Gå til innhold

Pc'n kommer ikke inn i windows når jeg har installerer hardd

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg meg en 40 gig harddisk. Jeg fikk en person på Lefdal til å installere den nye harddisken min + den tidligere harddisken min på rundt 8 gig. Windows var som før installert på 8 gig hardddisken, men jeg bestemte meg for å ha Windows (98) installer på den nye harddisken på 40 gig. Da jeg hadde gjort dette, formatete jeg harddisken på 8 gig hvor windows tidligere hadde vært installert. Etter det, restartet jeg pc'n og plutselig stoppet den opp i starten og det var umulig å komme inn i windows. Harddisken på 8 gig stod bare å lagde rare surre lyder, med jevne mellomrom... Hvis jeg tar ut harddisken på 8 gig, går det helt fint og jeg kommer inn i windows igjen. Hvorfor er den blitt slik.. Hva betyr det?? Er det noe jeg kan gjøre for å kunne bruke begge harddiskene igjen, og ikke bare den nye på 40 gig.

Må få fikset det...

Takker for alle henvendelser...

Mr Hawk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

STOORE Muligheter at det er den HD du formaterte som var såkalt "Primary" og Win98 finner starter kunved at det er installert på primary, antar da at han som installerte den andre antok du ikke skulle ha noe OS på den 40 GB HD. så han installerte den til en "logically" HD som forøvrig kun er ment på "data"

Ikke spør meg hvordan du fikser det men... :wink:

MVH

Jørgen

Lenke til kommentar

Har du satt den gamle harddisken som slave?(Gjøres ved å forandre på de svarte små plastbitene på baksiden av harddisken, slik at de dekker de pinnene slik det vises på bildet på utsiden av harddisken) :smile:

Når du formaterte den gamle harddisken slettet du også den gamle bootsektoren på den? (Gjøres ved å skrive inn (etter A>)"fdisk /mbr" når du har gjenstartet maskinen med oppstarts-/systemdisketten og helst før den gamle harddisken formateres. Hvis du ikke har gjort det så er det beste valget å kople ut den nye harddisken før du gjør det, ellers så kan du ødelegge bootsektoren/oppstartssektoren på den nye harddisken og kanskje gjøre den ubrukelig)

Etter å ha satt inn igjen begge harddiskene og startet maskinen med oppstartsdisketten så kan du starte fdisk (du skriver bare "fdisk") og sette den nye harddisken som "Aktiv" ved hjelp av menyvalget "sett aktiv partisjon", da skal den klare å starte maskinen.

Er kanskje en ide for deg å sjekke slike ting litt mer nøye på nettet _før_ du gjør slikt? Et lite søk på en av søkemotorene eller sjekk hos hardware.no eller liknende nettsteder før man gyver løs på PC'en, kan nok spare en for mye sorger og bekymringer. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Bugs_Bergen på 2002-06-24 03:49 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...