slimboy Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Våknet idag til en tråd vedr Netshop og mangel på negativ tilbakemelding i webshopguiden, denne tråden har vel blitt flere tråder, bla med en tråd om prissetting i Prisguiden, og etter hva jeg leser på forsiden av HW, så har Orkla kjøpt seg inn med 35%, så tydelighvis skjer det ting. Jeg sitter da igjen med noen spørsmål etter denne formiddagen, og noen av dem synes jeg er litt kinky. 1. Jeg liker ikke at HW holder igjen negative tilbakemeldinger om Netshop, selv om vedkommende som la det inn var uenig med Netshop, og hadde lagt inn negativ feedback 2 ganger. Jeg håper ikke Netshop får noen form for spesialbehandling av HW fordi de er en aktør som sikkert legger igjen noen 100 000,- i året. Jeg håper den redaksjonelle frihet ikke lider under dette.? 2. Prisguiden har blitt en betal for å bli med sak, ikke at dette er nytt for meg, men har dere noen sted på Prisguiden tenkt å informere intetanene lesere at denne Prisguiden er en betalt prisguide? 3. Bruktmarkedet, kommer dere til å melke det også? 4. Hvilke rutiner har dere ved habilitets spørsmål, kan feks Komplett gi en av deres medarbeidere en PC, nei ikke til test, men til privat odel å eie? Det samme gjelder de i HW som har venner/familie i en webshop som kan bli profilert på HW nettverket, kan de få fordeler av dette, eller lar dere habile medarbeidere ta slike saker? Før alle skriker korrupsjon, smøring, blabla bla, håper jeg at HW ser at muligheten for at slike ting kan skje, er til stede, og at dette ikke er en beskylding, men kanskje et hint om at slike potensielle ting kanskje kan bli et problem i en fremtid. Jeg håper ikke at jeg er altfor negativ, tross alt så er jo forumet her helt konge Endret 25. januar 2005 av slimboy Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Jeg kan i alle fall svare på spørsmål to, for å få det ut av veien (det har tross alt sin helt egne tråd å boltre seg i ) I prisguidens meny er det en link til følgende side hvor det står forklart at nettbutikkene betaler en liten sum for å være med: https://prisguiden.no/omoss.php Med andre ord er denne informasjonen fritt tilgjengelig for de som skulle lure på dette De andre spørsmålene er det vel kanskje greit å la stå til noen som faktisk har kjennskap til de faktiske forhold, så jeg håper at ikke også denne tråden blir spammet ned med påstander med varierende dekningsgrad. edit; dumme skrivefeil... Endret 25. januar 2005 av enden Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Jeg kan i alle fall svare på spørsmål to, for å få det ut av veien (det har tross alt sin helt egne tråd å boltre seg i ) I prisguidens meny er det en link til følgende side hvor det står forklart at nettbutikkene betaler en liten sum for å være med: https://prisguiden.no/omoss.php Med andre ord er denne informasjonen fritt tilgjengelig for de som skulle lure på dette edit; dumme skrivefeil... Ja, den var jo godt skjult i footeren på prisguiden, så den ser jo alle Endret 25. januar 2005 av slimboy Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Den er ikke skjult i footeren, men ligger i menyen til venstre Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Den er ikke skjult i footeren, men ligger i menyen til venstre Den er faktisk begge deler, og den er så langt nede begge plassene at den ikke kan regnes som "synlig" for oss normale brukere! Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Den ligger i footer'n, også, den i menyen til venstre var jo også nederst, men du har rett den ligger der også. Uansett så ville jeg kalle dette skjult informasjon, man må jo vite hva man leter etter, hadde dert ikke vært bedre om dette sto øverst på siden for å informere? Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter. Ved siden av å vise de ulike butikkenes priser på produktet er vi opptatt av å gi deg så mye informasjon om produktet som mulig. Dette innebærer tekniske spesifikasjoner, bilder, linker til andre informasjonskilder, og ikke minst lesererfaringer. Prisguiden er en gratistjeneste for våre lesere, mens butikkene betaler et mindre beløp for å være representert. Alle butikker er med på like vilkår. Det betyr at det ikke er mulig å kjøpe seg bedre plassering eller synlighet. Prisguideinntektene dekker serverkostnader, videreutvikling av tjenesten og kontinuerlig oppdatering og utvidelse av produktdatabasen. Finne lavest pris stemmer ikke. Et mindre beløp stemmer ikke. Minst 50k for de små er mange penger. Like vilkår? - Et lite firma som f.eks netopp har startet opp har ingen sjanse. 50k er mange penger der kontra for et stort firma. Et stort firma kan fordele denne utgiften slik at kundene kanskje ikke merker det, men den samme muligheten har ikke det lille firmaet. At man ikke kjøper seg synlighet stemmer ikke. Man MÅ kjøpe for å være synlig. At man tar seg betalt på denne måten er etter min mening en helt feil måte å gjøre det på. Her forteller dere meg bare at dere vil ha de store her.... allá slik rema1000 og de store kjedene presset ut de små. Dette er ikke bra HW. For å snakke om meg selv, så er jeg innteresert i hvor jeg får det billigst. Ikke kun med noen store aktører å velge mellom. Lenke til kommentar
