Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

For er det slik at webbutikkene kan velge hvike produkter de vil ha med i prisguiden, ja da er den ikke mye verdt.

 

Enhver med litt peil på markedsføring vil da selfølgelig satse på å ha noen få av de meste solgte produkter med til lav pris, og satse på mersalg gjennom lokketilbud.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg vil gi mitt forslag til en 100% rettferdig, troverdig og brukbar prisguide:

 

1. "Klikk-prisen" udregnes utifra webshoppens omsetning (herved får også mindre butikker en sjans for å være med).

 

2. Nystartede webshopper betaler en billig 'klikk-pris' inntil et årsregnskab foreligger. (da får disse også en sjans).

 

3. Alle webshoppens produkter skal med i prisguiden (hvis representert i denne). Det skal ikke være muligt for butikken å bestemme, hvilke produkter der skal være med i prisguiden.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Det er da helt latterlig at DERE skal tjene penger på at jeg vil ha nytt skjermkort.

Velkommen til den virkelige verden.

Hvorfor skal ikke hardware.no tjene penger på en tjeneste de tilbyr ? Se deg om, hvor i samfunnet finner du at noen tilbyr en tjeneste uten at de som står bak får noe igjen for det. Dessuten er det du som forbruker som selv velger om du vil benytte deg av tjenesten når du skal kjøpe skjermkortet ditt.

 

Det hadde kanskje vært mer rettferdig om brukerne av prisguiden måtte betale for å få tilgang ?

Hadde prisguiden kunne vært finansiert utelukkende gjennom reklameinntekter hadde det antakelig kke vært noen som hadde reagert.

Tilfeldigvis er det ikke slik, man har valgt en finansiering som går på at tilbyderne må betale. Om det er riktig at betaling skjer pr. klikk eller gjennom en fast årlig sum er det rette kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg vil gi mitt forslag til en 100% rettferdig, troverdig og brukbar prisguide:

 

1. "Klikk-prisen" udregnes utifra webshoppens omsetning (herved får også mindre butikker en sjans for å være med).

 

2. Nystartede webshopper betaler en billig 'klikk-pris' inntil et årsregnskab foreligger. (da får disse også en sjans).

 

3. Alle webshoppens produkter skal med i prisguiden (hvis representert i denne). Det skal ikke være muligt for butikken å bestemme, hvilke produkter der skal være med i prisguiden.

 

Mvh

Kimmer

Punkt 2. er kanskje en god ide, men jeg liker ikke ideen om å la det gå etter omsetning, da vil de store betale mye mer for samme tjeneste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei,

 

Det samme gelder da for Databutikken.com?

 

Mvh

Kimmer

Slettet mitt innlegg umiddelbart etter at det ble postet for å unngå å trekke denne diskusjonen vekk fra det den handlet om, men noen rakk å svare likevel...

 

Det jeg skrev var at IT-butikken ikke var med på kåringen av billigste webshop fordi de ikke var stasjonert i Norge, og at dette ikke hadde noe med prisguiden å gjøre.

 

Det gjelder da også Databutikken.

 

Edit: Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg regner med at det er en avgrensing man har satt for å ikke ta vann over hodet når man henter inn priser. Skal man hente inn priser fra alle butikker som potensielt kan selge til norske kunder blir det fort mange å velge mellom.

Lenke til kommentar
Punkt 2. er kanskje en god ide, men jeg liker ikke ideen om å la det gå etter omsetning, da vil de store betale mye mer for samme tjeneste.

 

AtW

Hei,

 

Precis - det der jeg vil hen!

Jeg vil ha vekk den ulike konkurrence.

 

At du ikke skjønner dette - bryr vi andre os ikke om.

Lenke til kommentar
Det jeg skrev var at IT-butikken ikke var med på kåringen av billigste webshop fordi de ikke var stasjonert i Norge, og at dette ikke hadde noe med prisguiden å gjøre.

 

Det gjelder da også Databutikken.

 

Edit: Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg regner med at det er en avgrensing man har satt for å ikke ta vann over hodet når man henter inn priser. Skal man hente inn priser fra alle butikker som potensielt kan selge til norske kunder blir det fort mange å velge mellom.

Hei,

 

Begge omtalte butikker er jo fysisk til stede i Norge med lokaler for håndtering av retur osv.

Disse 2 burde helt klart ha en sjans for å være med i prisguiden.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Det er da helt latterlig at DERE skal tjene penger på at jeg vil ha nytt skjermkort.

Velkommen til den virkelige verden.

