Gå til innhold

Hva du BØR vite før du handler "demo" fra PSdata


Anbefalte innlegg

Hadde en tilsvarende sak med PS Data for en tid tilbake.

 

Kjøpte en demo HK som først fusket og kuttet til slutt helt å virke, men da hadde det gått mer enn 3 mnd. Kortet kom uten kabler, drivere, manual etc men til halv pris. Mer er det jo ikke vært da....

 

Hadde da en stor tråd som endte med at PS Data skrev inne en linje på siden sin:

"Alle varer leveres med 3 måneders garanti og reklamasjonsrett i følge norsk lov".

- uten at det hjelper oss noe særlig.... fikk ikke noe nytt kort selv om jeg hadde oppdaget feilen før 3 mnd.

 

Til opplysning selger f.eks. Komplett sine demo produkter med full garanti - som nytt.

 

Har slutta å kjøpe brukt og nytt hos PS Data :thumbdown:

 

Edit: Fiesta fant tråden før meg.......

Endret av bengh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gir klar beskjed om at det er demovarer og derfor får du dem rimeligere. Kunne de garantert at vare/emballasje var 100% identisk med en ny vare ville de selvfølgelig solgt den til fullpris og ikke som demovare.

Problemet er bare at i følge norsk lov har man ikke lov til å selge samme ting "som ny" 2 ganger.

Lenke til kommentar

rolig rolig.. ;)

 

Jeg sier ikke at jeg ikke var inneforstått med at PSdata kun hadde 3mnd garanti på demo, jeg var er er fremdeles fult klar over dette.

 

Men det har seg slik at jeg mottok en defekt vare, men feilen nådde ikke dagens lys før etter den begrensete garanti tiden. Feilen var med andre ord av en slik art at jeg ikke på noen som helst måte hadde mulighet til å oppdage den før det var for sent.. så nå sitter jeg med "svarteper" uten mulighet til erstatning.. surt nok det..

 

..men jeg er ikke usaklig i mine uttalelser først i tråden og jeg sier heller ikke at PSdata "bare er dritt". Det jeg sier er at man skal tenke godt gjennom før man velger å kjøpe et demoprodukt og at det kanskje kan lønne seg å teste ALLE funksjonene på varen innen de første tre mnd er gått! Vinningen kan fort gå opp i spinningen.. og kanskje det ikke ble så billig alikevel!

Lenke til kommentar
Alle varer leveres med 3 måneders garanti og reklamasjonsrett i følge norsk lov.

http://forum.hardware.no/index.php?act=ST&...dpost&p=3152683

Er ikke det feil. :dontgetit:

 

Feil nr 1 er vel at det er garanti og reklamasjonsrett i følge norsk lov. Det står lite om noen krav til garanti. Garanti er så vidt jeg har forstått noe produsenten gir hvis de har lyst, og ikke lovfestet.

 

nr 2: 3 måneder hvor har de fått det tallet fra. Selv om det lille jeg kan handler om kjøpsloven, handler vanligvis om nye varer. Så forstår jeg ikke hva den prinsipielle forskjellen er. Kjøpsloven er ufravikelig.

Lenke til kommentar

..og dessuten, prisene på demo produkter hos PSdata har gått kraftig opp det siste halvåret. De vil med andre ord ha prima betalt for varen samtidig som de fraskriver seg alt ansvar.. pose og sekk? ja takk begge deler.. Psdata begynner å bli vel grådig

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
..og dessuten, prisene på demo produkter hos PSdata har gått kraftig opp det siste halvåret. De vil med andre ord ha prima betalt for varen samtidig som de fraskriver seg alt ansvar.. pose og sekk? ja takk begge deler.. Psdata begynner å bli vel grådig

Har du sagt ordet "reklamasjon" til PS Data? :roll:

Det er det nemlig DU som MÅ gjøre, så ta kontakt med de igjen, og si du har en reklamasjon!

Og en ting til, garanti og reklamasjon er IKKE det samme! :nei:

Her er mer om PS Datas håndtering av garanti.

Lenke til kommentar
Men det har seg slik at jeg mottok en defekt vare, men feilen nådde ikke dagens lys før etter den begrensete garanti tiden. Feilen var med andre ord av en slik art at jeg ikke på noen som helst måte hadde mulighet til å oppdage den før det var for sent.. så nå sitter jeg med "svarteper" uten mulighet til erstatning.. surt nok det..

Her tar du skammelig feil min venn.

 

Reklamasjonsretten i Norge er fastsatt til minimum to år. Oppdager du en mangel ved et produkt du har kjøpt hos PSData kan du reklamere på dette, og sansynligvis kreve mangelen rettet eller produktet omlevert (nytt produkt til deg). Forbrukerkjøpsloven er rimelig klar på akkurat dette, og dette er gjeldende uansett hva garanten sier.

 

Det er faktisk slik her i landet at man ikke har lov til å tilby en garanti, dersom denne ikke gir deg rettigheter ut over det forbrukerkjøpsloven gir.

 

 

Ett viktig unntak er hvis tingen er solgt "som den er", men jeg kan ikke se av PSData sine sider at demoprodukter selges som de er.

 

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...orbrukerkj%d8p&

Lenke til kommentar

garanti\reklamasjonsrett

 

hei,

jeg har ikke lest alle innleggene, dette rekker jeg ikke. men jeg kan si en ting KLINKENDE klart. KJØPER DU EN VARE PÅ PSDATA SOM ER DEMO HAR DU 2ÅRS REKLAMASJONSRETT. Uansett hva de sier så har du det. det er lovfestet. de prøvde å snyte meg(en av grunnene til min signatur).

 

dette er noe jeg er helt bombesikker på. da jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet.

 

jeg råder ALLE som har problemet med psdata og klage dem inn for forbrukerrådet!

 

en ting til.

det har ikke noe å si om varen er brukt eller ikke.... selges den som demovare gjelder samme reglene....

 

 

 

mvh

Musa

Endret av General_musa
Lenke til kommentar

Tipper vel at både angrerett og forbrukerkjøpsloven gjelder her.

 

Angrerettsloven:

 

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

§ 3. Ufravikelighet

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.

 

Kan ikke se noe i unntakene som skulle tilsi at demovarer kommer utenom loven.

[Edit] her må en huske på: 14 dager, 3 mnd og 1 års regelen

 

Forbrukerkjøpsloven:

§ 1. Alminnelig virkeområde

 

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

 

(resten finnes her: http://www.lovdata.no)

Endret av idos
Lenke til kommentar

Disse paragrafene vil vel muligens være relevante i denne sammenhengen:

 

Forbrukerkjøpsloven:

 

§ 17. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg

 

Selv om tingen er solgt « som den er » eller med lignende alminnelig forbehold, foreligger det en mangel

 

a) når tingen er i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers, eller

b) når det foreligger forhold som nevnt i § 16 første ledd bokstav b eller c.

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

 

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Endret av snikka
Lenke til kommentar

Jeg har lest her på forumet at kunder bestiller x stk prosessorer, y stk hovedkort og 8 sett med minnemoduler.

 

Så tester kunden hvilke produkter som lar seg klokke mest, beholder det og benytter seg av angreretten på resten.

 

Og hvor havner de mest skamkjørte, lite klokkevenlige produktene? Jo, hos dere som bestiller demoprodukter.

Lenke til kommentar

Så summert ned :

 

- Forbrukerkjøpsloven gjelder og er ufravikelig. Det er ikke lov å inngå en avtale som setter denne loven til side.

- Angrerettloven gjelder med 14 dagers returrett, selv på DEMO-varer og loven er ufravikelig.

- Du har alltid minst 2 års reklamasjonsrett etter Forbrukerkjøpsloven på alle varer du kjøper fra en bedrift.

- Loven gir deg i tillegg 5 års reklamasjonsrett, hvis varen er ment å vare i lengere enn 2 år.

- Fra du oppdager feilen har du minst 2 måneder på deg til å reklamere (obs, loven sier ikke noe maksimum, så i praksis er det 2 mnd.)

- I henhold til §17 som snikka siterte, vil enhver mangel som IKKE var opplyst av selger gi rett til å reklamere (med mindre mangelen/feilen er uvesentlig).

- Ved reklamasjon har selger rett til å 1.) heve kjøpet og pengene tilbake, 2.) gi ny identisk vare, 3.) reparere varen ("umulig" med datakomponenter) eller 4.) gi vare med tilsvarende eller bedre spesifikkasjoner. Merk at det er selgers rettighet å velge hva han/hun vil gjøre.

 

Står det f.eks "Demo minnekortleser" så er det en mangel at SD-kort ikke fungerer, siden det ikke ble opplyst om dette. Haddet det stått "Demo minnekortleser som ikke funker med SD-kort" ville du ikke hatt reklamasjonsrett på feilen med at SD-minnekort ikke virker, siden det ble opplyst om det. Hvis den brått ikke vil lese MemoryStick heller, SÅ har du reklamasjonsrett på at den ikke vil lese MS-brikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...