rscue Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Alt dette med at de betaler for oppslag synest jeg selv blir galt da det presser ut nye aktører fra å kunne legge ut sine priser.. Men uansett så er det jo ikke alltid denne prisguiden er riktig.. Leter man etter en spesiell duppe-dings for å finne beste prisen, så dukker det opp ofte til meget lave priser de øverst på listen og da viser det seg at det er snakk om exstradeler slik at en nettbutikk kan gi inntrykk av at de er utrolig billig. For 50k så skulle det jo vært litt bedre kontroll mot slikt, særlig hvis en ser på hvor mange aktører som er inne der. Nå vet jeg ikke om 50K er det derre operere med, men jeg håper at dette ikke er sant, da det utelukker nye aktører på markedet. RScue Lenke til kommentar
enden Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Så lenge dere ikke svarer på trådstartes spørsmål, så er innleggene å oppfatte som off topic. Kan dere være så snille å ta det i en av de andre trådene, som er relevant for det dere ytrer meninger om? Tillegg som svar på innlegget under: Det er andre tråder her som er satt opp for å diskutere nettopp det med prisguiden og betaling. Det er altså ingen grunn til å diskutere det dobbelt opp i denne tråden. Det fører bare til enda flere misforståelser, og at trådstartes i utgangspunktet velformulerte spørsmål drukter i et hav at off topic. Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Kanskje jeg er offtopic jeg og nå, men synes det er litt teit at dere mener innleggene er offtopic så lenge de kommer med kritikk av HW.no Da skulle dere stengt 95% av alle trådene her.. Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Kanskje jeg er offtopic jeg og nå, men synes det er litt teit at dere mener innleggene er offtopic så lenge de kommer med kritikk av HW.noDa skulle dere stengt 95% av alle trådene her.. Må passe seg så ikke tråden blir stengt Men det er sant nok, 2 av mine spørsmål er det jo lange tråder på, som igjen har blitt stengt, med nye tråder osv......... Så hva med 3 og 4, er det noen som mener noe om det? Ellers mener jeg selv at det er greit at de tar betalt for prisguiden så lenge de informerer klart og tydelig at det er en betalbar tjeneste. Jeg tror jeg kan gå god for at HW sin prisguide økonomisk sett er en av markeds best anvendte markedsførings penger. Vedr NetShop sin sak så synes jeg den var litt mer kinky, jeg synes også de har fått utrolig mange flere tilbakemeldinger enn feks Komplett som har noen flere år på baken, men det er jo mulig at de har blitt oppfordret til å legge inn tilbakemeldinger på webshopguiden, ikke vet jeg Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Finne lavest pris stemmer ikke.Et mindre beløp stemmer ikke. Minst 50k for de små er mange penger. Like vilkår? - Et lite firma som f.eks netopp har startet opp har ingen sjanse. 50k er mange penger der kontra for et stort firma. Et stort firma kan fordele denne utgiften slik at kundene kanskje ikke merker det, men den samme muligheten har ikke det lille firmaet. Kvar du tar 50 000 frå, er uforståelig. Webshopene betaler en pris på 1 kr. pr. klikk de får fra prisguiden, og det finnes ikke noen slik startsum. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Disse 50.000 er antall klikk et stort datafirma har regnet med at de kommer til å oppleve på ett år. Ettersom det koster firmaet 1 kr pr. klikk, blir det 50.000 kr. Et mindre firma (som får mindre klikk) betaler dermed tilsvarende mindre. Dette er vel egentlig den mest rettferdige løsningen - butikkene betaler etter omsetningen. Og det er ikke mange steder man får billegere reklame dersom omsetningen er liten... Når det gjelder plasseringen av "om prisguiden"-linken er jeg helt enig i at den bør flyttes / gjøres større. Jeg har brukt prisguiden lenge, og har ikke lagt merke til linken enda. Og når det gjelder dette hylekoret om "fri konkurranse" og "presser ut småbedriftene", så les det første avsnittet mitt. Det å drive ett såpass stort forbrukewrnettverk som hw.no er, koster penger. Og disse pengene må komme fra et sted, og det er reklame. Og tradisjonell reklame koster like mye enten du er "fattig eller rik". Dette er iallefall ikke rettferdig... Så konklusjonen min: jeg mener at prisguiden er rettferdig. Skal vi begynne å syte til PCworld for at de ikke har annonser for alle de mindre nettbuitkkene i bladet sitt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå