vegge Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Denne posten omhandler litt av hvert, så jeg poster den i Annet om data. Hvorfor har vi ikke en Løst og fast kategori sånn som på overklokking.no? Blir denne fjernet syns jeg det har gått for langt... Holder på å lage en DivX5-guide til hjemmesiden min, men er usikker på hvordan jeg skal stave noen ord. Håpet dere kunne hjelpe meg! Det skal selvsagt være korrekt norsk språk! Ordene med fet skrift er mine foreløpige valg, men jeg er veldig åpen for korrigeringer. 1. kodek, codec, kodec? 2. dvd, DVD? 3. cd, CD? 4. pc, PC? 5. DivX, divx? 6. kvalitets-DivX-er, kvalitets-DivX'er? 7. enkode en film, encode en film? 8. fjortis, fjortiss? Og så bør jeg vel helst være konsekvent. Skriver jeg DVD må jeg også skrive CD. Kan jeg skrive dvd-filmer og DivX-filmer, eller må jeg da skrive divx-filmer? For dere som bryr dere null om rettskriving, vennligst ikke hiss dere opp. Jeg ønsker å skrive så korrekt som mulig, og retter ofte opp skrivleifer i mine egne poster. Har derimot aldri klagd på andres skriveleifer, for det er jo egentlig ikke så viktig... MEN i DivX-guiden min så vil jeg ha alt rett! :smile: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg markere det jeg menere er riktig: 1. kodek, codec, kodec? 2. dvd,DVD? <- slike forkortelser mener jeg skal skrives mef store bokstaver slik som DMA osv. 3. cd,CD? ? <- se ovenfor 4. pc, PC? ? <- Se ovenfor 5. DivX, divx? <- Pga at det ser bedre ut. 6. kvalitets-DivX-er, kvalitets-DivX'er? <- Vet ikke 7. enkode en film, encode en film? 8. fjortis, fjortiss? Lenke til kommentar
RogueFreak Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 21:55, havegg skrev:1. kodek, codec, kodec? codec Quote: 2. dvd, DVD? DVD Quote: 3. cd, CD? CD Quote: 4. pc, PC? PC Quote: 5. DivX, divx? DivX Quote: 6. kvalitets-DivX-er, kvalitets-DivX'er? kvalitets-DivX'er Dette er hva jeg synes ser mest riktig ut. Om det er riktig norsk er en annen ting... :wink: Lenke til kommentar
Wolverine Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 6. kvalitets-DivX-er, kvalitets-DivX'er? Denne er korrekt: kvalitets-DivX-er. Eventuelt kan nok dette bedre skrives som: DivX av høy kvalitet. Rettelse da jeg oppdaget forrige post: kvalitets-DivX'er er ikke korrekt norsk, selv om det kanskje ser bedre ut. Wolverine [ Denne Melding var redigert av: Wolverine på 2002-06-15 22:20 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 15. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2002 Takk for svar. Dere har nok rett i mye av det dere skriver, men... Quote: Den 2002-06-15 22:08, B|Real skrev:8. fjortis, fjortiss? Spør vi norsk språkråd, så blir det vel fjortis!? Selv om fjortiss er et mer beskrivende ord... Lenke til kommentar
Tøyte Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 6. kvalitets-DivX-er, kvalitets-DivX'er? Dette blir da som oftest kalt en DVD-Rip Og blir da kvalitet i forhold til en TS-Rip Lenke til kommentar
Pluto Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Ja det skal være fjortis med en "s". Et kjapt søk på VG, Dagbladet etc. viser at det kun skrives med en s, og ikke to. Regner med at det riktige da er fjortis. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Hvorfor ikke kvalitetesdivxer, slik som kvalitetsfilmer? Orddeling er styggedom... Men det er jo mulig at andre regler gjelder når forkortelser inngår i det sammensatte ordet? LeD Lenke til kommentar
MortenH Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Skal du være "norsk", så er det hvertfall kodek, og ikke codec. Lenke til kommentar
EC Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Havegg: Du skal huske på at du kan poste på overklokkings - forumet også. Dersom du så titter på "siste meldinger" vil det du poster der komme opp. For øvrig er dette en grei kategori for dette spørsmålet på hardware, så jeg stenger ikke denne tråden. Bare gjør oppmerksom på at overklokking og hardwares forum er samkjørte. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 22:36, LeD skrev:Hvorfor ikke kvalitetesdivxer, slik som kvalitetsfilmer? Orddeling er styggedom... Men det er jo mulig at andre regler gjelder når forkortelser inngår i det sammensatte ordet?LeD Tror du har rett her. Er 100% sikkerpå at det ikke er kvalitets-DivX'er (eller hva det var havegg skrev) for ' finnes ikke i det norske språket. Tror det heter kodek på norsk. DVD, CD og PC vil jeg anbefale. Edit: Den beryktede skriveleifen... _________________ MSI K7T266 PRO2-RU XP 1700+ @ 2000++ (153 i fsb) ATI Radeon 8500 256MB TwinMOS PC2100 CL2,5@CL2 (306MHz DDR) 8500 3dmarks på standard hastigheter [ Denne Melding var redigert av: Nostradamus på 2002-06-15 23:25 ] Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Quote: Den 2002-06-15 23:23, Nostradamus skrev:(eller hva det var havegg skrev) for ' finnes ikke i det norske språket. Ikke for å være vanskelig, men du har faktisk ' i norsk. Som i engelsk, men KUN etter en s. Stians bil. Os|r|s' bil. Vi hadde en diskusjon i en norsktime, men norsklæreren min kan jo ha feil. (ikke ironisk. Den læreren er ikke helt god :smile: ) Correct me if I'm wrong Stian Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 divx skrives slik. divX;) Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Jeg synes nå "fjortiss" høres mer fjortis ut. Så jeg hadde valgt "fjortis". Lenke til kommentar
BBC Skrevet 15. juni 2002 Del Skrevet 15. juni 2002 Spørsmålet må vel heller være hva ordet "fjortis" har å gjøre i en DivX-guide? :razz: Lenke til kommentar
vegge Skrevet 15. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2002 Det var et bonus-spørsmål, borre! Jeg har lagt merke til at mange i den siste tiden har kritisert fjortisser, så jeg tenkte vi kunne oppklare noe... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå