Gå til innhold

Hvor kraftig vifte trengs til XP-120

Spr0cket

Anbefalte innlegg

Har tenkt å bytte ut boxedkjøleren på min iP4 3,0 (prescott) med en thermalright xp-120 og lurer på hvor kraftig vifte jeg trenger. Dette blir jo en avveining mellom temp og støy, men jeg ønsker å holde støyen på ca 20-25 dB. Har sett på Papst 4412F2GLL 18dB og Papst 4412FGL 26dB

Spørsmålet er om det holder å bruke 18db vifta eller om jeg trenger den som bråker litt mer, og evt om det er mulig i stille ned (regulere) sistnevnte slik at den normalt går rundt 20db men er i stand til å blåse en frisk bris dersom det trengs.

Relevant er vel også hva jeg bruker maskina til; video. konvertering og spill.

Synspunkter og forslag?

edit: har to 80mm Coolemate kabinettvifter som hver er på ca 20 dB og disse høres nesten ikke. I motsetning til boxedvifta som høres ut som en støvsuger.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er ingen som har en anbefalt cfm eller m3/h for denne prosessoren på den kjøleren? Vurderer å klokke, vil derfor vite at denne med god margin gir nok luft.

OG, noen som veit om papstvifter kan styres med f.eks speedfan på cpu-fan tilkoblinga på abit ic 7g?

Er alle slienxviftene så dyre(300+)?

Lenke til kommentar

Har selv omtalte kjøler på en Northwood 3GHz med en vifte som klarer 58 CFM / 98,5 m3/t.

Dette holder i massevis til en Northwood, og holder nok til din maskin dersom du har bra lufting i kabinettet (uten at jeg på noen som helst slags måte kan garantere dette)

Legger ved ett bilde fra speedfan der jeg har kjørt sp2004 x 2 (prime) i en times tid.

post-12-1107003157_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...