Gå til innhold

Brenneren min ble plutselig treg...

Anbefalte innlegg

Har en Plextor DVD-Brenner IDE PX-712 som er ca. 3 måneder gammel... Den har fungert utmerket inntil i går. Vanligvis brenner den 8x og 12x på under 10 min... i går og i dag brenner den på 25-30 minutter... dette gjelder vanlige data-DVD'er... ingen forskjell om jeg brenner store eller små filer, eller om jeg brenner fra en intern eller ekstern harddisk... Jeg har Windows XP SP2 installert og Nero Ultra Edition 6....

Kan ikke huske å ha gjort noe rart med maskina de siste dagene... En annen ting jeg kan nevne er at den har feilbrent nbåde dvd'er og cd'er i dag... det har aldri skjedd før... Jeg bruker eProPerformance 8x dvd'er (brenner fint i både 8x og 12x)...

Er det noe jeg kan gjøre? Er benneren defekt? Noe program jeg kan bruke for å teste brenneren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DMA var på alle untatt Device 2 på Secondary IDE Channel... Så jeg slo på DMA slik som guiden viste.. tok en reboot og nå står det 'DMA if available" på 'Transfer Mode', men det står fremdeles 'Pio Mode' på 'Current Transfer Mode'... prøvde en brenning likevel, men det hjalp ikke problemet... er det kanskje noe i BIOS?

På slutten av guiden sto det lite tips om avinstallering av selve IDE kanalen... skal teste dette...

Endret av jtillnes
Lenke til kommentar
DMA var på alle untatt Device 2 på Secondary IDE Channel... Så jeg slo på DMA slik som guiden viste.. tok en reboot og nå står det 'DMA if available" på 'Transfer Mode', men det står fremdeles 'Pio Mode' på 'Current Transfer Mode'... prøvde en brenning likevel, men det hjalp ikke problemet... er det kanskje noe i BIOS?

På slutten av guiden sto det lite tips om avinstallering av selve IDE kanalen... skal teste dette...

Høres ut som om brenneren din ikke takla DMA-mode?

Jeg har samme brenneren som deg, og den fungerer utmerket.

Jeg er 99% sikker på at det er det at den står i PIO mode som er problemet. Har hatt dette problemet selv før. I PIO mode så går det rett og slett treeeegt, og PC'en blir ofte treg også mens den brenner/leser cd'er.

Prøv brenneren i en annen PC. Prøv å oppdatere firmware på brenneren.

Om den funker i en annen PC, og den fortsatt ikke funker i din, så kan du jo prøve å formattere, eller som du nevnte, avinstallere IDE-kanalen (dette har jeg ikke prøvd, så jeg bare forholder meg til det du sa :p)

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Avinstallering av IDE Kanalen gikk bra og plutselig var den i DMA mode (hurra!)... og jada.. det var PIO Mode som var problemet.. eneste jeg ikke skjønner er hvordan den kan ha slått seg på PIO Mode sånn plutselig, men men... tusen takk for hjelpen OC-Freak!

Lenke til kommentar
Avinstallering av IDE Kanalen gikk bra og plutselig var den i DMA mode (hurra!)... og jada.. det var PIO Mode som var problemet.. eneste jeg ikke skjønner er hvordan den kan ha slått seg på PIO Mode sånn plutselig, men men... tusen takk for hjelpen OC-Freak!

Forklaringen på hvorfor har jeg ;)

Windows har en innebygget funksjon som gjør at hvis du har en plate med dårlig lesbarhet i brenneren - som gir leseproblemer eller andre problemer med brenneren så setter XP enheten i PIO modus for å se om det hjelper. Men den blir da stående på PIO helt til du sletter IDE kanalen og restarter slik at den installeres på ny.

Lenke til kommentar

Jeg har et nesten liknende problem, har plextor 716.

Når jeg setter den til udma i devices får jeg denne i event loggen, og spilleren vikker ikke mer.

fra event log:

The driver detected a controller error on \Device\CdRom0.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

fra microsoft:

This problem is typically caused by a failing cable that connects the drive to the computer.

jeg bruker den kabelen som fulgte med spilleren, har koblet den i secondary ide (riktig vei, spiller koblet på ytters på kabelen)

spilleren står som master.

Jeg må ha PIO for at den skal virke.

Noen ideer?

mvh

Rolf

Lenke til kommentar
Jeg har et nesten liknende problem, har plextor 716.

Når jeg setter den til udma i devices får jeg denne i event loggen, og spilleren vikker ikke mer.

fra event log:

The driver detected a controller error on \Device\CdRom0.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

fra microsoft:

This problem is typically caused by a failing cable that connects the drive to the computer.

jeg bruker den kabelen som fulgte med spilleren, har koblet den i secondary ide (riktig vei, spiller koblet på ytters på kabelen)

spilleren står som master.

Jeg må ha PIO for at den skal virke.

Noen ideer?

mvh

Rolf

Hva slags brikkesett har du på hovedkortet? Hvilke IDE drivere bruker du? Hvilket operativsystem? Siste servicepack installert?

Lenke til kommentar

Jeg har asus a8n-sli deluxe (nforce 4) bios 1003.08 beta(har prøvd med 1003.06 og 1002 official)

Prøvd begge ide driver, miicrosoft + nvidia.

nvidia låser hele pcen (i udma 2 og udma 4), så jeg bruker microsoft sine

win xp med alle sp + oppdateringer

har avinnstallert plextools for å teste, deet hjalp ikke

i bios står udma på auto pg pio på auto

Rolf

Lenke til kommentar

Du bruker ikke vanvittig gamle kabler da?? Hvis du bruker gamle kabler kan du prøve å kjøre nyere kabler.

Hadde et likt problem, på nettopp en plextor. Det viste seg at windows hadde låst seg på valget ang pio, og udma var grått, så jeg fikk ikke muligheten til å velge udma. Et søk i gurgel var det som skulle til. I mitt tilfelle måtte jeg editere i registeret, for å åpne/rette opp i det windows hadde låst.

Som OC-Freak sier kom det av noen forsøk som skar seg, og windows fant ut at dette var best... my ass :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker den kabelen som fulgte med spilleren,

(2 uker gammel)

Jeg kan fortsatt velge i devices, og jeg får valgt udma 4

men med 1 gang jeg putter inn cd/dvd kommer feilmeldigen i event vieweren.

Jeg kan sette tilbake til poi og da virker det igjen.

Rolf

Lenke til kommentar

siste bump

Nå har jeg prøvd enda mer, reinnstallert winxp(med alle sp/updates)

Fortsatt er pio mode det eneste som virker.

Prøvde i dag en nec ND-3520A på samme kablel/ide port

Den kom rett opp i udma2 mode. og kjører helt fint

Det jeg legger merke til i devises er at plextoren vil kjøre i udma 4 (og jeg kan ikke velge hvlikem mode udem mode den skal kjøre i)

er det mulig å force plextoren i udma 2 mode, så jeg kan få prøvd det også?

Eller er det noe annet jeg kan prøve?

Mvh

Rolf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...