Gå til innhold

PC til videoredigering

TGG

Anbefalte innlegg

Har planer om å oppgradere pc'en min for å bli bedre til videoredigering.

AMD XP1700

MSI K7T266-pro-ru

512mb apacer ddr

2 stk samsung 60Gb 5400o/min (pga støy)

Hvilket skjermkort? Vil ha tv-ut, prisopptil 2000,-

Kommer ikke til å spille så mye.

Hvilken vifte? PC'en står i stua så den bør vere veldig støysvak.

har fra før firewire-kort,300w supply, chieftec kabinett, lydkort, 19" skjerm og alt annet løst

Stabilitet og støy er viktige faktorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med at 7200 rpm disker bråker mer en 5400 rpm disker må være en myte. Min WD 40GB (7200) er så stillegående at det nesten er litt irriterende (man hører ikke om maskinen arbeider). Jeg har også en litt eldre WD 10GB (5400) og den bråker noe sinnsykt i forhold. Kan hende andre 7200 rpm disker bråker mer enn min, men jeg ser ingen grunn til å velge 5400 fremfor 7200 pga. støy.

Lenke til kommentar

Skal du ha en rå Videoredigeringspc kjøp SCSI eller Firewire harddisker. Ha minst 150GB totalt. Du vil ikke angre på å kjøpe my diskplass, du vil heller angre om du ikke kjøper det.

Ville ikke kjøpe seine disker da det 1. mest utbredte problemet ved videoredigering er hastighet på HDD. (Det er HDD som bestemmer hvor vellykket redigeringen skal bli... Har du en treg HDD betyr det ikke noe hvor mye ram du har eller hvor rask CPU...)

2. Du trenger IKKE mer RAM.

3. Kjøp Radeon.

Mvh

Allyse

[ Denne Melding var redigert av: allyse på 2001-11-17 23:09 ]

Lenke til kommentar

RAM mengden er OK, kunne hatt mer, men det er mye som kune vært annerledes :smile:

Skjærmkort, Asus kortet som er foreslått er bra. Selv valgte jeg Matrox og ville gjort det igjen.

Antar du har tenkt å kjøre IDE Raid på diskene..

Så lenge du ikke skal bruke noe RealTime redigeringskort så er ikke hastigheten på diskene sååå viktig. Men jeg ville likevel dedigert videodiskene til kun video (evt lyd), i en stor NTFS partisjon. og brukt en annen disk på en annen IDE kontroller til system og swap (evt lyd).

(120+20 GB bedre enn 2x 60, 20 + 2x120 best!)

SCSI er ikke viktig så lengde diskene er dedikerte og du ikke har RT kort.. men jeg ville likevel valgt 7200rpm disker.

Det hele grunner i om du har tenkt å kjøpe et RT kort(eks: RT2500, DV500), skal du det "må" du bygge PC'n etter leverandøres anbfalinger. Ellers det du har valgt helt OK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...