Kjellis Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Quote: Den 2002-06-26 16:52, ZubZerO skrev:Jeg har så vidt hørt noe om en slags spes. lakk som brukest innvendig i bilen for å dempe støy, er det noen som vet hvor en kan få tak i det? Bilradiospesialisten har sånn spray. Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Quote: Den 2002-06-26 16:52, ZubZerO skrev:Jeg har så vidt hørt noe om en slags spes. lakk som brukest innvendig i bilen for å dempe støy, er det noen som vet hvor en kan få tak i det? Sprayen du snakker om selges bla på HiFiklubben og Bilstereosjapper rundt om. Det er en heller dårlig erstatning til asfalt plater. Dessuten detter den av etter en stund og legger seg rundt omkring i kabinettet. Nei, gjør som eh.. var det Kjetil, legg asfaltplater først, så evt et eller annet lurt. For de som ikke har så god råd er egge-brett av papp genialt. "Lydisolerte" hobbylydstudioer bruker eggekartonger fordi formen har en svært kanselerende effekt på stående lydbølger (som det er plenty av i kabinettet) Skikkelig THX godkjente kinosaler har også en slags form for pyramideformet dempemateriale på visse plasser rundt om. Kanskje 5-6 eggekartonger er alt som skal til for å merke en positiv forandring? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg kjøpte oxo slike støydempeplater på Biltema (69,- for 50x100cm tror jeg), og det funka veldig bra hos meg ihvertfall. ...men kan se problemet i at den alufolien kan gi "ekko-klang" inne i kabinettet som kommer ut ved viftene som en nevnte litt tidligere i tråden her. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Vel sprayen finnes den, og den trenger da overhodet ikke være spesielt tjukk. Husk nå at du for 60 liter fugeskum ut av en liten boks... :wink: Lenke til kommentar
drbass Skrevet 2. juli 2002 Del Skrevet 2. juli 2002 Matter er vel best da eller? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 "Noise killer spray" er beregnet på å bruke der du ikke kan/greier å legge asfalt. I bil må også klarlakk e.l. sprayes over fordi noise killer trekker til seg fukt. Som nevnt tidligere fungerer asfaltplater glimrende mot HD-støy og forplantning i kabinettet. Jeg holder fremdeles på at skum/alu-mattene fra biltema var en skuffelse i mitt kabinett,(de er nok beregnet for å hindre motorstøy å trenge gjennom motorkasser i spon) men de er billige og tross alt bedre enn ingenting. Jeg ville i allefall fjærnet alu-filmen. Jeg har lagt MF stort sett over alt i mitt kabinett, og merker god forskjell. Støyen kommer nå fra og gjennom kabinett-viftene. Jeg har ikke lagt MF på hoveddøra på venstre side, der skal 80mm vifta byttes ut med 120mm først. Jeg har heller ikke enda bestemt meg for om jeg skal fjærne skum/alu plata først, eller om jeg skal legge MF utenpå den. "innvifta" på 80mm (79m3/time 37db 2,8W) skal byttes ut til fordel for 120mm (94m3/time 26db 1,8W) Begge er fra Papst. Rheostat er en selvfølge :smile: _________________ Aopen HQ45 (midi) Aopen AK77ProA XP 1800+ CoolerMaster (1,4GHz/XP1,6GHz) Apacer DDR 512Mb (2stk Apacer 2100) Samsung 60Gb Mitsumi CD Samsung RW Asus GF3Ti500 Delux. 7587 i 3DM2001SE 3Com nettverkskort Win2k Pro [ Denne Melding var redigert av: [email protected] på 2002-07-05 02:57 ] Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Den sprayen heter NoiseKiller og er å få kjøpt hos velassorterte bilstereoforhandlere. Den er jævli bra. Demper vibrasjonen i hele kabinettet. Den først, så matter etterpå, og det blit helt stille. Jim Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Vet dette er litt off track, men jeg skal forbedre luftgjennomstømmning i kabinettet, og samtidig senke støyen ved å sette på en 120 mm silent vifte fra enermax (tror jeg). Men jeg trenger en funnel til å koble 120 mm vifte på en 80 (eller 60) mm åpning. Vet noen hvor jeg kan få tak i slike funneler. Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Quote: Den 2002-08-05 21:30, andreas76 skrev:Vet dette er litt off track, men jeg skal forbedre luftgjennomstømmning i kabinettet, og samtidig senke støyen ved å sette på en 120 mm silent vifte fra enermax (tror jeg). Men jeg trenger en funnel til å koble 120 mm vifte på en 80 (eller 60) mm åpning. Vet noen hvor jeg kan få tak i slike funneler. hvorfor skal du ha en funnel? den vil bare lage mer bråk, enn om du tar frem stikksaga, eller dremel'n å lager deg ett større hull. :smile: hvis du skal plassere 120mm vifte på en plass hvor der ikke er plass til noe større enn 60mm vifte, ville jeg heller plassert 120mm'ern en annen plass å ikke hadd vifte der. ang. lyddempende spray: man kan jo bruke Noise-killer, som funker aldeles utmerket til å fjerne mekanisk støy (vibrasjoner i kassa) + at den demper luftbåren støy litt. men ett mye billigere alternativ er vanlig tektyl-spray. den demper også mekanisk støy, og er mye mye mye billigere, samt at de aller fleste bilrekvisita-forhandlere har sånt. (allefall de jeg har vært innom :razz: ) Lenke til kommentar
andreas76 Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 [ Denne Melding var redigert av: andreas76 på 2002-08-08 19:49 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå