Gå til innhold

Prosjekt: Pimp my receiever!

Anbefalte innlegg

Hei.

Har tenkt å "pimpe" opp en eldgammel reciever som skal "prege" rommet mitt.

Forsterkeren heter så mye som Pioneer Stereo Receiver Model SX-550.

Jeg har tenkt å farge den, fargevalg er ennå ikke bestemt. Jeg har også vurdert å legge på et slags kosete filt eller noe slikt på deler av den, men jeg trenger hjelp og forslag. Lurer også på om jeg skal skifte noe slikt som for eksempel fjølene på høyre og venstre side?

For diverse bilder av receiveren min: http://home.no.net/pimpreci/Prosjekt/

Så dit jeg har kommet nå er:

Hvilken type maling skal jeg bruke? Antar at jeg skal bruke spraymaling for det meste.

Skal jeg ha et slags trekk på den? Kanskje på deler av den, det gjenstår å se hva de på hardware.no synes.

Skal jeg bytte ut noen av delene på den? Det vet jeg ikke, det ettersom jeg ikke har særlig stor innsikt i dette. Jeg får se hva folket synes på angående dette punktet også.

Så dermed trenger jeg hjelp, jo mer jo bedre. Alt av forslag og tips taes imot med stor pris. Jeg regner med

Forresten, siden med bildene på er veldig ustabil for tiden, det har noe med at jeg nettopp lagde kontoen. Vær tålmodige, for min skyld.

Endret av Doer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det treflater på siden? i så fall puss ned, mal med heftegrunn og noen lag med emaljelakk (sånn jeg har på subben min) som er blank og fin maling.

Du kan også kutte ut et fint stykke på toppen og felle inn plexiglass, noe som er kult og ikke serlig dyrt heller. Da kan det også bli kult med neon i og med at du ser gjennom den :)

For gode tips om maling og sånn, hør med illpostino (stavet riktig?) han kan det :thumbup:

Lenke til kommentar
Det du også kan gjøre er å bytte ut lyset som lyser opp på framsiden (tipper det er et slikt lys på den) med noen kule dioder i blått eller andre freshe farger.

Hva med lyseblått fluffytrekk? Eller blir det kanskje for harry?

Ingenting er for harry.

Neon eller dioder må jeg ha mer info om, vet ikke hvordan de virker eller hvordan jeg installerer de. Det er heller ikke lys foran.

Hva er/hvor får jeg kjøpt heftegrunn og emaljelakk? Hvor får jeg tak i de varene som dere nevner? Denne forsterkeren pleier ikke å bli særlig varm, utvid hva fluffy og plysj er, vil dere? Og pris for varene er viktige også. Takk for mange konstruktive og meget saklige svar.

Endret av Doer
Lenke til kommentar

Emaljelakk og heftegrunn fåes over alt der maling selges. Plusj og fluffy stoff er omtrent sånn stoff som de folka på sesam stasjon er laget av :!: tror ikke det har noe proffere navn . Bilder av hvordan subben ble med emaljelakk finner du i worklogen i siggen min. Du kan faktisk speile deg i det.

Det er forresten mye "harry" universalstyling til bil her (speilreflekterende folie, klistremerker, koppholdere og trefolie som burde passe fint til en forsterker. Bare tenk deg en forsterker med dødningsskalle koppholder :!:

http://www.tuning.no

lykke til med prosjektet :thumbup:

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar

Du mener ikke på alvor at du skal ØDELEGGE en så fin stereokomponenet?

Her er mitt forslag: Kjøp sandpapir og lakk, puss ned og lakk opp treflatene. Poler alle andre flater og still den ut i finstua.

Deretter finner du deg en 19-på-dusinet forsterker fra nittitallet og "pimper" den i stedet.

...og hvis du nærmer deg en gammel dame som den Pioneren der med rosa plysj og blinkende neonlys skal jeg spore deg opp, stoppe deg ut, og henge deg på veggen i veikroa i Lier! :mad:

Lenke til kommentar
Du mener ikke på alvor at du skal ØDELEGGE en så fin stereokomponenet?

Her er mitt forslag: Kjøp sandpapir og lakk, puss ned og lakk opp treflatene. Poler alle andre flater og still den ut i finstua.

Deretter finner du deg en 19-på-dusinet forsterker fra nittitallet og "pimper" den i stedet.

...og hvis du nærmer deg en gammel dame som den Pioneren der med rosa plysj og blinkende neonlys skal jeg spore deg opp, stoppe deg ut, og henge deg på veggen i veikroa i Lier! :mad:

dostojevski: Hva forventer du av en 15-åring som skal ha seg et anlegg på rommet?

Jeg fant dette anlegget på rotloftet, tok det med ned, kosta vekk litt støv og spurte far om jeg kunne bruke dette anlegget på rommet mitt. Han svarte med en gang ja.

Hva er så bra med dette 80-talls anlegget?

Jeg synes i helheten at det er bedre å "pimpe" opp dette anlegget og la det pryde rommet sitt enn å la det støve vekk på et loft.

Lenke til kommentar

Poenget er at dette IKKE er et dårlig 80-tallsanlegg. Dette er vintage hifi fra 70-tallet. Om 10 år vil du angre BITTERT på at du ikke heller pakket denne pent ned i en pappeske med støtdempende materiale og satte den tilbake på loftet. Når du som 30åring setter denne frem i finstua sammen med de nyerhvervede designmøblene dine kommer folk til å bli misunnelige, og nei jeg kødder IKKE.

Bruk den gjerne på rommet ditt, den er antagelig lydmessig bedre enn de mikroanleggene du kjøper på Elkjøp for 3-4000,-, men IKKE ødelegg den med alle slags "fancy" påfunn. Behandle den pent.

Ta dette rådet fra en som har begått feilen før deg og angrer bittert. ;)

Lenke til kommentar

Sånn er det med mange ting: først er de moderne, så er de umoderne, så er de utdaterte, så er de gamle og så blir de samlerobjekter. :)

Jeg vil ikke uttale meg om verdien på denne saken i dag, men gitt at den er i god stand er jeg ganske sikker på at den vil øke i verdi som samlerobjekt, ja.

Lenke til kommentar

Jeg har en Tandberg Huldra og Sølvsuper pent pakket ned i boden. Har også en B&O Beomaster 900, som er nærmere 35 år gammel stående. Den er arvegods fra min bestefar, og var rimelig state of the art da den ble kjøpt. Det fungerer nærmest prikkfritt og har overraskende god lyd. Skal ha dem i mitt fremtidige hifi rom :)

Slenger opp et par bilder av Beomasteren

Bilde 1

Bilde 2

Bilde 3

Bilde 4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...