patchie Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 jeg leter etter en slik linse som er beskrevet her på denne siden: http://www.kaya-optics.com/products/experiments.shtml hvor får jeg tak i en slik linse? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Alle silisium bildebrikker er følsomme for nært ultrafiolett og nært infrarødt lys. I kameraet blir det usynlige lyset filtrert bort sånn at bildene skal ha normale farver. Alle digitalkamera kan ta bilder i nært infrarødt lys så lenge de kan ta bilder med lang lukkertid. Da bruker du bare et filter som blokkerer synlig lys. Du kan kjapt lage det med to ueksponerte dias. Siden kameraet filterer bort nesten alt det infrarøde lyset så blir lukkertiden lang. Det kameraet i artikkelen kan vippe bort filteret og dermed kan det bruke kort lukkertid. Hvis du skal gjøre det samme med et digitalkamera så må du åpne kameraet og fjerne filteret som er foran bildebrikken. Det er ikke snakk om 0 lux, bare om lys som såvidt ikke er synlig for det menneskelige øyet, omentrent samme frekvens som det lyset som fjernkontroller avgir. Hvis du sitter i 15 minutter i totalt mørke og holder en fjernkontroll mot siden av øyet så kan du faktisk se svake lysblink fordi øyet har en ekstremt svak respons for IR lys. Noen mennesker har mutasjoner som gjør dem mer følsomme for IR lys. Hvis noen har tenkt å prøve så tenk på at lysblinkene er ekstremt kraftige selv om de ikke er synlige så det er ikke noen god ide å overdrive. Teknikken er ganske vanlig og blir brukt til for eksempel landskapsbilder av fjell på stor avstand der det infrarøde lyset passerer uhindret igjennom dis og luftorurensninger. Endret 25. januar 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
F828 Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Kristallo Interessant lesestoff, og jeg er imponert over kunskapene dine og din evne til å formidle denne på en lett forståelig- og interesant måte. Thanks F828 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå