Gå til innhold

Installasjon av Smoothwall, login og pasword?

Anbefalte innlegg

Tenkte å bruke Smoothwall 2.0 som ruouter og firewall på en gammel pc. Har ikke peiling på Linux i det hele tatt, så er veldig usikker på hvordan dette vil fungere. Etter at installasjonen har pågått en tid, kommer det opp en spørsmål om "Herskeren Login:" Hva skriver jeg her, hva er evt. passordet??? Er jeg helt på jordet eller????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du når den egentlig er ferdig installert, og den har restarta og virker fint, og viser derfor bare et innloggingsskall du ikke trenger å bry deg om? :yes:

Du kan her logge inn med "root" eller "setup", med passordene du ga under installasjonen. Men det trenger du bare dersom du skal endre nettkort-oppsett eller du har gjort noe feil så du ikke får kontakt allikevel. For nå trenger du i utgangspunktet ikke gjøre noe mer lokalt på den maskinen, resten gjøres fra en nettleser.

Skriv inn http://ipen-du-ga-maskina:81/ i adressefeltet i en annen maskin i huset, og du får opp web-konfigurasjonen. Du må her skrive inn bruker/pass for å få endret noe. Bruker er "admin", pass har du satt under installasjonen.

Bare spør om det er noe mer, har brukt smoothwall noen år nå, så er ganske godt inni det. :-)

Lenke til kommentar

Mulig det er noe hardwareproblemer. Etter at en hel del kommandolinjer er lastet inn under oppstarten, kommer det en lyd fra maskinen, etterfulgt av spørsmålet Herskeren login: Uansett om jeg bruker root eller setup får jeg meldingen Login incorect. Hvordan sletter jeg alt på hardisken for å forsøke å legge inn smoothwall på ny. Tror pcen er en 486 maskin, og i biosen er det ikke noe oppsett for cd-rom stasjonen. Tror jeg må forsøke en annen konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Vanlig oppstart vil si at det kommer masse tekst, og så "[servernavn] login:". Det er altså helt normalt. Maskinen er altså oppe og går, og du trenger ikke logge inn, med mindre du skal endre enkelte ting i konfigurasjonen.

(root er brukeren som kan gjøre alt, og du må ha satt dette passordet under installasjonen. setup er en annen bruker som gir deg ca de samme menyene som under installasjonen.)

Bruk derfor en browser, og skriv inn http://ipentilservern:81/, og du kan åpne porter osv.

Men hvis du ikke vet hva passordene er, så har du muligens et problem. Hvertfall hvis du ikke kan "admin" passordet til bruk på nettsidene. Eneste løsning hvis du ikke kan passordene er å installere på nytt. Hvis du skal det, bare sett i cden og restart. Du sier cden ikke er i bios, men hvordan fikk du installert smoothwall i første omgang hvis du ikke boota fra cden?

Lenke til kommentar
Vanlig oppstart vil si at det kommer masse tekst, og så "[servernavn] login:". Det er altså helt normalt. Maskinen er altså oppe og går, og du trenger ikke logge inn, med mindre du skal endre enkelte ting i konfigurasjonen.

(root er brukeren som kan gjøre alt, og du må ha satt dette passordet under installasjonen. setup er en annen bruker som gir deg ca de samme menyene som under installasjonen.)

Bruk derfor en browser, og skriv inn http://ipentilservern:81/, og du kan åpne porter osv.

Men hvis du ikke vet hva passordene er, så har du muligens et problem. Hvertfall hvis du ikke kan "admin" passordet til bruk på nettsidene. Eneste løsning hvis du ikke kan passordene er å installere på nytt. Hvis du skal det, bare sett i cden og restart. Du sier cden ikke er i bios, men hvordan fikk du installert smoothwall i første omgang hvis du ikke boota fra cden?

Hei igjen. Ja nå har jeg bytta ut den gamle maskinen med en annen av litt nyere dato. Nå fungerte installasjonen. Det jeg lurer på nå, er hvilke ip-adresser jeg må tilordne nettverkskortene. Har to nettverkskort i maskinen, slik at den skal kunne fungere som firewall og router for nettverket. Jeg har tilordnet green og red, men er usikker på hvilke adresser jeg skal gi disse. Slik det er nå har hovedmaskinen på nettverket ip 192.168.0.1 med gateway 193.212.0.10 og 193.212.0.11.

Lenke til kommentar

Smoothwall vil bli den gateway og DHCP-server, og en naturlig adresse er feks 192.168.0.1 eller 10.0.0.1.

Hos meg er routeren fra NGT 10.0.0.1, så smootwall er 10.0.0.2 på rød, og 192.168.0.1 på grønn. I tillegg har jeg et tredje nettkort for å lage en DMZ, og dette (orange) er 192.168.1.1.

De andre maskinene dine lar du bare få ip med dhcp, men hvis du vil gi dem en fast ip bruker du smoothwall som både gateway og dns.

Dessuten må du spesifisere DNS-serverne til nettleverandøren din i smoothwall-oppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...