Hvorfor skal ikke hardware.no tjene penger på en tjeneste de tilbyr ? Se deg om, hvor i samfunnet finner du at noen tilbyr en tjeneste uten at de som står bak får noe igjen for det. Dessuten er det du som forbruker som selv velger om du vil benytte deg av tjenesten når du skal kjøpe skjermkortet ditt.

 

Det hadde kanskje vært mer rettferdig om brukerne av prisguiden måtte betale for å få tilgang ?

Hadde prisguiden kunne vært finansiert utelukkende gjennom reklameinntekter hadde det antakelig kke vært noen som hadde reagert.

Tilfeldigvis er det ikke slik, man har valgt en finansiering som går på at tilbyderne må betale. Om det er riktig at betaling skjer pr. klikk eller gjennom en fast årlig sum er det rette kan sikkert diskuteres.

Du trenger ikke å ønske meg velkommen, jeg har vært her ganske lenge. hw.no blir mer og mer kommersialisert, og jeg blir mer og mer misfornøyd, det er faktum. Det er måten dere tjener pengene på jeg reagerer på. Jeg skjønner at dere på en eller annen måte må ha noen inntekter, men når dere tar betalt 1kr per klikk (som er alt for mye), når jeg som oftest bruker prisguiden for å holde meg oppdatert på priser og produkter og sjeldent eller aldri kjøper noe fra webbutikker, så fører dette til at butikker som aldri får noe salg må betale for varer jeg aldri kjøper. Selvsagt vil det da også være de butikkene som har lavest priser (og best varebeskrivelser) som får svi mest. Som jeg nevner gjør vilkårene det umulig for mindre og nyoppstartede webbutikker å være med.

 

Om det ikke er mulig å finansiere dette indirekte med reklame eller lignede, vil det aldri fungere tilfredsstillende. Kimmer har noen gode ideer til hvordan dette kunne vært gjort, men en kommersiell løsning blir uansett ALDRI rettferdig. :thumbdown:

Lenke til kommentar

1kr per klikk er for dyrt mener nå jeg.

 

1kr per kjøp hadde vært mer fornuftig. Er det ikke mulig å lage til det heller?

Det er oss forbrukere som betaler denne ugtiften i bunn og grunn.

 

50 000 kr av 6,5 mill synes jeg forsatt er for mye.

1kr per klikk ved 5% konvertering er rått.

 

De store bedriftene har som regel masse andre reklame-poster også, eks. komplett.no`s annonser er komplett.no`s kunders sine penger/problem....

 

For små bedrifter/nisje bedrifter blir det gjerne noe annet. De bruker ikke penger i samme grad som komplett.no på reklame. Prisguiden, kan være ett must.

 

I tillegg koster deres produkter i utgangspunktet mer, pga. det koster mye mer å importere mindre kvanti av nisje produkter.

 

Altså, det indirekte vi som betaler pengene til det hele. Hva brukes de på?

 

At det legges til mange flere produkter enn tidligere er knall!

men det var ikke svar på hva jeg "spurte" om.

 

Dette er en småmega inntekt for hw.no. Hvor mange % blir "direkte" brukt på prisguiden?

 

Trenger hw.no 1kr per klikk for videre å drive kunne "hw.no" som idag?

(ja, såklarkt må dere da regne med ett lite overskudd til harde tider)

Endret av genesis
Lenke til kommentar
Hei,

 

Det samme gelder da for Databutikken.com?

 

Mvh

Kimmer

Slettet mitt innlegg umiddelbart etter at det ble postet for å unngå å trekke denne diskusjonen vekk fra det den handlet om, men noen rakk å svare likevel...

 

Det jeg skrev var at IT-butikken ikke var med på kåringen av billigste webshop fordi de ikke var stasjonert i Norge, og at dette ikke hadde noe med prisguiden å gjøre.

 

Det gjelder da også Databutikken.

 

Edit: Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg regner med at det er en avgrensing man har satt for å ikke ta vann over hodet når man henter inn priser. Skal man hente inn priser fra alle butikker som potensielt kan selge til norske kunder blir det fort mange å velge mellom.

 

Syntes det er merkelig dersom en butikk som betaler for å være med i en prisguide skal ekskluderes fra en slik test pga. beliggenhet.

 

Edit: leif

Endret av olav74
Lenke til kommentar
Punkt 2.  er kanskje en god ide, men jeg liker ikke ideen om å la det gå etter omsetning, da vil de store betale mye mer for samme tjeneste.

 

AtW

Hei,

 

Precis - det der jeg vil hen!

