Gå til innhold

Hva du BØR vite før du handler "demo" fra PSdata


Anbefalte innlegg

Flere av de større nettbutikkene opererer med såkalte "demovarer", billig? ja.. men enkelte driver heller tvilsom butikk hva angår dine rettigheter som kunde!

 

De har også i senere tid skrudd prisen kraftig opp, enda du kjøper et produkt du ikke har rett å reklamere på, mye vil ha mer..noen som begynner å bli grådig? 20-30% rabatt på noe du ikke skal kunne "plage" de med i ettertid som også mangler alt av kabler o.l, er det nok?

 

 

Psdata.no som en av de største aktørene på markedet har som sikkert mange vet en egen side der du kan kjøpe produkter med mangler til redusert pris. Det kan være flere grunner til at varene blir lagt ut for salg her, de vanligste grunnene er:

- vare som har vært brukt internt i firmaet som demonstrasjonsvare

- vare som har vært hos kunde som har benyttet angrerett, disse kan ha mangler på embalasje

- vare som har vært hos kunde, men har blitt returnert på grunn av at kunden mente det var feil på produktet

 

Sistnevnte er den skumle "demovaren"!

 

En ganske stor prosent av produktene som blir returnert av kunde på grunn av at den ikke virket som den skulle skyldes helt og holdent at kunden har veldig liten datakunnskap, kunden får f.eks ikke til å innstallere driverrutinene eller har koblet ledninger o.l feil. Men som ved alt annet bekrefter også her regelen unntaket,

noen av varene som blir returnert HAR mangler.

 

Problemet oppstår når de som tester de returnerte varene er for rask å merke varen som ok. Om det er lokalt hos webshop eller ute hos produsent spiller liten rolle, endel av varene med defekter slipper gjennom.

 

Det som gjør dette så farlig for deg som kunde er at PSdata kun gir 3mnd. garanti på produktene de selger som "demovare". En feil som ikke er helt innlysende viser seg etter innstalasjon kan ofte ligge i flere mnd før man får en klarhet i hva som er feil.

 

To eksempler:

 

1# For en tid tilbake siden kjøpte jeg en kortleser til mitt digital kamera, kameraet mitt bruker compact flash brikker og den fungerte helt fint til dette. Noen mnd. senere kjøper jeg meg nytt digital kamera, dette bruker secure digital brikker. Når jeg skal bruke disse i kortleseren låser den seg helt.. Denne mangelen har jeg ikke hatt noen mulighet til å oppdage den første tiden jeg hadde kortleseren. Tar kontakt med PSdata som sier bastant nei til min forespørsel om retur, dette selv om feilen garantert har eksistert helt siden jeg mottok varen.

Hva tror DU den forrige kunden returnerte produktet for?! :)

 

2# Kjøpte også et hovedkort i samme periode. Dette fungerer fint og har tilsynelatende ingen mangler.. trodde jeg!

Helt til jeg skulle bruke com porten, com-porter er ikke noe de fleste ville merket at det var feil på, dette fordi det er svært lite utstyr som bruker denne. Men da jeg fikk utstyr fra norsk tipping som skulle plugges inn her fant jeg fort ut at det var mangler ved kortet. Samme hva jeg prøvde på fikk jeg ikke kontakt med enheten som var plugget inn i porten. Prøvde å koble enheten til noen andre maskiner og den virket som den skulle i alle tilfeller. Jeg er ingen amatør hva gjelder hardware og min kunnskap ligger nok noen tusen prosent høyere en den gjennomsnittlige brukeren. Så raske svar som "BIOS oppgradering" jeg fikk til svar i det første eksempelet som mulig feil er vel ikke helt beregnet på sånne som oss.. denne mangelen gidder jeg ikke å gå vidre med da dere så utfallet av første eksempelet. Tror nok jeg vet hva svaret fra PSweb ville bli :p

 

Hvis ikke dette var nok, så har PSdata i den siste tiden skrudd opp prisene på "demovarene" med det doble, enda de fraskriver seg alt ansvar i ettertid. Ja takk begge deler!!

 

komplett.no gir full garanti på alle demovarer, hvorfor gjør ikke psdata det samme?!

 

Noen som vet hvordan lovligheten i praksisen er? hva ville dere gjort?

 

rolig rolig.. :)

 

Jeg sier ikke at jeg ikke var inneforstått med at PSdata kun hadde 3mnd garanti på demo, jeg var og er fremdeles fult klar over dette.

 

Men det har seg slik at jeg mottok en defekt vare, men feilen nådde ikke dagens lys før etter den begrensete garanti tiden. Feilen var med andre ord av en slik art at jeg ikke på noen som helst måte hadde mulighet til å oppdage den før det var for sent.. så nå sitter jeg med "svarteper" uten mulighet til erstatning.. surt nok det..

 

..men jeg er ikke usaklig i mine uttalelser først i tråden og jeg sier heller ikke at PSdata "bare er dritt". Det jeg sier er at man skal tenke godt gjennom før man velger å kjøpe et demoprodukt og at det kanskje kan lønne seg å teste ALLE funksjonene på varen innen de første tre mnd er gått! Vinningen kan fort gå opp i spinningen.. og kanskje det ikke ble så billig alikevel!

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
komplett.no gir full garanti på alle demovarer, hvorfor gjør ikke psdata det samme?!

Hvorfor i all verden skal de gjøre det?

 

De gir klar beskjed om at det er demovarer og derfor får du dem rimeligere. Kunne de garantert at vare/emballasje var 100% identisk med en ny vare ville de selvfølgelig solgt den til fullpris og ikke som demovare.

 

Det er særs få tilfeller der man ikke oppdager vesentlige feil/mangler i løpet av 3 måneder - dine to eksempler er jo max uflaks - at man 'utvider funksjonaliteten' til en vare etter en viss tid er ikke så vanlig, men det er altså risken man tar ved å få varen billigere.

 

Ja takk begge deler!!

Det er vel strengt tatt du som vi ha begge deler; BÅDE varer som er merkbart billigere OG 100% garanti for at de fungerer like bra som en vare til fullpris... Med andre ord vil du i prinsippet ha en kliss ny vare med full garanti men er ikke villig til å betale det den koster.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Norske lover er vel lik, uansett om varen er brukt fra før, eller ny.

Lovene gjelder vel fra kjøpsdato, og har vel ikke noe med hvordan produktet

er behandler før det. jeg ville stått på mitt når jeg vet at jeg har rett.

 

Men hvordan lovene egentlig er, er jeg jo usikker på. Har aldri

handler demovarer, og det du nevnte nå var grunnen til at jeg aldri

har gjort det heller.

 

Tozer

Lenke til kommentar

Handlet Demo hos Psdata.no 1 gang og kommer med 99% sikkerhet ikke til å gjøre det igjen.

 

Jeg kjøpte en Epson Stylus Photo 950 som demovare, det sto at den hadde stått i utstilling.

Da jeg fikk esken hjem og pakket opp viste det seg at Blekkpatroner var Montert og lekket ut i Printeren.

 

Sendte umidelbart Epost men fikk ALDRIG svar posta og i forumet til psdata med samme resultat.

 

Satte meg ned med MASSE Qtips og begynte å rense den, det ble jo omsider bra men Fy og lang tid jeg brukte.

Lenke til kommentar
De gir klar beskjed om at det er demovarer og derfor får du dem rimeligere. Kunne de garantert at vare/emballasje var 100% identisk med en ny var ville de selvfølgelig solgt den til fullpris og ikke som demovare.

Du får demovarene billigere fordi produktene er brukt, ikke fordi produktene kan være ødelagt eller ha mangler. Etter din logikk ville det jo være helt ok å selge brukte varer til full pris, så sant embalasjen var skadefri og produktet ikke bar tegn av bruk.

 

Dersom et produkt selges som demovare, og ingen spesifikke mangler er nevnt, bør garantien dekke mangler som oppstår etter min mening. Dersom jeg kjøpte meg en ny bil i går, men angret meg i dag og leverte den inn igjen til leverandøren, ville jo bilen fremdeles være salgbar. Bilen ville naturligvis være mindre verdt fordi jeg hadde brukt den i en dag, og dette tapet ville nok ha falt på meg eller en kombinasjon av meg og leverandør siden det er snakk om en svært dyr gjenstand. Bilen kunne så ha blitt solgt videre dagen etterpå, til litt redusert pris. Men det fritar ikke leverandøren/produsenten for garanti om en feil skulle oppstå etter tre uker. Da måtte feilen ha blitt informert om når bilen ble videresolgt, og oppgitt som grunnlag for prisavslaget.

 

Det er sikkert noen her på forumet som er juridisk skolert, og kan svare bedre på spørsmålet fra trådstarter.

Lenke til kommentar
Kjøpte en demobrukt SCSI-disk fra komplett. Den fikk en feil etter et år, men jeg returnerte den, de fant feilen og jeg fikk tilsendt en helt ny disk. Har ingen ting å klage på, jeg.

Det er nok derfor trådstarter sier "... demo fra PSdata" også. Han snakker ikke om Komplett eller andre nettbutikker som selger domovarer, men om PSdata. Er godt mulig ay PSdata har andre rutiner på dette, en kompis av meg opplevde nemlig svært tverr oppførsel fra den kanten. Jeg har derimot kun gode erfaringer med PSdata både ved kjøp av demo og nye varer.

Lenke til kommentar

Jeg får hive meg på jeg også da.....

 

Jeg kjøpte en gang en demo Intel P4 3.0 533MHz fra PSData. Den skulle jo sånn sett vært i orden. Men ved bruk så viste det seg at den ble sinnsykt varm - og jeg prøvde 3 forskjellige kjølere på den - den ene heftigere enn den andre. Men CPU'en ble like overvarm den.

 

Den sendte jeg i retur, og fikk pengene tilbake og portoen tilbakebetalt - så for meg opptrådte PSData helt ryddig, selv om CPU'en i utgangspunktet var feilvare.

Lenke til kommentar

Dette med garantitid på demovarer hos PSData er litt tvilsomt og rart. Bare husk at garanti og forbrukerkjøpsloven er to forskjellige ting. Denne garantitiden kan vel være ment som en tid der du kan finne tilleggsmangler utover det som er nevnt.

 

Forbrukerkjøpsloven vil uansett gjelde to år fra dagen man mottar varen (antatt at varen gir to år) som om produktet var solgt nytt.

Lenke til kommentar

Du må huske på at selv om garantien er borte har du fortsatt full reklamasjons frist etter forbrukerkjøpsloven, §3 sier tydelig klart at denne loven går foran avtaler som stiller kunden dårligere vilkår enn loven.

 

Bare bruke returretten din det, og du har 2 måneders reklamasjonsfrist som minimum. Les innlegget om Netshop og deres reklamasjon så er det begrunnet der.

Lenke til kommentar
Kjøpte en demobrukt SCSI-disk fra komplett. Den fikk en feil etter et år, men jeg returnerte den, de fant feilen og jeg fikk tilsendt en helt ny disk. Har ingen ting å klage på, jeg.

Det er nok derfor trådstarter sier "... demo fra PSdata" også. Han snakker ikke om Komplett eller andre nettbutikker som selger domovarer, men om PSdata. Er godt mulig ay PSdata har andre rutiner på dette, en kompis av meg opplevde nemlig svært tverr oppførsel fra den kanten. Jeg har derimot kun gode erfaringer med PSdata både ved kjøp av demo og nye varer.

Jeg dro inn eksempelet fra komplett som en referanse på hvordan ting bør være.

Lenke til kommentar
To eksempler:

 

1# For en tid tilbake siden kjøpte jeg en kortleser til mitt digital kamera, kameraet mitt bruker compact flash brikker og den fungerte helt fint til dette. Noen mnd. senere kjøper jeg meg nytt digital kamera, dette bruker secure digital brikker. Når jeg skal bruke disse i kortleseren låser den seg helt.. Denne mangelen har jeg ikke hatt noen mulighet til å oppdage den første tiden jeg hadde kortleseren. Tar kontakt med PSdata som sier bastant nei til min forespørsel om retur, dette selv om feilen garantert har eksistert helt siden jeg mottok varen.

Hva tror DU den forrige kunden returnerte produktet for?! :)

 

2# Kjøpte også et hovedkort i samme periode. Dette fungerer fint og har tilsynelatende ingen mangler.. trodde jeg!

Helt til jeg skulle bruke com porten, com-porter er ikke noe de fleste ville merket at det var feil på, dette fordi det er svært lite utstyr som bruker denne. Men da jeg fikk utstyr fra norsk tipping som skulle plugges inn her fant jeg fort ut at det var mangler ved kortet. Samme hva jeg prøvde på fikk jeg ikke kontakt med enheten som var plugget inn i porten. Prøvde å koble enheten til noen andre maskiner og den virket som den skulle i alle tilfeller. Jeg er ingen amatør hva gjelder hardware og min kunnskap ligger nok noen tusen prosent høyere en den gjennomsnittlige brukeren. Så raske svar som "BIOS oppgradering" jeg fikk til svar i det første eksempelet som mulig feil er vel ikke helt beregnet på sånne som oss.. denne mangelen gidder jeg ikke å gå vidre med da dere så utfallet av første eksempelet. Tror nok jeg vet hva svaret fra PSweb ville bli :p

Ble det opplyst om disse feilene når du kjøpte det.... eller sto det bare utstillt/returnert fra kunde på retur-rett.

 

Ser her ut som det er feil som ikke er blitt plukket opp i feilsøking. Og ikke blitt opplyst til deg som kunde om.

 

Du betaler mindre for å få noe som er brukt, åpnet, returnert, etc.... hvis det er noe som ikke virker på det bør du jo informeres om dette slik at du kan ta hensyn til om det spiller noen rolle for deg.

 

Syns foresten komplett har den eneste riktige måten å behandle slikt på. Full Garanti.

Lenke til kommentar
komplett.no gir full garanti på alle demovarer, hvorfor gjør ikke psdata det samme?!

Hvorfor i all verden skal de gjøre det?

 

De gir klar beskjed om at det er demovarer og derfor får du dem rimeligere. Kunne de garantert at vare/emballasje var 100% identisk med en ny vare ville de selvfølgelig solgt den til fullpris og ikke som demovare.

Sorry, men det her holder ikke! Varer som er åpnet og testet/brukt kan ikke selges som en ny vare uansett!

 

Personlig ville jeg holdt meg unna butikker som ikke har sikkerlige ordninger på demovarer (hvis jeg skulle hatt demovarer). Da er man vel sikret?! :)

Lenke til kommentar
Jeg får hive meg på jeg også da.....

 

Jeg kjøpte en gang en demo Intel P4 3.0 533MHz fra PSData. Den skulle jo sånn sett vært i orden. Men ved bruk så viste det seg at den ble sinnsykt varm - og jeg prøvde 3 forskjellige kjølere på den - den ene heftigere enn den andre. Men CPU'en ble like overvarm den.

 

Den sendte jeg i retur, og fikk pengene tilbake og portoen tilbakebetalt - så for meg opptrådte PSData helt ryddig, selv om CPU'en i utgangspunktet var feilvare.

Tviler på at PSdata har laget den CPUèn selv...... :p

Lenke til kommentar
Jeg får hive meg på jeg også da.....

 

Jeg kjøpte en gang en demo Intel P4 3.0 533MHz fra PSData. Den skulle jo sånn sett vært i orden. Men ved bruk så viste det seg at den ble sinnsykt varm - og jeg prøvde 3 forskjellige kjølere på den - den ene heftigere enn den andre. Men CPU'en ble like overvarm den.

 

Den sendte jeg i retur, og fikk pengene tilbake og portoen tilbakebetalt - så for meg opptrådte PSData helt ryddig, selv om CPU'en i utgangspunktet var feilvare.

Tviler på at PSdata har laget den CPUèn selv...... :p

Ingen som sier at CPU'en er laget av PSData heller - men PSData har lagt den ut, og det som demovare - og sannsynligvis uten å ha testet den så veeeeldig godt.......

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...