Gå til innhold

KT3 Ultra, snålt problem.

Anbefalte innlegg

Har bygget en del maskiner nå med KT3 Ultra kortet.

For de fleste maskinene har det vært småproblemer. 4 ganger (forskjellige maskiner) har installasjonsprogrammet for win 2000 stoppet opp under 'kopiering av filer'. En annen maskin har frøset under vanlig bruk av Windows XP. Har rota rundt i bios osv og sjekka forskjellige innstillinger m.m. men lite har hjulpet. Helt til jeg satte Spread Spectrum til Disable. Etter det har alle maskinene fungert 100%.

Har lest litt om Spread Spectrum ang DMI osv, men blir ikke helt klok på dette.

Har heller ikke fått tid til å sjekke om det er et generelt ytelsestap når denne er disebla.

Noen som kan svare meg på om det er store fordeler ved å ha satt denne til 0.25% kontra Disable.

Rune.

Rune.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Eg veit ikkje kva det er det du skriver om, men eg har hatt absolutt INGEN problem med mitt MSI KT3 ULTRA-ARU....

Det går knirkefritt under instalering med xp (har ikkje prøvd å instalert 2k her men det er nå nesten det samme - instalasjonen altså) eg har heilt stabilt system med mitt MSI kort....

Eg har også hatt et K7T PRO2-RU før eg oppgraderte, detta funka også 100 % knirkefritt.....

Detta hjalp sikkert ikkje problema dine, men ej vil bære dele mi meining om det kortet....

mvh

Twarr

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og takk for et godt tips!

Har akkurat kjøpt dette hovedkortet og jeg lurer på om ATi Rage 128 GL støttes eller om jeg må ha nyere skjermkort for at det skal fungere?

Jeg hørte med komplett.no, der jeg kjøpte kortet, og de kunne fortelle at skjermkortet ville ødelegge hovedkortet...

Jeg kan ikke finne noe sted på internett som kan fortelle det samme som komplett sa, tar de feil eller har de rett?

Lenke til kommentar

det du bør finne ut er hvilken agp/pci hastighet dette skjermkortet kjører på. er det for tregt kan du faktisk kortslutte agp/pci bussen.. selv om det er lite trolig, kansje det skjer i 1 av 1000 tilfeller, men ett nytt skjerm kort hadde vel gjort seg på dette hovedkortet. blar du opp 1000-1500 kroner på ett nyere kort så får du bedre ytelse + et mer stabilt system.

mvh thomas sannes¨

TS Data

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem. Men min maskin ville ikke boote noen hd'er eller disketter, den bare stoppet når den skulle til å boote.

brukte en hel dag før jeg fant ut at det var "spread spectrum" som var problemet...

jeg satte den til 0,25 % og har kjørt det slik siden...

Lurer på akkurat det samme som deg...

Ingen som vet hva dette er?

Lenke til kommentar

There is a feature built in to most motherboards, accessible within the BIOS, called spread spectrum. It’s a simple little feature that alters the intensity of source frequency being sent to the clock generator in order to prevent radio signal interference.

Kjapt oversatt, "spread spectrum" brukes til å forandre styrken på signalet som blir sendt til klokke generatoren for å unngå interferens.

Og ifølge Tom`s Hardware, så bør denne alltid være av !

Lenke til kommentar

dette finner dere ut i manualen. se etter om volt/hastighet stemmer. er det store differanser så ville ikke jeg ha satt det inn. det blir nesten som å bruke 33 mhz ram på et hovedkort som kjører på 333 mhz. (dette går jo selfølgelig ikke ann da slottene ikke passer, men dere skjønner hva jeg mener.) samme som da jeg satte ett splittert nytt isdn kort i en gammel 133 mhz maskin. gikk heller dårlig med det stakkars isdn kortet. men er det bare ett par år mellom harwaren du skal sette inn så er det skjeldent noen problemer (gjelder for ikke ram og cpu)

Thomas Sannes

TS Data

MSI KT3 ULTRA-ARU Hovedkort

2x 256 333 ddr

2x wdc 80 i raid 0

Creative Soundblaster Audigy Platinum Ex

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM

DDR-DIMM PC2700 256MB DDR CL2.5

Creative geforce4 mx 420 ;(

windows 2000 advanced server :smile:

windows xp norsk ;()

Lenke til kommentar

Jada, nå er endelig mitt KT3 Ultra stabilt.

Takk takk takk osv.

Spread spectrum var innstilt på 25% hos meg, det var nok til klodde til maskina.

Dette forumet har hjulpet meg utrolig mange ganger

:smile:

Lenke til kommentar

skjekk hardwaren din. skru av denne saken i bios, ta ut all hardware du kan. la bare det du trenger for å boote stå igjen. prøv andre ram brikker hvis du har noen, virker det da? hvis det så setter du inn en ting av gangen å ser når det klikker. hvis det ikke virker kan det jo være ram eller hovedkortet som er dødt. prøv å flashe bios

Thomas sannes

TS DATA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...