Jeg vil ha vekk den ulike konkurrence.

 

At du ikke skjønner dette - bryr vi andre os ikke om.

Hvorfor mener du at det er rettferdig at forskjellige butikker skal betale forskjellig for samme tjeneste? At du velger å komme med latterlig bedrevitene kommentarer istedet for å argumenter burde du kanskje bry deg om, så blir du tatt litt mer seriøst.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er da helt latterlig at DERE skal tjene penger på at jeg vil ha nytt skjermkort.

Velkommen til den virkelige verden.

Hvorfor skal ikke hardware.no tjene penger på en tjeneste de tilbyr ? Se deg om, hvor i samfunnet finner du at noen tilbyr en tjeneste uten at de som står bak får noe igjen for det.

Når man skal ha noe igjen for det, bør man ikke da sørge for at tjenesten gjør det den skal gjøre?

Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

Som påvist nå minst 3 ganger, klarer man ikke dette.

Lenke til kommentar

Hva tror dere konventeringsraten for vanlig reklame er? Iallefall ikke 5%

 

Og dersom det KUN koster 50000 kr for å få generert et salg på 6,5 millioner så er det ikke få dyrt. Dette er salg som kun er generert via prisguiden. Selvfølgelig er det ikke alle klikk som resulterer i et salg, men det vet alle butikker med et litt kunnskap om markedsføring. Likevel så er det mye mer treffsikkert per kr enn vanlig bannerannonsering, noe som erfaringene ifra google sine adwords kunder taler for.

Lenke til kommentar
Hva tror dere konventeringsraten for vanlig reklame er? Iallefall ikke 5%

 

Og dersom det KUN koster 50000 kr for å få generert et salg på 6,5 millioner så er det ikke få dyrt. Dette er salg som kun er generert via prisguiden. Selvfølgelig er det ikke alle klikk som resulterer i et salg, men det vet alle butikker med et litt kunnskap om markedsføring. Likevel så er det mye mer treffsikkert per kr enn vanlig bannerannonsering, noe som erfaringene ifra google sine adwords kunder taler for.

0,5-3% på bannerannonsering er ganske vanlig. Husk at bannerannonsering også bygger merkevarekunnskap. I tillegg er det store feil ved måling av salg fra bannerannonsering.

 

Google Adwords o.l. gir, etter den erfaring jeg har, godt salg pr krone, men dessverre liten merkevarebygging. I grunn er tekstannonser i stor grad direkte kjøpsutløsende.

 

Edit: Rettet opp et par ting.

Endret av pgressum
Lenke til kommentar
nå har jeg vist 3 eksempler hvor itbutikken er best på pris , men ikke er med i prisguiden,

Det kan jo tenkes at ITbutikken ikke har overført disse produktene og prisene til produktguiden. I tillegg kan det også skyldes at ITbutikken ikke er flink til å synkronisere dataene.

Lenke til kommentar
ok nok en gang til Dere som driver prisguiden, dere sier ITbutikken er med.

 

Forklar så dette til oss:

Viewsonic VA721

 

Itbutikken kr 2291,32

 

Laveste prisguiden Cshop kr 2365

 

nå har jeg vist 3 eksempler hvor itbutikken er best på pris , men ikke er med i prisguiden,

 

:hmm:

Nå gadd jeg ikke sjekke alle tre eksemplene du hadde, men jeg går ut i fra at det samme stemmer for alle. Jeg sjekket da det siste, viewsonic va721.

 

Grunnen til at denne ikke vises er at den ikke er listet i itbutikkens prisliste som de selv leverer til oss.

Veldig ofte er dette grunnen til at noen produkter ikke finnes i prisguiden.

Og i noen tilfeller kan det være problemer med prislisteinnhenteren vår som gjør at vi misser et par produkter.

Lenke til kommentar
Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

Som påvist nå minst 3 ganger, klarer man ikke dette.

Hei,

 

Helt enig der. :thumbup:

 

Jeg har brukt hw.no siden '98 - men jeg kan ikke huske hvornår prisguiden kom til. Jeg tror det er mindst 5 år siden.

Men jeg kan huske at det var et velkomment verktøj og brukte det flittigt, da jeg ikke hadde fulgt med i dataverdenen i et par år.

 

Pr i dag bruker jeg bare prisguiden til å vise folk, hvor stor prisforskjell der kan være på produkter webshopperne imellem.

 

At en bedrift ikke greier at oppfylde sin egen målsettning på 5 år - det syns jeg er en en fallit-erklæring.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...