Gå til innhold

Synspunkter/Tips til s939 oppsett

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe PC fra bunnen nå og har et førsteutkast til oppsett her. Jeg har ikke lyst til å bruke så veldig mye penger, men er samtidig opptatt av støynivået. Har aldri prøvd vannkjøling før så er helt ny på det området. Skal i utgangspunktet ikke overklokke, men er kjekt å ha muligheten til det når jeg først kjøper vannkjøling. Systemet skal kunne takle nyere FPS spill på en brukbar måte.

Passer disse komponentene bra sammen med det jeg beskrev?

--AMD Athlon 64 3200+ ''Winchester'' 1619,-

--AOpen H600B 728,-

--Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) 1315,-

--MSI K8N NEO2 Platinum 1086,-

--Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA 969,-

--Sparkle GeForce 6600 GT 128 MB 1693,-

--BenQ FP937s 3663,- ( vurderes mot Nec MultiSync LCD1770NX 3199,- )

--Titan Water Cooler Kit For CPU/VGA For Intel/AMD 1625,-

--Vannkjøleren--

webshop: http://www.psdata.no/ps.asp?it=107785&mlevel=070400

review: http://www.overclockercafe.com/Reviews/coo...WC-A04/pg5.html

Tenkte på TwinMOS RAM først, men leste at det kunne by på problemer med dette HK.

Er også usikker på kabinett m.t.p støy fra PSU som følger med.

Skjermkortet har jeg ikke lest nok om til å bestemme meg, men dette er hvertfall i riktig prisklasse.

Er veldig usikker på hvilken av de to skjermene jeg skal velge. Er villig til å betale det lille ekstra det koster for 19", derfor har jeg satt opp den da de ellers virker nesten identiske

Jeg vet ikke om denne prosessoren er noe særlig overklokkevennlig. Bedre forslag anyone?

--DHL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags strømforsyning er det da? rammen du har der er grei, men til klokking er den nokk ikke noe å juble etter, trenger ikke vannkjøling for å få det still vet du (ikke at det er noe dumt med vannkjøling) men hvis du kjøper en stor cpu kjøler og en heatpipe kjøler til gpu så er du såfall på samme støy niva.

CPU kjøling: (Husk å sjekk at de passer på hovedkortet ditt)

XP120 : http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4147 Stor kjøler med 120 mm vifte, dvs denne blir lett på samme støy nivå som vannkjøling, og du vill ikke få klokket cpu mer en denne kjøleren tilater (dvs minnet kommer til å stoppe deg før tempratur på cpu, min 3200 @2.66 er 35 grader idle)

Skjermkort kjøling:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4002

Har ingen erfaringer med dette, men det funger bedre en vanlige kjøleløsningen og lager 0 støy, kan sette på en stille 80mm vifte hvis du føler for det.

Edit : husk at det finnes hundrevis av andre gode cpu kjølere, men XP120 kan jeg si av egen erfaring er en god, stille og lett kjøler (husk vannkjøling kan jo skape problemer hvis du skal på lan ? spør noen som har vannkjøling, jeg kan ikke snakke av erfaringer på den fronten...)

Endret av gsn
Lenke til kommentar
(...)støy nivå som vannkjøling, og du vill ikke få klokket cpu mer en denne kjøleren tilater (dvs minnet kommer til å stoppe deg før tempratur på cpu, min 3200 @2.66 er 35 grader idle)

(...)

Minnet stoipper deg ikke! Du stiller bare på ratioen... AMD64's systembus og DDR rekvens går asynkront uansett

... så sant du ikke er heldige eier av PC32000 minne :green:

(HTT 1000MHz)

Lenke til kommentar
--BenQ FP937s  3663,-    ( vurderes mot Nec MultiSync LCD1770NX 3199,- )

Her burde det ikke vurderes, men byttes ut omgående. NEC MultiSync 1770NX er en skjerm du garantert vil bli fornøyd med. Sitter selv på en NEC MultiSync 1760NX (forgjengeren) og jeg kan ikke spore etterslep i noen spill (da tenker jeg på FarCry, Doom 3, Halflife 2 osv). 1770NX'en er forbedring av min skjerm igjen. Penger sparer du også.

Edit: velkommen til forumet, forresten.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar allesammen! :) Har studert litt mer og funnet ut at det kanskje ikke er så dumt med et hovedkort som er litt mer fremtidsrettet. Tror jeg vil gå for et som har PCIe og SLI. Fikk annbefalt et ASUS kort. Endringene fra forrige konfigurasjon er i bold Dette kan ses på som andre utkast, men rop gjerne ut om du ser en dum endring på oppsettet.

Jeg var av den oppfatning at hvis man skulle ha så stille som mulig, så var vannkjøling veien å gå. Er det fler som har erfaringer med vannkjøling vs. vifter?

Er ikke overkresen, men betaler gjerne litt for stillhet :)

Hvis jeg skal ha en annen PSU er det kanskje greit at jeg kjøper et annet kabinett?

Noen tips? Kabinett/PSU? NB: bør være stillegående

Det er lenge siden jeg sist bygde PC, og når dere snakker om minne og klokkerestriksjoner følger jeg ikke helt med. Bør jeg satse på bedre minne hvis jeg skal klokke? Og hvor mye ytelse vs pris er det evt. mulig å tjene på dette?

2.utkast:

--AMD Athlon 64 3200+ ''Winchester'' 1619,-

--AOpen H600B 728,- (350W, muligens for svak PSU?)

--Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512) 1315,-

--ASUS A8N-SLI Deluxe 1359,- (vs MSI K8N NEO2 Platinum 1086,-)

--Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA 969,-

--AOpen Aelous 6600 GT 128 MB 1656,- (vs Sparkle GeForce 6600 GT 1693,-)

--Nec MultiSync LCD1770NX 3199,- (vs BenQ FP937s 3663,- )

--Titan Water Cooler Kit For CPU/VGA For Intel/AMD 1625,- (vurderes mot vifteoppsett)

DHL

Lenke til kommentar
Minnet stoipper deg ikke! Du stiller bare på ratioen... AMD64's systembus og DDR rekvens går asynkront uansett.

Athlon64 har en HTT på 200 Mhz, og med 1:1 kjøres minnet synkront på 200 Mhz også (DDR400/PC3200).

Bare for å rette på Okay her.

Du retter ikke... du tar feil.

Minnet og systembus går ALDRI synkront på AMD64, da systemhastigheten er på 1000 MHz (nForce3 250, VIA K8T800PRO) og 800 MHz (nF3 150, K8T800)

Right, so I said that low timings are (damn near) everything in your A64 system. In fact, they are more important than running your ram 1:1, because with A64's, there is no such thing as running the Ram 1:1. Huh? You say, but let me explain. The A64's don't have an FSB ("Huh?" again lol), but the motherboard does have a clockgenerator, very funny and all, but to say clockgenerator all the time is a bit long, so we'll call it the HyperTransportTechnology. Or for short: the HTT. This does pretty much the same as the FSB, but it works the other way around. Lets say you have a 3200+ Clawhammer, I'm not gonna give you any specs because you can read those in Part 1. Its 2Ghz being is said to have been created by the HTTxMultiplier (a general rule every overclocker knows, and in you bios, you'll still find it this way. The bios shows you the simplified version of the A64's technology), but it isn't. Its 2Ghz being is created by the motherboard, and then it gets divided by the multiplier, 10 (stuff can't get any weirder can it lol, told ya A64's were a different story ), to get what the Bios makes the HTT link. You can adjust the HTT link in your bios, but if you up the HTT in your bios by one, you are in fact upping the Clockspeed by 10. But because the bios shows you the CPU/Multi speed as the HTT, it looks like you've only upped it by 1. You still with me? Prolly not, but that doesn't really matter. What it comes down to is the next: Ram on A64's is always divided, unless you have ram that can handle 2Ghz, which would be PC32000. The Ram speed is in fact the CPU's speed / Multiplier. Then you can, in your bios, adjust the ram speed to say 5:4 (or 200:166), and with some logic you'll find that your indeed divided your ram somewhat further. But hey! If your Ram is divided further, well damn, you've just effectively upped your multiplier! So here's what you're dealing with: A upwards locked multiplier on your A64, but by dividing your ram you can still get it up!! Nice to know, and usefull as I'll tell you now.

http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925

Lenke til kommentar

Kanskje det hadde vært den optimale løsningnen ja. Vifteløs PSU og vannkjøling altså. Er bare litt usikker på hvor varm PSUen vil bli. Leser at man bør ha et kabinett med god luftgjennomstrømning. Vil jeg ikke da få støy fra evt. kabinettvifter eller kan de settes på så lav hastighet at de ikke høres? Noe spesifikt kabinett uten psu som noen kan anbefalle?

Er fortsatt usikker på om 350 W blir for lite. Kjedelg å bruke 1500 på PSU hvis jeg må bytte den ut om et år pga nytt grafikkort.

DHL

Lenke til kommentar
skulle faktisk til å foreslå samme hovedkort forandring ;) dødsfett kort, tror det blir en digg pc!

hva med dette kabinettet: Arctic Cooling Silentium T1

tror det skal være ganske stille og rolig.

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=05350 <---søt psu

ville forresten sjekka www.antec.com etter kabinetter, de er sjef!

Se signatur.... greit kabinett..... litt "ratt" å bygge i (rare, men bra, løsninger).

God luftstrøm; sys temp. ca 31, CPU temp ca 36 (idlee) - temp i rommet 23 :green: )

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Med det oppsettet ditt holder den 350W som står i 600B i massevis. Det er en kvalitetsforsyning, som leverer godt med strøm. Om du vil ha det stille, bør du kjøpe en 80mm kabinettvifte (eller to) og bytte vifta som står i kabinettet originalt. Jeg har kabinettet, strømforsyninga er stille, men kabinettvifta støyer en del.

Det finnes flere luftkjølere som i praksis ikke gir lyd fra seg. Vannkjøling har mest for seg om du skal i gang med kraftig overklokking.

Gode kjølere

North Q 3312

Zalman 7000B

Zalman 7700B

Thermaltake Venus 12

R.

Lenke til kommentar

Plukkern: Har lest det med at kabinettvifta støyer litt og hadde egentlig tenkt å fjerne den helt, hvis jeg skulle kjøre vannkjøling mener jeg. Sier du at vannkjøling er litt bortkasta penger m.t.p støy? At det er like bra med vifter?

Får jeg overklokket denne prosessoren like mye med gode vifter? Er det andre ting i systemet mitt som begrenser evt. overklokking? RAM?

Er ganske sikker jeg kommer til å gå for Aopen Kab. siden PSUen i den er grei og stille. Sparer også en del penger på det fremfor en vifteløs PSU og annet kab. Aopen kabinettet virker som veldig bra value.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...