Gå til innhold

DV-film ut på harddisk

Anbefalte innlegg

Har digitalisert litt video for en kompis og tenkte jeg skulle klippe vekk litt unødig materiale før kompisen min tar over redigeringen. Bruker Studio 9 og tenkte jeg kunne lagre 'råmaterialet ' på en harddisk i mellomtiden (filmen skal transporteres fysisk...) Dvs jeg ønsker ikke noen form for komprimering men ønsker dv-kvalitet på det jeg lagrer. Dette som sagt fordi filmen skal redigeres ytterligere. Sliter litt med å finne ut av hvordan jeg gjør det. Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lagre som .AVI.

Det er samme som råvideo.

Sjekk eventuelle "settings" at de er satt til 25 fps, bildestørrelse er satt 720x576, og PAL.

Eventuellt send det klipte materialet tilbake til kameraet. da er du garantert ikke noe tap.

Lenke til kommentar

kanskje jeg var litt uklar:

digitaliseringen er lagret som avi, men jeg trenger å kutte vekk litt av den lagrede avi-fila (bla for å spare plass..). Ser at jeg kanskje kan bruke VirtualDub..... Andre måter å kutte i avi-fila uten å miste kvaliteten ?

Det jeg altså leter etter er en mulighet for å sende en redigert fil til harddisk i stedet for tilbake til kamera ?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til VirtualDUB, eller Studio9 for den saks skyld, men du kan jo klippe i studio 9. gjør som du eller gjør med redigering, men bruk bare den ene fila som du vil endre på om gangen.

Eller klipp alle filene sammen til en lang råfil...

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til VirtualDUB, eller Studio9 for den saks skyld, men du kan jo klippe i studio 9. gjør som du eller gjør med redigering, men bruk bare den ene fila som du vil endre på om gangen.

Eller klipp alle filene sammen til en lang råfil...

poenget var nettopp ETTER at jeg hadde klippet i Studio 9, hvordan få en klippet/trimmet 'råfilm' ut på harddisk........?

Lenke til kommentar

.....fant det ut til slutt. Det som forvirret meg en smule var at det kom opp en melding om 'rendering', noe jeg tolket (feil antar jeg..) som at det pågikk en komprimering. Men ved riktig innstilling (DV-kvalitet) så ble resultatet bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...