Gå til innhold

SuSE 9.2 server spørsmål

Anbefalte innlegg

Har nå fått lov til å sette linux på serveren som vi har stående på nettcafeen jeg jobber på.

Velgte da å bruke SuSE 9.2 distroen siden jeg er litt kjent med SuSE fra før av og tenkte da at dette var det som ville passe greiest for meg i starten i hvertfall. Serveren skal hovedsaklig bli brukt som HLTV, CS public, Ventrillo og muligens en Shell server (vi får se hva det blir til etterhvert).

Har nå prøvd å få til slik at folk kan bruke putty og koble seg opp mot serveren å bruke IRC (irssi), men når noen prøver å koble til serveren via SSH får de ikke kontakt med serveren. Har også sjekket at port 22 er åpnet i SuSE firewallen.

Lurte også på hvor jeg kan fåtak i HLTV og CS 1.6 dedicated server installasjons filene?

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takker :) (hadde allerede funnet det, men alltid fint å se at noen svarer :) )

Sliter fortsatt med å få opp serverne fordi jeg av en eller annen grunn ikke klarer å åpne portene ut på routern...(ja jeg er bak en egen router, jeg er også klar over at dette ikke er det mest gunstige :p )

Lenke til kommentar

Nå har det seg sånn at jeg hadde flere spørsmål og tenkte å samle dette i en post... Og siden jeg er en aktiv bruker av dette forumet synes jeg det er mest praktisk å bruke dette forumet (og siden jeg vet at det sitter en del der ute med masse kunnskaper så velger jeg å bruke dette forumet for å tilegne meg den kunnskapen jeg trenger.)

Lenke til kommentar

Regnar med at ssh serveren køyrer?

ruteren har vel ei ip adresse som du kan paste inn i nettlesaren, derfra kan du konfigurere ruteren din, forwarde portar o.l.

Mulig du har prøvd dette, men postane dine sa ingenting om det.

Endret av femfulle
Lenke til kommentar
Har prøvd det ja... Eneste jeg har gjort med ssh på selve box'en er å enable SSH i firevall og starte SSHd (/usr/local/etc/sshd start, eller noe i den duren ).. Noe mer som må gjøres da?

Skal ikke være det, men du må som sagt forwarde port 22 for at SSH skal virke fra maskiner utenfor LAN'et ditt.

Lenke til kommentar

For å sjekke om problemet ligger hos serveren eller ruteren - får du kontakt fra en annen pc på samme LAN (samme switch etc)? Hvis JA, skyld på ruteren

Får du kontakt *fra pc'n*? Hva skjer hvis du skriver "ssh localhost" på maskinen som kjører sshd? får du da kontakt? Hvis ja (men nei over) er problemet brannmuren på boksen. Hvis nei her, er nok problemet at sshd ikke kjører.

Lenke til kommentar

Det er en SMC broadband router med innebyg firewall (7400FW elns).

Det funker nå å koble opp mot serveren med lokal ip fra en av de andre pc'ne på nettcafeen, får ikke kontakt med serveren "utenifra" tho, så jeg gjetter på routeren?

Er det en rask og enkel kommando (eller to) som jeg kan bruke for å legge til brukere som da bare skal ha tilgang på irssi?

Når jeg prøvde å bruke irssi fra putty over lokalnettet så fikk jeg ikke til å bruke æøå i selve irssi, kun i terminalvinduet. Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

Takk for hjelpen sålangt :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med å stikke over til ISS eller de som har nettverksutstyret og forwarde port 22 ifra routeren til Serveren sin lokale ip. På den måten holder det med å koble seg opp til serveren med ssh ved å bruke routerens ip. eventuelt sette opp en host på dyndns.org..

(Eller hva med å spørre han (meg) du jobber sammen med istedenfor å nekte meg alt mulig.. ;) )

Og når det gjelder Putty kan du prøve "skift + alt". Det fungerte fett hos meg når det streika..

Lenke til kommentar

Såklart har jeg forwarda portene...Men ssh og ping osv funker fint... Eneste som ikke funker er tegnsettet i irssi...men må vel legge inn no tegnsett opplegg..

Mangler bare å få cs ut på nettet og lan nå, kan ikke skjønne hva som gjør det, må ligge i routern siden jeg nå har satt det opp på nøyaktig samme måte som hjemme... Har forwarda alle portene som trengs og alt skal egenltig funke... men men, er vel bare å forske vidre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...