inn et billig UV-filter med vaselin. Eller bruke "softing" i Photoshop. Eller ved å bruke et objektiv med ekstremt stor blenderåpning (jeg har sett noen fantastisk uskarpe bilder tatt med 50mm f/1.0 og slikt). Ellers kan det tenkes at misforståelsen her går på det at dSLR ofte gir mindre skarpe bilder, fordi kameraene i utgangspunktet er stilt inn på liten eller ingen oppskarping, slik at du kan gjøre dette selv og få det resultatet du ønsker. All oppskarping er uansett kunstig, så om kameraet eller Photoshop gjør det spiller liten rolle.. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Han snakker antageligvis om Lensbabies-artikkelen som er på forsiden av akam.no for tiden. Lenke til kommentar
foton Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 All oppskarping er uansett kunstig, så om kameraet eller Photoshop gjør det spiller liten rolle.. Poeng til anderfo. Speilrefleks gir ikke mindre skarpe bilder, men gir brukeren muligheter til å kontrollere prosessen i ettertid. Kompaktkamera gjør det i kameraet, med god grunn: Skulle likt å se mine foreldre som har nok problemer bare med å få lastet ned bildene til pc'en sitte med photoshop, usm, highpass, layers, blending osv.... De aller fleste digitalkamera har et "antialiasing" filter som gjør bildet mer uskarpt på bildebrikken. Dette gjøres for å unngå uønskede "pixel effekter". Derfor må de skarpes opp i bildebehandlingen etterpå. Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Finnes det noe nyttig lesning noe sted om f.eks. "Sharpen "verktøyet i Photoshop elements ? Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Når det gjelder uskarpheten til Lensebaby, så er nok ikke denne er laget for å rette opp problemer med for mye skarphet i bilder nei. Se det heller som et kreativt verktøy for å ta helt anderledes bilder enn det du har gjort før. Bildene tatt med lensbaby (se gallereriet på www.lensbaby.com ) minner meg en god del om bilder tatt med Lomo-kameraer. Se www.lomography.com Kvisten: Av filterene man har i PhotoShop er det definitivt Unsharp Mask som er mest brukt av fotografer. Ta en kikk på denne artikkelen om skarping av bilder. Jeg har sett bedre artikler enn denne men fant dessverre ikke noen av dem igjen i farten... (Blei det forresten Sigma eller Canon zoom på deg? ) Lenke til kommentar
Kvisten Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Kvisten: (Blei det forresten Sigma eller Canon zoom på deg? ) Aesop - det ble Sigma 70-200 2,8 EX.. Og hvilket objektiv - meget meget fornøyd sålangt. Lenke til kommentar
Tdale Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg stusset og litt over at bildene fra speilrefleks er så skarpe og gode at godt fotohåntverk ikke lenger gjør intrykk.. Jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett et bilde som normalt sett ville være veldig bra, men som er for skarpt.... Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå