Skribenten_ Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 er det noen der ute som vet hva som ligger i en CL 1558??? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Neste gang kan du jo kanskje spesifisere at det er en Whitebox-maskin du sikter til. Ikke alle som kjenner typebetegnelsene på rams. Videre er det vel lite trolig at så veldig mange kjenner til specs på maskinen (som jeg antar var det du spurte om?) siden Whitebox.no akkurat nå sier: Whitebox lanserer som først i verden CL1557 sin arvtager. Vidunderet vil hete CL1558 og er spekket med utrolige nyheter. Vi nevner først Alvisio/Sonomo prosessor på hele 533MHz, Ny og RÅ Seriell harddisk med Rå ytelse og like rask som de i stasjonære pcer. DDR 2 Minne pluss pluss. Vi har disse på lager. Løp & Kjøp - Mer info kommer !!! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Det er mange forskjellige løsninger akkurat som Aopen 1557 også hadde mange forskjellige konfigurasjoner. De mest vanlige variantene er disse: 1557GLS (Radeon Mobile 9700 Pro 128MB + SXGA-skjerm) 1557ALS (Radeon Mobile 9600 Pro 64MB + SXGA-skjerm) 1557GL (Radeon Mobile 9700 Pro 128MB + XGA-skjerm) 1557AL (Radeon Mobile 9600 Pro 64MB + XGA-skjerm) Jeg tipper at 1558'ene kommer med like mange konfigurasjoner. Hovedtrekket er at 1558 har det nye brikkesettet med kodenavn "Sonoma" og kjælenavn Centrino2 og offisiellt navn Intel 915GMe (så vidt jeg husker, korriger meg gjerne) Edit: Ser nå det er snakk om en "hvit boks". Men jeg antar denne er basert på Aopen's 1558-design. Det sistatet synes jeg var så hypet opp at jeg nesten ble kvalm. Forskjellene er så små at de færreste kommer til å merke noe som helst forskjell. (da snakker jeg ikke om desimaler i testresultater) Endret 25. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hvorfor kaller alle Aopen 1557 for CL1557? CL (Compal) er en produsent Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 I tillegg tror jeg det har pci-e. Lenke til kommentar
:.ELD.: Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Hvorfor kaller alle Aopen 1557 for CL1557? CL (Compal) er en produsent Sikkert fordi Whitebox kaller den det... Lenke til kommentar
jtillnes Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 For meg gjør det ingenting om Sonoma er like rask som Centrino... men PCI-E er jo big deal da... sånn som jeg har forstått det kan du jo bare bytte utt ditt gamle PCI-E kort med et nytt og bedre et når du vil... hater at skjermkortet mitt er "låst" på min bærbar... hvis jeg hadde kunnet bytte ut det hadde min gode gamle bærbar holdt lenge enda.. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Jeg har alltid kallt den 1557-ALS eller 1557-GLS. Whitebox har ingenting med saken å gjøre, like lite som Netbook eller Tundra osv har. 1557-XXX er Aopen, period. 1558-J heter den første modellen/prototypen. Den har PCIE GPU, men ikke xpressbus (dvs ikke slot-basert utskiftbar PCIE som kommer litt senere). Den kjører på DDR2 type ram, hva slags er litt ukjent, ellers så leveres den med SATA disk. Noe utover det er den ikke særlig revolusjonerende enda. Sonoma er veldig tidlig på sitt stadium, og det lønner seg absolutt ikke å løpe å kjøpe Sonoma nå. De siste Centrino-1 løsningene er somregel bedre foreløpig, noe som er å forvente, sånn er det alltid ved overganger med f.eks CPU'er. De siste i forrige generasjon, er alltid hakket bedre enn de første i nyeste generasjon. Vent minst 3-4 mnd før man kaster seg over Sonoma er mitt råd, hvis man skal få noe økonomisk ut av det, og få et ytelseshopp som gjør det hele verdt det. Sonoma har sin virkelige oppgraderingsverdi først når PCIE xpressbus slot-arkitekturen kommer på Sonoma maskiner, det alene vil øke levetiden til en Sonona bærbar med 1 år hvis ikke mer. De aller første Sonoma maskinene derimot, vil nok ikke ha xpressbus slots enda, og er derfor ikke noe mer oppgraderbare enne Centrino-1, men det kommer. Den som venter, venter aldri forgjeves. Endret 25. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
jtillnes Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Aaah... trodde PCI-E var PCI-E jeg.. men der tok jeg feil... ja da lønner det seg å vente... utskiftbare grafikkort er for meg den eneste grunnen til å skaffe meg Sonoma. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Aaah... trodde PCI-E var PCI-E jeg.. men der tok jeg feil... ja da lønner det seg å vente... utskiftbare grafikkort er for meg den eneste grunnen til å skaffe meg Sonoma. PCI-E er den logiske arkitekturen. Den fysiske arkitekturen derimot er f.eks xpressbuss, som er PCI-EX16 cardslots, på linje med f.eks PCMCIA osv. slik at man enkelt kan skifte grafikk-kort uten å måtte åpne maskinen. Det er også vært planlagt at begge skal satses mye på i kombinasjon, men det kunne likesågodt vært APGX8 med en slik fysisk arkitektur osv, det er bare at ingen har satset særlig på å gjøre den fysiske arkitekturen enkel før nå når det gjelder GPU-kort. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Den fysiske arkitekturen derimot er f.eks xpressbuss, som er PCI-EX16 cardslots, på linje med f.eks PCMCIA osv. slik at man enkelt kan skifte grafikk-kort uten å måtte åpne maskinen. Hvor kommer dette navnet fra? Er det MXM du tenker på? (nVidias forslag til en 'standard' for utbyttbare PCI-X grafikkort på bærbare). ATI forsøkte seg forøvrig også med en egen utgave, AXIOM, men det ser ut til at nVidia var flinkere til å få med seg ODM-produsentene av bærbare, og det har senere blitt bygget ATI-kort på nVidias platform. Endret 25. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Den fysiske arkitekturen derimot er f.eks xpressbuss, som er PCI-EX16 cardslots, på linje med f.eks PCMCIA osv. slik at man enkelt kan skifte grafikk-kort uten å måtte åpne maskinen. Hvor kommer dette navnet fra? Er det MXM du tenker på? (nVidias forslag til en 'standard' for utbyttbare PCI-X grafikkort på bærbare). ATI forsøkte seg forøvrig også med en egen utgave, AXIOM, men det ser ut til at nVidia var flinkere til å få med seg ODM-produsentene av bærbare, og det har senere blitt bygget ATI-kort på nVidias platform. Ja MXM, så på en eller annen nettside for noen uker siden at de kallte MXM for xpressbus som kodenavn, kilden/siden husker jeg ikke. Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Mye mas om Centrino/Sonamo på bærbare. Kunne langt mer tenkt meg en bærbar med AMD, SATA og PCI-E. Ser at både Acer og Fujitsu Simens går for 4200 harddisker på sine AMD topp modeller. Jeg vil ha konkuranse, akkurat som Intel taper på stasjonær siden. Trenger mer konkuranse Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Ser at både Acer og Fujitsu Simens går for 4200 harddisker på sine AMD topp modeller. Geria er jo, dessverre at AMD per i dag ikke har noen 'toppmodeller'. Mobile A64 er for dyr og bruker for mye strøm i den typiske 62W-versjonene til å vinne store salg (et lite untak for de modellene Acer har brukt i Ferrariserien som er mindre stømsultne). Og selv om DTR A64 yter godt og er priset forholdvis lavt er strømforbruket alt for høyt. Da blir det lett til at en lavt priset prosessor blir satt sammen med andre billige komponenter av leverandørene og resultatet er 'value' desktoperstattere (som Acer 152X) hvor AMD også har hatt en moderat suksess. Mobile Sempron er derimot et resultat av AMDs nye mobilsatsing og er konkuransedyktig mot Celeron-M på både pris, ytelse og strømforbruk. Vi må nok vente på de kommende Turion for å se om AMD har noe å slå i boret med i 'tynn-og-lett-med-god-ytelse'-markedet. Jeg håper virkelig det, da konkurranse er bra for oss forbrukere. På sammen måte håper jeg nVidia klarer å komme opp med en en godt priset avlegger av 6600 snart, da jeg begynner å bli litt lei av ATI Mobility 9600/9700/X600s totale dominans i dette markedet. ATI trenger heller ikke å lansere noe nytt så lenge konkurrenten ikke har noe bedre... Lenke til kommentar
AnDis Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Har ikke fått noe klart svar i noen post da det står forskjellig fra post til post så spørr her.. Får man kjøpt og satt i nytt skjermkort i de 1558 maskinene dem har på whitebox eller går det ikke? Har lest noe sånt at de maskinene dem har fått inn nå ikke støtter pci-e bus e.l ? Takker for svar da jeg ikke tørr og bestille enda fordi jeg vil ha oppgraderingsmulighterer når det gjelder skjermkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå